וירוס קורונה, שהשתלט על חיינו, תפס אותנו רגע לפני פסח - החג ששובר את שיאי הקניות ברשתות המזון. למרות צפירות ההרגעה שמושמעות הן מפי הקמעונאים והן במסיבות העיתונאים הרשמיות, הסמיכות לערב פסח רק מגבירה את הלחץ, שמתבטא בבהלת קניות, באגירת מזון ובהסתערויות על הסופרמרקטים, ואלו מחריפות עם כל החמרה של תקנות החירום. החשש ממחסור, המלווה בחשש להידבק בנגיף, גרם לישראלים רבים להזמין את קניותיהם ברשת, והדבר יצר עומס רב. כתוצאה מכך השתבשו לחלוטין זמני אספקת המשלוחים, ובמקרים מסוימים אף קרסה הפלטפורמה המקוונת. 

אם תיכנסו כיום לאתרי ההזמנות של הרשתות הגדולות, תמצאו ברובם הודעות המתריעות כי בשל העומס ייתכנו בעיות ושינויים במועדי האספקה וכי לפני ההזמנה באתר מומלץ לבדוק את זמינות המשלוחים.קברניטי רשתות השיווק הגדולות עושים ככל שביכולתם כדי לעמוד בקצב גידול ההזמנות המקוונות, אך הם מודים בפה מלא כי בזמן כה קצר אי אפשר להיערך כדי לתת מענה מלא לכולם. לפיכך מי שרוצה את הקניות שלו מעכשיו לעכשיו, או מהיום למחר־מחרתיים, כמקובל, יצטרך הפעם להצביע ברגליים, חרף החשש מהידבקות, ולסור אל הסניפים, שבהם מנסים להקפיד ככל האפשר על סטריליות והיגיינה ואף לפקח על מספר הקונים ועל מרווח בטוח בתורים לקופות, לא תמיד בהצלחה.

בקבוקי אלכוהול בטיב טעם חוצות המפרץ (צילום: בן פרידמן)
בקבוקי אלכוהול בטיב טעם חוצות המפרץ (צילום: בן פרידמן)

לחולצה מחכים חודש

"החלק של האונליין בשוק המזון במדינת ישראל הוא 3.6%  בימים אלה הוא קופץ ב־50% ומגיע לאזור של 5%-5.5% מכלל שוק המזון", אומר אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי. "באונליין יש מגבלה, יש גבול יכולת לכל רשת. כולם כרגע עובדים בתפוסה מלאה. לקוחות שיזמינו היום, לא יקבלו היום כמו שהיו רגילים. זמני המשלוח התארכו. אנחנו עובדים היום על 150% תפוסה, שזה יותר מהחג הכי חזק שהיה אי פעם. זה חג קורונה. את לא יכולה לייצר מהיום למחר אלפי עובדים שייכנסו לתחום. אומנם אנחנו מגייסים כוח אדם, אבל גם מי שמתחיל לעבוד - עד שילמד לעבוד - ייקח לו שבוע". 

רביד מוסיף ואומר: "כרגע, עדיין 95% מהלקוחות קונים בחנויות עצמן, למרות הקורונה. רובם של האנשים שלא רגילים לקנות אונליין, לא יקנו אונליין גם עכשיו. מי שהיה קונה לסירוגין אונליין, קונה יותר אונליין, ומפה גם הקפיצה בהזמנות. מי שקנה אונליין, ימשיך לקנות באופן הזה ויחכה למשלוח עוד יום־יומיים. לא קרה שום דבר. כשהוא קונה חולצה, הוא מחכה חודש".
"מי שרוצה להזמין משלוח לפני החג, היה צריך להתחיל את הקניות כבר במהלך השבוע הזה", אומר יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק ברשת טיב טעם. "אי אפשר לצפות מה יהיה ואילו גזירות אחרות עלולה להטיל הממשלה. לכן לא צריך לחכות לרגעים האחרונים, אלא להתחיל להצטייד עד כמה שאפשר, והדבר נכון בייחוד לאנשים שמצפים לקבל זאת באמצעות משלוח". 

מה המצב בגזרת המשלוחים שלכם?
"כרגע האונליין מתפוצץ במאות אחוזים. אנחנו מגיעים לקצה גבול היכולת ולא מסוגלים להשתלט על כמויות ההזמנות. נוצרים קשיים לוגיסטיים של נהגים, של מלקטים. יש גם הרבה עובדים שנמצאים בבידוד. עם סחורות אנחנו מסודרים". 

אייל רביד ויקטורי (צילום: אבי רוקח)
אייל רביד ויקטורי (צילום: אבי רוקח)


האם אתם מנסים לתגבר את המערך לקראת החג?
"כל אחד יגיד לך שכן, אבל זה בלוף, זו שטות, משום שאין עובדים בשוק. בשוק הזה אין עודף עובדים גם בימים כתיקונם. נכון לעכשיו, כשהרבה אנשים נמצאים בבידוד או פוחדים לצאת החוצה, אי אפשר לתגבר. אנחנו עושים את המקסימום שאפשר. העובדים עושים שעות נוספות, ואנחנו מנסים להביא עוד עובדים, אבל זה מוגבל. תגברנו, אבל הגענו לגבול קצה היכולת. אנחנו מספקים כרגע פי שניים מכמות ההזמנות הרגילה". 

אם אזמין משלוח עכשיו, מתי אקבל?
"לא יכול לומר לך. זה תלוי מאוד במספר ההזמנות שנכנסות לאותו חלון. אבל אם פעם יכולנו לעשות הזמנה מהיום להיום, זה כבר לא רלוונטי. היום אנחנו עושים הזמנה עם 24־48 ו־72 שעות, תלוי באילו ימים. היתרון המוחלט של טיב טעם הוא שהיא עושה חלוקה גם ביום שבת. זה גימיק אדיר שלנו, אבל גם שם אנחנו כבר מתפוצצים. בשישי־שבת אנחנו עובדים עד מאוחר כל יום ואפשר להצטייד גם באונליין וגם בהגעה לסניף".

שליו מסביר שהשנה הקניות יהיו מעורבות: "קניות של מוצרי אגירה - מים, נייר טואלט, פסטה, סוכר, אורז, נייר מגבת, קרקרים, קטניות - לצד מוצרי החג. הכל יתערבב. אנחנו נמצאים עכשיו במוד של קורונה וחג יחד. בסניפים אנו כמובן פועלים על פי הנחיות. יצאו הנחיות ונהלים לעובדים בנושא התנהגות וניקיון בימים מורכבים אלו. בכניסה לחנות ובמחלקות השונות אנו מציבים עמדות אלכוג'ל לחיטוי הידיים ומציידים את כל העובדים גם בכפפות. מוצבים גם דליי מגבונים לחיטוי הידיים סמוך לקופות, עמדת העגלות ובכניסה לחנות, לשירות הלקוחות והעובדים".

מרשת שופרסל נמסר: "אנו רואים גידול ניכר מאוד של מכירות הרשת, הן בחנויות והן בערוץ האונליין. החברה מגדילה מאוד את היקפי המשלוחים, כולל הכשרת נקודות הפצה חדשות, כדי לתת מענה לצורך הגובר. נוסף לכך, מוקד שירות הלקוחות והאונליין ממשיך לפעול במתכונת מתוגברת. אנחנו ערוכים ומוכנים לחג. בימים אלו אנו בעיצומו של גיוס מאות עובדים לשורותינו לסניפים ולמערך האונליין. שופרסל שמה לה למטרה לפתוח את שעריה לקליטת עובדי ארגונים שונים בישראל, אשר נפלטו ממערכות אלה בעקבות המצב, ויצרה שיתוף פעולה עם רשות שדות התעופה ועם התאחדות המלונות וגופים נוספים. שופרסל דואגת ללקוחותיה ומציבה בכניסה לסניפים חומר חיטוי לידיים ואמצעי היגיינה שונים. החברה גם תגברה אספקת מוצרים בחנויות ובאונליין עם ספקים שונים, בסניפים גדולים עם תנועת לקוחות רבה, פועלת להשלמת חסרים שונים עם הספקים וגם נערכת עם מלאי מוצרים כשרים לפסח".
 
מודדים חום ללקוחות

רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, מבהיר: "אין סיכוי לתת מענה מהיום למחר באונליין בביקוש שיש כיום. במצב של היום דוחים הזמנות גם לעוד שבוע וחצי ועשרה ימים. האונליין יכול לתת פתרון בשגרה רגילה, אבל לא יכול להכפיל עצמו במחזור פי שניים בבת אחת. כדי להכפיל עצמו פי שניים, זה צריך לקחת תקופה לא קצרה, לפחות של שנה־שנה וחצי, כדי לעבוד על זה, לדאוג לעובדים, לשינוע, לתשתיות. אתרים של רשתות קורסים מהעומס כי הם לא רגילים לקבל הזמנות פי שניים ושניים וחצי ממה שרגילים לקבל ביום רגיל. אצלי האון ליין גדל פי 3־5. אם היית צריכה לקבל את המשלוח למחרת, תקבלי אותו בעוד שבוע". 

רמי לוי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
רמי לוי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


מהי ההמלצה שלך לצרכנים?
"מי שרוצה לקנות מהיום לעכשיו או למחר, צריך להגיע לסניפים. בכניסה לסניפים אנחנו מודדים חום ללקוחות, נותנים אלכוג'ל לשטוף את הידיים וגם ממחטות לחות לחיטוי ידית העגלה. יש גם כפפות, למי שרוצה לשים. האינטרנט לא יכול לתת פתרון, אלא בימים כתיקונם", חורץ מיכאל לובושיץ, מנכ"ל קבוצת יינות ביתן, הכוללת את יינות ביתן, מגה ושוק מהדרין. "עכשיו, כשיש התנפלות על החנויות, לאף אחד אין יכולת של ממש לתגבר את האונליין. למישהו יש משאבים לתת לזה? גם אצלי האונליין קפץ, אבל אנשים שרוצים אוכל - רוצים אותו עכשיו, מיד, רוצים להשתיק את הפחדים שלהם. בן אדם שרוצה אוכל לא יחכה עכשיו עשרה ימים למשלוח".

לובושיץ מוסיף ואומר: "הצרכן הישראלי אוהב להסתכל על הירקות והפירות שהוא קונה, על הבשר. הוא אוהב לבשל, אוהב למשש. יש לי 150 חנויות שכונתיות שנמצאות ליד הבית, נקיות ומצוחצחות כמו שצריך. אנחנו מקפידים שלא יהיו יותר מ־100 איש בחנות. עכשיו כשהקניונים נסגרו, מסעדות נסגרו, מה שמעניין את עם ישראל: זה רק אוכל, אוכל ואוכל. כולם מתעסקים בקיום האמיתי". 

מיכאל לובושיץ (צילום: יוסי לזרוף)
מיכאל לובושיץ (צילום: יוסי לזרוף)


"למרות הקורונה רוב האנשים יגיעו לערוך את קניות החג בחנויות כי זו התשתית הקיימת כרגע במדינת ישראל", אומר איתן יוחננוף, המנכ"ל והבעלים של רשת יוחחנוף, שנכון לרגע זה אינו מוכר באינטרנט."קודם כל, צריך להבין שהאינטרנט בחיתוליו", הוא מבהיר. "זה אומר שנתח השוק של האינטרנט ברמת השימוש בו נמוך והתשתיות הקיימות הן מוגבלות. אני עדיין לא נמצא באינטרנט כי החלטתי עדיין לא להיות באינטרנט. זה לא אומר שלא אהיה. אבל אני חושב שלא טעיתי במילימטר בכך שעדיין לא נכנסתי. האינטרנט תופס היום משהו כמו 3% מהמכירות בענף שלנו. 97% מהשוק הוא על רצפת המכירה. האינטרנט, עלות המכירה שלו ביחס למעבר למכירה כשעדיין יש לנו תשתיות רצפה - הוא תהליך שדורש הרבה יותר זמן בשביל לעבור לרווחיות".

כיצד אתה נערך לחגים?
"החנויות שלנו ענקיות, ויש לנו הרבה מחסנים גדולים בתוך החנויות. יש לנו זמינות מוצרים במחסנים. האינטרנט קורס, רוב החנויות הקטנות מתרסקות ולא מצליחות למלא, לא כי חסרה סחורה במדינה, אלא כי שרשרת האספקה לא יודעת לעמוד בקצב הגידול. אנחנו עומדים כרגע על 55% גידול במכירות ממה שאנחנו רגילים. אני יכול לספק סחורה והלקוח מגיע אליי. אנחנו כבר שומעים שבאינטרנט דוחים את ההזמנות לעוד שבועיים. אבל הבן אדם רוצה את האוכל היום. גם אם ההזמנות באינטרנט יגדלו ל־6% בתקופה זו, עדיין 94% מהשוק יהיה על רצפת המכירה. ברוך השם, אנחנו מפוצצים בסחורות בכמויות שאת לא יכולה לתאר. רשת יוחננוף תעמוד מאחורי הציבור שרוצה סחורה". 

איתן יוחננוף מנכ״ל ובעלים רשת המרכולים (צילום: ללא קרדיט)
איתן יוחננוף מנכ״ל ובעלים רשת המרכולים (צילום: ללא קרדיט)


יוחננוף מוסיף ואומר: "אנחנו מייצרים עכשיו כל מיני נהלים ופתרונות כדי שיהיה לאנשים יותר ביטחון להיכנס לחנויות. תחום הניקיון ביוחננוף גם כך היה מושקע בתקציבים פי שלושה־ארבעה ממה שהשוק רגיל להשקיע. אנחנו משקיעים בכך המון, והיום עוד יותר. למשל נושא של חיטוי אלכוהול במחלקות הטריות זה משהו שאנחנו עושים כבר יותר משנה. סיפקנו עכשיו לכל הסניפים מגבוני 99% אלכוהול כדי לנגב את כל המשטחים. כרגע אין נוהל לעבוד עם מסיכות, אבל כבר הזמנתי 200־300 אלף מסיכות כדי שאם תהיה דרישה, אוכל לספק אותה". יוחננוף מסכם: "שאנשים לא יתבלבלו. שלא ישב בן אדם ויגיד לעצמו 'אזמין עכשיו מהאינטרנט ויביאו לי'. יביאו לו בעוד שבועיים, ואז כבר נכנסים השבת והחג. אל תתבלבלו, אין לשוק את היכולת הזאת".