המנהרה הזו חשוכה. החיים תחת עננת הקורונה לא מאפשרים להרבה שמש לחדור. אין ספור כתבות וסיפורים - חלקם נכונים וחלקם שקריים - מתפשטים כאש בשדה קוצים וגורמים לבהלה. דאגה. בעיקר פחד. 

אני משמש כשליח של הסוכנות היהודית לתנועת השומר הצעיר העולמי באיטליה ומתגורר ביחד עם אשתי ושתי בנותינו ברומא. כשאני קורא את החדשות על איטליה אני מתמלא דאגה, ולרגעים מרגיש שאני צריך להרים את הראש ולהסתכל מבעד החלון כדי לוודא שהשמיים לא נפלו. חלק מהטקטסים בכתבות נכונים. רבים מהם גם אפוקליפטיים.

כאן באיטליה, כמעט בכל יום מגיעה הנחיה או מגבלה חדשה. המצב באמת לא פשוט. השלטונות עושים כמיטב יכולתם לדאוג שאנשים ישארו בבית. בצפון איטליה מערכת הבריאות עוברת את אחת התקופות הקשות ביותר שלה - אולי הקשה מכולן. סיפורים טראגיים קיימים בהחלט.

אבל, יש גם נקודות אור בסיפור הזה. נקודות אור שחשוב להדגיש - ואולי גם לתקן באופן קריטי את המסר שעובר. אין מתים ברחובות. התשתיות עובדות תקין. המרכולים (סופר מרקטים) וחנויות המזון מלאים וסחורה מגיעה מדי יום. כמו בישראל ובעולם, קשה למצוא ג'ל לחיטוי ידיים כי הפאניקה יצרה ביקוש נרחב. אבל זה לא החלק החשוב.

החלק החשוב הוא הסולידריות החברתית. זו שיוצאת מהמחבוא שלה בעיקר בעיתות משבר ומצוקה. דגלי איטליה נתלים מהרבה חלונות ומרפסות. כל יום בשעה 12:00 אנשים יוצאים למרפסות ומוחאים כפיים כדי לתמוך ולעודד את צוותי הרפואה. בכל ערב ב 18:00 יש 'מפגש מרפסות' נוסף שבו שרים שירים אופטימיים (הרשתות החברתיות מלאות בסרטונים כאלו עכשיו למקרה שמישהו פספס).

הקהילה היהודית ברומא הקימה מוקד פניות שאליו ניתן לפנות בכל בעיה. חברי קהילה נרתמים לעזור במה שצריך. פעילויות שונות מתקיימות בפלטפורמות הדיגיטליות.

מאז פרוץ המשבר הנהגת הסוכנות היהודית מלווה אותי ועוד מאות שליחים המשרתים ברחבי העולם באופן צמוד ומעניקה לנו כלים מקצועיים כדי להמשיך את משימת השליחות ולפעול לחיזוק הקשר האסטרטגי בין ישראל לתפוצות גם כשהמפגש הבין אישי לא מתאפשר. 

אצלנו בקן השומר הצעיר, אנו מקיימים קשר רצוף עם ההנהגה בישראל וכמובן פגישות קבועות. קיימנו ישיבות מדריכים ואנו גם שומרים על קשר טלפוני. שלחנו הודעה לכל ההורים עם עצות פרקטיות להתמודדות עם הקשיים של הילדים בהסגר בבית והצענו את עזרתנו למשפחות שנקלעו לקשיים כלכליים כתוצאה מההסגר. אנו מקיימים פעילויות עם החניכים ודואגים לשמור איתם על קשר רצוף וקבוע כחלק מהמחויבות שלנו אליהם ולערכי התנועה.

הסוכנות היהודית ביחד עם קרן היסוד הקימו לאחרונה צוות מיוחד שנמצא בקשר שוטף עם הקהילה היהודית  באיטליה ופועל לסייע לה בצרכים מיידים.

הכותב הוא שליח הסוכנות היהודית לתנועת השומר הצעיר באיטליה