בצל בהלת התפשטות נגיף הקורונה, ממשרד החוץ נמסר היום (שבת) כי השר כ"ץ הורה על היערכות לביצוע ״תוכנית חירום לאומית לחילוץ ישראלים מחו״ל״. במסגרת התוכנית ימופו, באמצעות השגרירויות והקונסוליות בעולם, ריכוזי הישראלים השוהים בחו״ל ומעוניינים לשוב ארצה.

עוד נאמר כי במסגרת התכנית חדר המצב של משרד החוץ יעבוד 24/7 ויפתח בו מוקד לרישום בקשות החזרה לארץ מישראלים הנמצאים בחו״ל. בהתאם לביקושים יאורגנו טיסות מסחריות מהיעדים שיקבעו לישראל.

כמו כן, תתבצע פנייה לחברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, על מנת שאלו ייטלו חלק במבצע ויישלחו מטוסים ליעדים בהתאם לנתונים שנאספו במשרד החוץ. השר כ״ץ הוסיף כי בכוונתו לפעול מול הדרג הבכיר בארצות המוצא על מנת לקבל אישורים מיוחדים שידרשו לקיום השיחות כפי שנעשה מול שר החוץ וממשלת פרו. 

חילוץ ישראלים ממומבאי (צילום: דוברות אל על)
חילוץ ישראלים ממומבאי (צילום: דוברות אל על)


״עקב הסגרים המתבצעים בעולם בקצב הולך וגובר, אנחנו נמצאים בשעת חרום לאומית בכל הקשור להחזרת הישראלים ארצה, ולכן נדרשת תוכנית חירום לאומית בנושא. עיקרון הערבות ההדדית יוסיף ללוות אותנו עד להשבת כל הישראלים ארצה, בשעת חרום מאתגרת זו", אמר השר כ"ץ.

בנוסף, יצאה בקריאה ישירה למטיילים ואמר "אני קורא לכל הישראלים המטיילים בחו״ל לשוב לארץ כמה שיותר מהר. במרבית המדינות עדיין יש טיסות מסחריות וניתן להגיע חזרה לארץ״.

לצד הנחיות משרד החוץ, מבצעי החילוץ של ישראלים ברחבי העולם נמשכו במהלך סוף השבוע, אך ההערכות הן שאלפי מטיילים לא יספיקו להגיע לארץ לפני הטלת הסגרים האוויריים על מדינות רבות.

חברת אל על תפעיל במהלך הלילה שתי טיסות חילוץ מיוחדות למטיילים ישראלים ממובאי בהודו, במטוסי הדרימליינר.
שתי הטיסות יהיו מלאות ויכילו כ-550 ישראלים. הטיסה הראשונה צפויה לנחות בנמל התעופה בן גוריון בשעה 2.00 לפנות בוקר והטיסה השנייה בשעה 3.35.

החילוץ המהיר מגיע לאור ההודעה של הודו על השבתת ההמראות והנחיתות החל מיום ראשון, מה שהעלה חשש שאלפי ישראלים נוספים בהודו ובסרילנקה לא יוכלו לחזור.


גם בדרום אמריקה תקועים ישראלים רבים. היום יצאה קריאה לישראלים השוהים בקולומביה לנסות לצאת מהמדינה לאלתר, מאחר והחל מיום שלישי יאסרו ההמראות והנחיתות. בנוסף, 23 הישראלים שלא נמצאו עבורם מקומות פנויים ברכבת האווירית מפרו, שוהים בבירה לימה ובמשרד החוץ מחפשים להם כעת פתרונות.

כאמור, 1,100 ישראלים שבו במהלך יום שישי לארץ מפרו ברכבת אווירית, שכללה ארבעה מטוסי דרימליינר של אל על, אך ל-23 המטיילים הנוספים, שהגיעו לנמל התעופה הבינלאומי חורחה צ'אבס בלימה, לא נמצאו מקומות במטוסים העמוסים והם נותרו מאחור בפרו.

"אנחנו בלימה ולא יודעים מה הולך לקרות", סיפר אחד מהישראלים שנותרו מאחור. "היו תורים ענקיים בנמל התעופה ואני לא מבין מדוע לא היינו ברשימת הנוסעים. התחננו אבל אמרו לנו שאין מקומות במטוסים המלאים", המשיך.

ישראלים ששבים במשלחת החילוץ מפרו  (צילום: אבשלום שושני)
ישראלים ששבים במשלחת החילוץ מפרו (צילום: אבשלום שושני)


הישראלים שזכו לעלות על המטוסים ולטוס ללא תשלום, הגיעו לאחר כ-14 שעות טיסה ומנמל התעופה בן גוריון הם המשיכו ישירות ל-14 ימי בידוד. מרבית הנוסעים ירדו מהמטוס כשהם נראים מותשים אך מאושרים, לאחר מסע התלאות שעברו. רובם הגיעו מהעיר קוסקו בפרו, הנחשבת ל"בירת התרמילאים" הישראלים בדרום אמריקה.

בקוסקו, הם מספרים, הסתובבו שוטרים וחל איסור להסתובב ברחובות, למעט לרכישות חיוניות של מוצרי מזון והיגיינה.
"הגעתי עם חברה לקוסקו לפני עשרה ימים ולא הספקנו לראות כמעט כלום. האטרקציות היו סגורות, לא יצאו טיולים והתחושה הייתה של עוצר בתוך ההוסטל", סיפרה צעירה מאזור המרכז, "הרבה זמן ציפינו לרגע של העלייה למאצ'ו פיצ'ו ולאטרקציות, אבל זה נשאר רק כחלום. אני מתכוונת לשוב בעוד שנה".

צעיר נוסף, המתגורר באזור השפלה, סיפר: "כבר חשבתי שלא נצא מכאן בחדשים הקרובים. היינו מיואשים ואז המדינה שלחה לנו את המטוסים שהושיעו אותנו. מאוד מרגש לשוב הביתה, גם לבידוד".

ישראלים רבים נאלצו להפסיק את טיולם ביבשת ושבו מיעדים רבים נוספים, אלא שבניגוד לטיסות ללא תשלום ברכבת האווירית מפרו, בטיסות מיעדים אחרים נאלצו לעתים נוסעים ישראלים, שהגיעו עם חברות תעופה שונות, לשלם אלפי דולרים על מנת להגיע הביתה בבטחה. 

חילוץ ישראלים ממומבאי (צילום: דוברות אל על)
חילוץ ישראלים ממומבאי (צילום: דוברות אל על)

במציאות הנוכחית והפאניקה המתפשטת ברחבי העולם, כל מושב בטיסות הבודדות שעוד ממשיכות להמריא מנמל התעופה בסאו פאולו שבברזיל היה שווה זהב, סיפרו. ,ההורים שלי שילמו 4,000 דולר עבור כרטיס לכיוון אחד מברזיל", סיפרה צעירה ששבה לנתב"ג בשישי אחר הצהריים.

"היו טיסות עם חניות ביניים שאמורות לצאת בתחילת השבוע, אבל חששנו שיהיה סגר אווירי מלא וההורים שלי שילמו כל מחיר. העיקר לשוב הביתה", אמרה. 

לדבריה, האווירה במטוס הייתה עצובה וקודרת. "טסתי כמה פעמים וזו הייתה הטיסה העצובה ביותר שלי. רק לפני שלושה שבועות הגעתי עם חברה לדרום אמריקה והתחלנו את הטיול הגדול. לא ראינו כמעט כלום. חשבנו להתנתק מהחדשות, אבל כל הזמן הלב היה בארץ בגלל הדיווחים על הקורונה".

"לפני שנסעתי קניתי כרטיס עם תאריך חזרה פתוח לשנה. אני מאמינה שאצליח לסדר שאוכל להשתמש בכרטיס הזה", אמרה בתקווה והסבירה שכעת היא ממהרת יחד עם חברתה לבית ריק של המשפחה, בו ישהו בצוותא בבידוד. "במקום להתבודד בטיולים בדרום אמריקה, נתבודד בין ארבע קירות. אני עוד לא מעכלת", היא הוסיפה בכאב.

צוות אוויר בחילוץ ישראלים ממומבאי (צילום: דוברות אל על)
צוות אוויר בחילוץ ישראלים ממומבאי (צילום: דוברות אל על)

משלחות החילוץ יצאו גם מיעדים נוספים ברחבי הגלובוס. ביום שישי השיבה חברת ישראייר ארצה כ-150 סטודטים הלומדים בעיר קושיצ'ה בסלובקיה. המבצע התקיים לאחר שהושגה הסכמה עם השלטונות המקומיים לאחר שסלובקיה סגרה את ההמראות והנחיתות מתחומה, אך אפשרה לטיסה המיוחדת להחזיר לארץ את הסטודנטים הישראלים.


"בשבועות האחרונים קיימנו מבצעי חילוץ מיעדים שונים במזרחו אירופה, בהם בוקרשט וקישינב, והחזרנו לארץ ישראלים רבים שלא היתה להם דרך אחרת לשוב", סיפר סמנכ"ל השיווק בישראייר, גיל סתיו.

לצד ההירתמות הנרחבת למטרה ההערכות כרגע הן שחרף מבצעי החילוץ חובקי העולם, אלפי ישראלים ככל הנראה יאלצו לעבור את משבר הקורונה הרחק מהבית ומהשפחה, וישנה היערכות למצב בו ייתכנו ניסיונות למבצעי חילוץ נקודתיים נוספים.
  

קורונה- שאלות ותשובות