האם עליי להימנע מלנסות להיכנס להריון נוכח הנגיף קורונה?
“זו שאלה קשה, משום שאנחנו עדיין לא מכירים את הווירוס הזה כמו שצריך. למיטב ידיעתנו הקורונה לא עוברת לעובר, ואין נטייה לסיבוכים בהריון בעקבות הידבקות בנגיף קורונה. מבדיקות שנעשו לתינוקות שנולדו לחולות קורונה נמצא שהם לא נשאו את הווירוס, ועד כה תועד רק מקרה אחד של אישה הרה שנאלצה להשתמש במכונת הנשמה בעקבות הידבקות בנגיף קורונה, אבל היא החלימה לגמרי”.

הבנתי שהנגיף לא אוהב חומציות. אני סובל מחומציות בקיבה ומצרבות חוזרות ונשנות, ונוטל טיפול תרופתי. האם כדאי שלא אקח תרופות נגד צרבות?
“אני באופן אישי חושב שכדאי שתשתה מים חמים, תבודד את עצמך עד כמה שאפשר, ותמשיך ליטול את התרופות לפי הוראת הרופא המטפל. במידה שאתה רוצה להפסיק את הטיפול הרפואי חשוב שתפנה לרופא, אפילו דרך הטלפון, ותבדוק האם בכלל מותר לך לעשות את זה”.

אני חולה גאוט. האם אני עלול להיות בסכנת הידבקות בנגיף קורונה?
“גאוט היא לא מחלה אוטואימונית, והיא לא משפיעה על מערכת החיסון. מדובר במחלה מטבולית שגורמת לגוף להיות עם עודף של חומצה אורית שלפעמים שוקעת במפרקים. על כן, אם אתה נוטל את כל התרופות שלך כמו שצריך, ושותה הרבה מים, אתה לא נמצא בקבוצת סיכון על פי ההגדרות, וביחס לאדם אחר שלא סובל ממחלות כרוניות כאלה ואחרות”.

ליל הסדר קרב ובא, כמה אנשים אפשר לארח בחג נוכח התפשטות הנגיף קורונה בישראל?
“נכון להיום, לא מזמינים אורחים לחג, גם לא בני משפחה ונכדים. גם אני ורעייתי לא מזמינים הביתה לחג את הילדים והנכדים שלנו. זה קשה להיות בלי הילדים, אבל זה צו השעה. לכולנו זה עצוב, אבל אנחנו חייבים למגר את קצב ההתפשטות של הנגיף בארץ”.

אני שומע בכל מקום שהנגיף קורונה אינו עמיד בחום, ועל כן אני סקרן לדעת אם חולי קורונה יכולים להיכנס לסאונה, ואז להרגיש טוב יותר?
“שימוש בסאונה לא יכול להיות פתרון עבור חולי קורונה, אבל הוא בוודאי יכול לעזור להם. הבעיה היא שלסאונה נכנסים כמה אנשים יחד, ובדרך כלל יוצאים ממנה למלתחה עם עוד הרבה אנשים. באחרונה שמעתי רופא אמריקאי שעוסק בתחום הווירוסים, והוא הציע לאנשים להיות מול מפזר שיער או מפזר חום. כמובן חשוב לנקוט משנה זהירות בכדי חלילה לא לשרוף את הפנים. לתפיסתו, אם נושמים אוויר חם ופותחים את הפה, חלק מהאוויר נכנס גם לחללי הסינוס, ויכול מאוד להיות שזה מה שיצמצם את הכמות שלהם. מה שאני יכול להמליץ הוא לשתות משקאות חמים לעתים קרובות, ואז הנגיפים שנמצאים בחלל הפה עוברים לקיבה, שם יש מיצי קיבה שיכולים לפרק את החלבון של הנגיפים, ולפגוע בהם”.

סבא שלי נפטר לפני חודש וחצי, ומאז סבתא שלי נמצאת לבד. האם לדעתך זה בסדר שנגיע לבקר אותה תוך שמירה על מרחק?
“לאנשים בודדים מאוד חשוב שמגיעים לבקר אותם. אם תגיע לבד, ותשמור על כל ההוראות של משרד הבריאות, אני לא רואה בזה שום בעיה. לפני שאתה מגיע תרחץ היטב את הידיים, תיכנס לבית שלהם עם מסיכה, תדבר איתה כמה דקות תוך שמירה על מרחק, אל תיגע בשום דבר, וכשאתה יוצא מהבית מיד תרחץ היטב ידיים”.

איך אדע אם נדבקתי בנגיף קורונה?
“אנשים רבים טוענים שזה שהם הצטננו או חלילה העלו חום זה אומר שהם נדבקו בנגיף, אבל לא כך הדבר. אם יש לך רק שיעול יבש או רק חום מעל ל־38 מעלות זה לא בהכרח סימן לכך שיש לך קורונה. אם תראה שיש לך גם חום גבוה, גם שיעול יבש, וגם קוצר נשימה זה עניין המצריך בירור רפואי. מעבר לזה חשוב לי להדגיש שיכולים להיות גם סימנים נוספים, כמו כאבי שלד או כאבי שרירים, ואף תחושת עייפות”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM