נציגי כחול לבן הגיעו היום (ראשון) לבית המשפט העליון, לקראת פתיחת הדיון בעתירה נגד יו״ר הכנסת, ח״כ יולי אדלשטיין. יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן: ״דווקא בימים קשים אלה חשוב כל כך שתהיה כנסת מתפקדת, למען שלום האזרחים ולמען הדמוקרטיה הישראלית שמצויה בסכנה של ממש. הכנסת חייבת לחזור לעבוד באופן מלא, לטובת שקיפות בקבלת החלטות וכדי לפקח על החלטות הממשלה. נבקש היום מזור מבית המשפט כדי שנוכל למלא את חובתנו כנבחרי ציבור במאמץ לתת מזור לאזרחי ישראל״.

ח״כ עפר שלח: ״באנו לכאן היום כדי שגם בית המשפט העליון ייתן את החותמת שלו על מה שברור לכל אזרח והוא: שכנסת מתפקדת היא לא רק חיונית לדמוקרטיה, היא חיונית להתמודדות של ישראל עם משבר הקורונה. דווקא אל מול הניסיון של הממשלה ביום חמישי האחרון לסגור את הכנסת, שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להזכיר לראש הממשלה ולשרים שלו שאין להם בכלל סמכות על הכנסת, אל מול ההתנהגות הזאת חשוב במיוחד שהכנסת תחזור לתפקד ושבית המשפט העליון יאמר את דברו״.

ח"כ יועז הנדל לעומתם צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לא יודע מה טוב למפלגה, יודע שלמדינת ישראל טוב ממשלת אחדות".

חברי הכנסת עופר שלח ואבי ניסנקורן (צילום: דוברות כחול לבן)
חברי הכנסת עופר שלח ואבי ניסנקורן (צילום: דוברות כחול לבן)

מפלגת הליכוד התייחסה לניסיונותיה של מפלגת כחול לבן להביא להדחתו של יו"ר הכנסת ולמנות במקומו את סגנו, חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), ואיימה כי "אם כחול לבן ידיחו את יו״ר הכנסת, המגעים לאחדות ייפסקו מיד".

בהודעה שפורסמה מטעם המפלגה נכתב כי "הדחת יושב ראש הכנסת תחסל את ממשלת האחדות ותביא בהכרח לבחירות רביעיות. זה יהיה צעד של חוסר אחריות מזעזע בזמן מגיפת הקורונה העולמית, שלא הייתה כמותה במאה השנים האחרונות. מה שאזרחי ישראל רוצים עכשיו זה שלא נעסוק בהדחות אלא נאחד כוחות. הצעת האחדות המוסכמת עם ״כחול לבן״ קובעת שראש הממשלה נתניהו יכהן שנה וחצי ולאחריו יכהן בני גנץ לתקופה זהה. בזמן שראש הממשלה נתניהו יכהן, תפקיד יו״ר הכנסת ותפקיד שר האוצר, הנחוצים להעברת התקציב וניהול משבר הקורונה, יהיו בידי ״הליכוד״. תפקידי החוץ והביטחון יהיו בידי ״כחול לבן". 

עוד נכתב, כי "לאחר מכן, בתקופת כהונתו של בני גנץ כראש ממשלה, התפקידים יתחלפו, וכי הסכם הגיוני זה נקבע כדי לאפשר לראש הממשלה המכהן להעביר חקיקה ותקציב בכנסת כדי לנהל את ענייני האוצר והכלכלה, דבר שהוא חיוני שבעתיים בזמן של מגיפה עולמית ומשבר כלכלי חסרי תקדים". 

ראש הממשלה לא יוכל לעשות זאת מול יו״ר כנסת לעומתי. יאיר לפיד יודע זאת. הסיבה האמיתית שהוא מתעקש על הדחת יו״ר הכנסת היא כדי לסכל את ממשלת האחדות וכדי להעביר בכנסת חוקים אנטי דמוקרטיים נוסח איראן. חוקי איראן אלה ימנעו מראש הממשלה נתניהו לכהן כראש הממשלה ולהתמודד בבחירות ישירות לראשות הממשלה, שלפיד מתכנן לקיים כבר בקדנציה הזאת בזמן המשבר. זה לא יאומן. בשום דמוקרטיה אין חוקים כאלה. צעדים אלה יביאו לזעם ציבורי עצום ולריסוק הדמוקרטיה הישראלית, דווקא בעת שאנו חייבים להתאחד למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל. אם כחול לבן ידיחו את יו״ר הכנסת, המגעים לאחדות ייפסקו מיד. כחול לבן תישא בתוצאות".

ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה, כי "הניסיון של הליכוד להציב אולטימטומים ולפגוע בדמוקרטיה מראה שנתניהו רוצה לגרור את ישראל לבחירות רביעיות גם בשיאו של משבר שמחייב את כולנו לפעול למען אזרחי ישראל בממשלה ובכנסת. מקום המדינה, יו"ר כנסת נבחר תמיד על ידי רוב חברי הכנסת - וכך יהיה גם הפעם".

כחול לבן תוביל פתרון הצבעה לח"כים בבידוד

בתוך כך, יו"ר סיעת "כחול לבן", חבר הכנסת אבי ניסנקורן,  אמר כי במפלגתו מתכוונים למצוא פתרון לכך שגם חברי הכנסת ששוהים בבידוד בעקבות התפשטות מגפת הקורונה יוכלו להצביע: "מחר, מיד לאחר הקמת הוועדה המסדרת, נוביל פתרון הצבעה לחברי כנסת השוהים בבידוד. בימי משבר כאלה הכנסת חייבת לתפקד באופן מלא ואנו נדאג שכל הח״כים יוכלו למלא את תפקידם". ניסנקורן כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו.

יו"ר הימין החדש, חברת הכנסת איילת שקד כתבה בחשבונה בטוויטר כי "כנסת ישראל צריכה לתפקד גם בשעת משבר הקורונה. כל הפרלמנטים בעולם עובדים. נדרש שינוי תקנון כדי שחכי״ם בבידוד יוכלו להצביע. עד שישונה התקנון נדרשים קיזוזים. כרגע לגוש השמאל יש פחות מבודדים, לכן עליהם לקזז את הח"כים המבודדים מהימין כדי לאפשר הצבעות אם לא יגיעו להסכמות עד מחר".

בג"ץ ידון היום בעתירה נגד אדלשטיין

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה דחופה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת, יואל (יולי) אדלשטיין, בדרישה כי יפעל מידית על פי סמכותו למינוי ועדה מסדרת, וזאת על-מנת למנוע את המשך שיתוק עבודת הוועדה הגורמת לפגיעה בוטה, שלא מאפשרת פיקוח ובקרה על עבודת הרשות המבצעת.

יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל)
יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל)

עתירה זו הוגשה מכיוון שלטענת התנועה וגורמים חוץ פרלמנטריים נוספים, אדלשטיין משבש את פעילות הפיקוח של הכנסת. נכון הדבר במיוחד כאשר הממשלה לוקחת החלטות בעלות משמעות דרמטית כמו: צווי החירום עליהם חתמה נוכח משבר הקורונה המגבילים בין היתר תנועת אזרחים והתקהלות, כמו גם מעקב שמבצע השב"כ תוך חדירה לכאורה לפרטיות החולים.

העתירה תידון היום בשעה 16:00. אל התנועה לאיכות השלטון הצטרפו גם עמותת חוזה חדש והעמותה לדמוקרטיה מתקדמת, אשר לצד דרישות התנועה לאיכות השלטון מבקשות גם שיופסק סיכול הפעולות הדרושות להמשך תפקידה של הכנסת, כפי שנטען כלפי אדלשטיין, זאת, כאשר כל העת מרחפת ההחלטה לפעול להחלפתו בח"כ מאיר כהן מסיעת כחול לבן. 

הדיון בבג"ץ יתקיים בהרכב של 5 שופטים, בהם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים חנן מלצר, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל.

בעתירה של התנועה לאיכות השלטון נטען כי אדלשטיין גרם ל"פגיעה עמוקה בעיקרון הפרדת הרשויות שהוא נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית", וכי "במעשיו הביא לפגיעה אנושה במרקם החיים הפרלמנטריים וביסודות המבנה של משטרנו החוקתי, ואפשר את זליגתם של שיקולים פוליטיים זרים וצרים לזירה לא להם". עוד נטען בעתירה, כי "השיקולים הפוליטיים הצרים של אדלשטיין עלו במשקלם על הצורך בקיומו והבטחתו של פיקוח פרלמנטרי הדוק על פעילות הרשות המבצעת, והובילו למחיקה טוטלית של פיקוח ובקרה אלה." 

החלטה ראשונה שכבר התקבלה בתיק עליה חתום השופט נעם סולברג, מעניקה רוח גבית לעותרים. השופט סולברג חתם על כך שנציגי המדינה בדיון יבואו אליו כאשר כביכול כבר הוצא צו על תנאי, שמשמעותו קבלת החלטה מהירה מאוד בנושא העתירה וקיצור הליכים משפטיים, מה שמהווה לכאורה איתות כי יש ממש בטענות העותרים.