למגיפת הקורונה העולמית יש השלכות מרחיקות לכת גם על תעשיית הקולנוע. אולמות קולנוע ברחבי העולם סוגרים את שעריהם, שטיחים אדומים גולגלו ואוחסנו, פרמיירות נדחו והפקות סרטים נסגרו. כמו כמעט בכל תעשייה אחרת, גם עובדים רבים בתעשיית הקולנוע הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו וחוששים לעתידם הכלכלי. לא מדובר בכוכבים ההוליוודיים, שכן להם אין הרבה מה לחשוש, אלא לאנשים שמפעילים את כל העסק – ממוכרי הפופקורן במזנוני האולמות ועד לתאורנים וכל יתר הפועלים בהפקות הקולנוע.

בתוך כך, השחקן האנגלי אידריס אלבה הודיע בימים האחרונים כי נבדק ונמצא שהוא נושא את הווירוס קורונה. ואילו וין דיזל אימץ מדיניות נטולת לחיצת ידיים וסלפיז עם עיתונאים בזמן קידום סרטו “בלאדשוט”. לפני כשבוע וחצי, טום הנקס ואשתו ריטה וילסון פרסמו כי הם נדבקו בקורונה ונמצאים בבידוד באוסטרליה. הנקס היה באוסטרליה במסגרת העבודה על סרטו החדש של באז לורמן, סרט ביוגרפי על אלביס פרסלי, שבו הוא מגלם את מנהלו של אלביס. ההפקה הזו כמובן מיד נסגרה, מתוך הבנה שאם למישהו מאנשי ההפקה יש קורונה, אין טעם להמשיך. מאז הכל השתנה – הנחיות הריחוק החברתי בעולם רק החמירו, ואינספור הפקות קולנוע נוספות נסגרו. סרטים שכבר היו מוכנים ליציאה לאקרנים – נדחו.

טום הנקס ואשתו ריטה ווילסון (צילום: רויטרס)
טום הנקס ואשתו ריטה ווילסון (צילום: רויטרס)

הסרט החדש מסדרת ג’יימס בונד, “לא זמן למות”, שאמור היה לצאת באפריל, נדחה לנובמבר. מועד יציאתו של “מהיר ועצבני 9” נדחה בשנה בדיוק, לאפריל 2021. “כולנו מרגישים את האהבה ואת הציפייה שיש לכם לפרק הבא בסאגה שלנו”, כתב דיזל, כוכב סרטי “מהיר ועצבני”, ברשתות החברתיות. “בגלל זה קשה לנו במיוחד להודיע לכם שאנחנו נאלצים לדחות את יציאת הסרט. התבהר לנו שזה לא יהיה אפשרי שכל מעריצינו ברחבי העולם יראו את הסרט בחודש מאי. בעוד אנחנו מודעים לזה שזה מאכזב לחכות עוד קצת, מה שהנחה אותנו בהחלטתנו הוא הדאגה הכנה לביטחון של כולם”.

חברת דיסני הודיעה על דחיית שלושה סרטים חדשים שלה למועדים חדשים וכי היא אינה יודעת מתי יעלו עיבוד הלייב־אקשן המדובר שלה לסרט האנימציה “מולאן”, סרט האימה־מד”ב “Antlers” בהפקתו של גיירמו דל טורו וסרט גיבורי־העל של מארוול קומיקס “המוטנטים החדשים”. מארוול נאלצה לדחות סרט גיבורי־על נוסף – “האלמנה השחורה” בכיכובה של סקרלט ג’והנסון, שאמור היה לעלות לאקרנים ב־1 במאי - למועד שטרם נקבע. בעוד "וונדר וומן 1984" בכיכובה של השחקנית הישראלית גל גדות שצפוי לצאת ב-4 ליוני השנה, עדיין לא שינה את תאריך היציאה שלו בתקווה שהמגיפה תחלוף עד למועד זה.

עוד אינספור סרטים שהיו מתוכננים לצאת בקרוב נדחו. הדרמה הקומית, המבוססת על ספרו של צ'ארלס דיקנס ובכיכובו של דב פאטל, "ההיסטוריה האישית של דיוויד קופרפילד", הספיקה להגיע לקהל בבריטניה בינואר, אך היציאה הבינלאומית שלה במאי (בין היתר בארצות הברית ואצלנו) לא תקרה. המותחן הפסיכולוגי "האישה בחלון", בכיכובה של איימי אדמס, נדחה אף הוא. והרשימה ארוכה וגדלה מיום ליום.

עליית הסטרימינג

חברות ההפצה מבינות שהן מוגבלות מאוד ביכולתן להפיץ סרטים חדשים בתקופה הקרובה, כי אולמות הקולנוע בחלקים נרחבים של העולם סוגרים את שעריהם עד להודעה חדשה. הפתרון שמצאו בהוליווד הוא לאפשר לקהל לצפות בסרטים חדשים בבית – לא בחינם כמובן. סרט המד"ב־אימה "בלתי נראה" עם אליזבת מוס, המותחן The Hunt והעיבוד הקולנועי החדש ל”אמה” של ג’יין אוסטין, יצאו כולם בסוף השבוע הזה לצפייה ביתית בהשכרת און־דימנד ל־48 שעות תמורת כ־20 דולר לאחד.

סרט ההמשך ללהיט האנימציה “טרולים” של חברת דרימוורקס אנימציות, "טרולים מסביב לעולם”, יצא כבר בקולנוע בסוף השבוע האחרון במלזיה ובסינגפור. נכון לעכשיו, הסרט יעלה בבתי הקולנוע איפה שאפשר באפריל, ובמקביל ניתן יהיה לצפות בו בבית בתשלום בפלטפורמות דיגיטליות. הסרט התיעודי המצופה על שלישיית ההיפ הופ היהודית האגדית הביסטי בויז, שאמור היה לעלות באיימקס בתחילת אפריל, יצא לקראת סוף אפריל באפל טי.וי.

בקופות מסביב לעולם מדווחים על ירידה של מיליארדי דולרים בהכנסות, בעוד שירותי הסטרימינג נהיו פופולריים מתמיד. תעשיית הקולנוע הסינית כבר הפסידה כשני מיליארד דולר, והוליווד גם תספוג הפסדים קולוסאליים. כמו כולם, גם היא מנסה למצוא פתרונות יצירתיים ומודלים עסקיים חדשים כדי להתמודד עם המצב.