ברקע המשך משבר הקורונה, בערב יום חמישי האחרון חתם שר האוצר משה כחלון על צו לצורך העברת 120 מיליון שקלים מכספי המיסים הפלסטינים, שיועברו לרשות כסיוע חירום מחשש להסלמת המצב הבריאותי בשטחה, כך מסרו גורמים ישראלים בכירים. כחלון קיבל את ההחלטה בין השאר בעקבות בקשות שהועברו אליו מטעם מערכת הביטחון.

עוד ציינו הגורמים הבכירים כי הרמטכ"ל אביב כוכבי, יחד עם מתאם הפעולות בשטחים כמיל אבו-רוקון ובכירים נוספים במערכת הביטחון שוחחו ארוכות עם כחלון והביעו דאגה מכך שמשבר הקורונה מחריף את המשבר הכלכלי בגדה המערבית, ואלו עלולים להביא לקריסת הרשות הפלסטינית.

בקרב ההנהגה הישראלית קיימת סברה כי החרפה של משבר הקורונה ברשות הפלסטינית עלולה להחריף גם את המשבר בישראל. בין רשויות הבריאות בישראל וברשות מתקיים שיתוף פעולה מתמשך סביב הסוגיה, ורבות מההחלטות שנוגעות לשני הצדדים מתקבלות בתיאום מראש ובהסכמה הדדית.

הכספים שהועברו לרשות הינם עודפי גביה של מיסים מהפלסטינים, אשר הוחזקו בידי ישראל ושבעניינים התנהל מו"מ במשך תקופה ארוכה. שר האוצר כחלון סיכם עם מקבילו הפלסטיני שוכרי בשארה כי ישראל תעביר את הכספים לרשות, כחלק מ"ניקוי שולחן" של כל הקיזוזים הכספיים בין הצדדים.

בתוך כך, רצועת עזה נכנסת לראשונה לרשימת האזורים הנגועים בקורונה, זאת לאחר שהתברר כי שני פלסטינים שהיו בבידוד במעבר רפיח, נדבקו בנגיף. השניים חזרו לאחרונה מפקיסטן. ביממה האחרונה נרשמו שישה מקרים של נשאי קורונה בקרב הפלסטינים, ארבעה בגדה המערבית ו-שניים כאמור ברצועה, מה שמעלה את מספר הנדבקים ל-59. דובר הממשלה הפלסטינית, אברהים מילחם, סיפר כי 17 מהם החלימו, וכעת מטופלים 42 חולי קורונה.

בקרב פלסטינים ברצועת עזה ניכרת בהלה, שהאמינו שהרצועה חסינה מהנגיף. במסיבת עיתונאים שכונסה סמוך לשעה אחת לאחר חצות, הבהיר נציג משרד הבריאות ברצועה, יוסף אבו אל-ריש, כי חולי הקורונה נכנסו ישר לבידוד במעבר רפיח ולא שהו למעשה לרצועה. ברצועה ישנם עשרים מרכזי בידוד הפזורים בבתי ספר מלבד בתי המלון שהוסבו למרכזי בידוד.

ד"ר פאדי איסמעיל, רופא באחד ממרכזי הבידוד הרפואי הפזורים ברצועה, מספר כי בניגוד להצהרת משרד הבריאות, שני חולי הקורונה באו במגע ישיר עם מספר לא קטן של אנשים. בפוסט שפירסם וזכה ל-444 שיתופים, כתב ד"ר איסמעיל: "שני חולי הקורונה באו במגע עם מספר לא קטן של אנשים ברצועה, החל מהצד המצרי של המעבר, באוטובוס שלוקח את האנשים מהצד המצרי לצד הפלסטיני, באולם ביקורת הדרכונים, באוטובוס המסיע אנשים אל הבידוד בבית הספר ברפיח וכמובן מגע עם השוהים באותו בידוד בבית הספר ברפיח".

מדובר, אם כן, בפוטנציאל הדבקה משמעותי, כאשר ידוע הוא שכל אחד מהעובדים במעבר רפיח נמצא בקשר ישיר עם עשרות בני משפחה מקרבה ראשונה – מה שעלול להביא לסכנת התפשטות גדולה גם ברצועת עזה. לכן, משרד הבריאות הודיע על סגירת מסגדים ובתי תפילה, מסעדות ובתי קפה וכן אסר על התכנסויות עד סוף השבוע, אז תתבהר התמונה יותר.

משלבים זרועות: המנהל האזרחי מקיים הדרכות בהשתתפות צוותי רפואה פלסטינים 

במסגרת הפעילות הנרחבת שמובילה היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים למיגור התפשטות נגיף הקורונה בשטחי יהודה ושומרון, התקיימה הדרכה מקצועית לצוותי רפואה פלסטינים, בהובלת מתאמת הבריאות במנהל האזרחי, דליה בסה יחד עם פרופ׳ אלחנן בר-און, מנהל המרכז הישראלי לרפואת אסונות וסיוע הומניטרי במרכז הרפואי שיבא.  

תחילה, גורמי הרפואה במשרד הבריאות הפלסטיני סקרו בפני מתאמת הבריאות ופרופסור בר-און, את הפעילות הנרחבת שהובילו בעיר יריחו להתמודדות עם הנגיף, לרבות ביקור במתחמי הבידוד שהוקמו בעיר, ובבית החולים שבו אותר ואושפז חולה הקורונה הראשון.

בהמשך, השניים העבירו לצוותי הרפואה הפלסטינים הדרכה ללמידה מקצועית על הנגיף, על התמגנות הצוותים הרפואיים ועל שיטות לבדיקת המטופלים שנחשדים כנשאים של הנגיף. כמו כן, פרופ׳ בר-און, אשר מתמחה בסוגיית נגיף הקורונה בישראל, ייעץ לרופאים בנושא ניהול מתחמי הבידוד בבתי החולים, כמו גם הציע דרכים יעילות למניעת הידבקות צוותי הרפואה שעובדים במתחמים אלו. בנוסף, במהלך סוף השבוע האחרון הועברו לשטחי הרשות הפלסטינית, בתיאום של המנהל האזרחי, כ-1,000 ערכות מיגון ומעל ל-100 ערכות בדיקה לזיהוי הנגיף. 

הקורונה: הדרכות המנהל האזרחי לצוותי רפואה פלסטיניים (צילום: דוברות מתפ''ש)
הקורונה: הדרכות המנהל האזרחי לצוותי רפואה פלסטיניים (צילום: דוברות מתפ''ש)

מתאמת הבריאות במנהל האזרחי, דליה בסה, סיכמה: ״בשבועות האחרונים היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים פועלת רבות למיגור התפשטות נגיף הקורונה ביהודה ושומרון וברצועת עזה, וזאת למען בריאותם ושלומם של הציבור בישראל ובשטחים הפלסטינים. יחידתנו תוסיף לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות הישראלי ומרכז הרפואי שיבא, למול הרשויות הפלסטיניות - במטרה למגר את התפשטות נגיף הקורונה״.

פרופסור אלחנן בר-און, מנהל המרכז הישראלי לרפואת אסונות וסיוע הומניטרי במרכז הרפואי שיבא: ״נגיף הקורונה אינו מכיר בגבולות גיאוגרפיים ועל כן כולנו נמצאים במרחב אחד עם מטרה אחת משותפת - לנצח את הנגיף. בשיבא אנחנו מאמינים שבריאות הציבור קודמת לכל, ועל כן אני שמח על ההזדמנות שניתנה לי להעניק מהידע והניסיון שצברנו בחודש האחרון, ואני מברך על השיח הפורה ועל העבודה המשותפת עם צוותי הרפואה הפלסטינים״.