בהלת התפשטות נגיף הקורונה גורמת לערעור היציבות החברתית וכן לקשיי הסתגלות למציאות החדשה בקרב הציבור. בתוך כך, גוברות  גם מגוון תופעות חברתיות שליליות כמו תקריות הונאה, הפצת פייק ניוז ותרמיות. אסנת כספי, שביתה הייתה קורבן לתרמית במסגרתה נשלח אליה מסרון בו התבשרה כי חלתה בנגיף הקורונה, התראיינה היום (ראשון) לבן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM והתייחסה לתופעה החמורה. לאחר מכן, סגן ניצב רועי ולדמן שפך אור על אופן ההתנהלות הצפוי כלפי תקריות דומות אחרות והבטיח: "ננקוט ביד ברזל". 

אסנת סיפרה על התקרית החמורה ואמרה כי "ביום שישי בערב בשעה 23:20, בתי גל קיבלה את ההודעה. היא הגיעה אלינו לחדר בהיסטריה, ואמרה שקיבלה הודעה שהייתה ליד חולה קורונה וששולחים אלינו הביתה צוות של מד"א שיאסוף אותה לבידוד ל־14 יום. כתבו לה שהיא צריכה להכין תיק עם מוצרי היגיינה, ושבני המשפחה צריכים לעבור בדיקה בשעה שהם מבקשים שיתוף פעולה מלא - אך אף אחד לא הגיע". 

"הדבר הראשון שעשיתי היה להתקשר לשולח. ענה לי בחור ברוגע, אמר שהכל בסדר וזה הנוהל. אמר שאין מה להיכנס ללחץ, ושהם יגיעו עם ניידת, תוך שהוא מסביר לי איך זה עובד. הוא טען שאם היא תתגלה כחולת קורונה יאלצו לקחת אותה לפי הנוהל מהבית, ושאלתי איזה נוהל, כי היא ילדה. אחרי השיחה נזכרתי שבטלוויזיה הראו את הפורמט של ההודעות שצריך לקבל, וכשראיתי שהפורמט שגל קיבלה שונה התקשרתי למשטרה. שם, שאלתי עם הם מכירים בכלל דבר כזה", הוסיפה.  

בן כספית: זה הזמן לשים נקודה כי אנחנו נצרף לשיחה את סגן ניצב רועי ולדמן, ראש אגף חקירות במשטרת ישראל מחוז מרכז. כמה אירועים כאלה יש? 
"יש לנו כמה וכמה אירועים כאלה, אבל ראשית חשוב לי לציין שאנחנו נמצאים בתקופה סוריאליסטית. יש כאן מאבק עיקש במגיפה, אבל גם בדברים שסובבים לה. אנחנו במלחמה על החיים, זו מגיפה עם שם, אבל ללא פנים, והיא מייצרת לנו כל מיני תופעות שאנחנו לא התמודדנו איתם קודם. אנחנו קיבלנו תלונות מצד מספר אזרחים על מסרונים כוזבים. נחשפנו בעת הזו לכל מיני נוכלים, שמנצלים ניצול ציני של המצב". 

בן כספית: מה הם רוצים להשיג?
"כרגע אנחנו מנסים להבין מה עומד מאחורי זה, וזה לא ממש ברור. כרגע יש לנו 19 תיקי חקירה בנושא פייק ניוז, בין היתר גם על נושא המסרונים". 

אריה אלדד: היו גם מקרים על נוכלים שהגיעו לבתים של קשישים ושדדו אותם תוך כדי שלוקחים מהם בדיקת קורונה?
"אנחנו לא מכירים מקרים כאלה, אבל כן הפצת שמועות על חולים מדומים, חנויות שביקרו בהם חולים, ואף על אירועים שבכלל לא התרחשו. כאן המקום להבהיר לכלל אזרחי ישראל שיש לנו אפס סבלנות לחדשות כזב, ושמועות כוזבות. על פי גישתנו היום אנחנו נדאג למצות את הדין על כל פוסט, וננקוט ביד ברזל כלפי נסיונות הונאה כאלה ואחרים. במהלך סוף השבוע הגענו לחשודים שיצרו בהלה בציבור, ואנחנו קוראים לכלל הציבור להסתמך רק על מידע רשמי שמופץ על ידי משטרת ישראל". 

לסיום, התייחסה אוסנת לנושא, והודתה: "היה לי חשוב להציף את הנושא, בעיקר לטובת האוכלוסייה המבוגרת. הרי כשאתה מקבל הודעה שהיא בחסות מד"א, אתה הופך להיות צייתן ועושה מה שאומרים לך. אז גם אם מקבלים הודעה כזו חשוב להתקשר למד"א ולאמת איתם שהם באמת שלחו את ההודעה". 

סגן ניצב ולדמן חיזק את דבריה ואמר: "חשוב לבדוק שהמקור הוא מקור מהימן, ושאנחנו במשטרת ישראל נעשה כל שביכולתנו בכדי להגן על הציבור ולשמור עליו בהיבט הזה". 

קורונה - שאלות ותשובות