הכדור עבר למל"ל: ברשות התקשוב הממשלתית ו״ישראל דיגיטלית״ הגיבו לאישור העקרוני שניתן לשינוי מועד תחילת שעון הקיץ, וציינו כי "תאריך המעבר בין תקופת שעון החורף לשעון הקיץ מוגדר באופן מובנה במערכות ההפעלה של שרתים, מחשבים, ציוד תקשורת ואף טלפונים סלולרים. כדי לשנות את תאריך החלפת השעונים, על יצרני מערכות ההפעלה לייצר גרסת תיקון, להפיץ אותו, ולאחר מכן להתקין את העדכון בכל שרת, מחשב וטלפונים במחשבי הממשלה ושל גורמים רבים במשק. עדכון השרת כרוך בימי עבודה רבים ולא ניתן לבצע זאת עד יום חמישי בלילה, תאריך התחלת שעון הקיץ".

לדבריהם, במצב שבו חלק מהמחשבים עובדים באזורי זמן שונים, עלולות להיווצר תקלות והשבתת מערכי מחשוב שלמות. בנוסף, העדרות עובדים רבים בסקטור הפרטי, יקשו על ביצוע השינוי. כאמור, לשם כך, ובשל הדחיפות הגדולה להישאר בבתים, פנה הלילה השר דרעי לראש המלל, מאיר בן שבת, למצוא פיתרון למצב שנוצר.

מוקדם יותר הערב, לשכתו של היועץ המשפטי לממשלה פרסמה כי אושרו התקנת תקנות שעת חירום, שעניינן הארכת שעון החורף בחודש נוסף, במקום להתחיל את שעון הקיץ ביום 1 באפריל, כמתוכנן. היועץ המשפטי לממשלה בחן את פניית שר הפנים בנושא, אשר נומקה, בין השאר, בצורך לצמצם תנועה שלא לצורך של אזרחים ברחובות.

ההחלטה באה בהמשך לראיון של שר הבריאות יעקב ליצמן שאמר בריאיון לחדשות 12 כי בממשלה שוקלים את הארכת שעון החורף בחודש נוסף כדי למנוע תנועה ברחובות בצל התפשטות נגיף הקורונה. ליצמן הוסיף ששר הפנים אריה דרעי כבר פועל לממש את המהלך הזה, כאשר המטרה היא לגרום לכך שיחשיך מוקדם כדי שאנשים ייצאו פחות לרחובות - וכך יפחת הסיכון להדבקה.  

כאמור, לפי היוזמה הדחופה, שעון החורף ייכנס לתוקפו ככל הנראה רק בחודש מאי. ההערכות הן שאם מצב החירום יימשך גם במהלך אפריל, ייתכן ששעון החורף יוארך בהמשך גם לאחר חודש מאי. 

ההחלטה הגיעה לאור העובדה כי בימים האחרונים נראו למרות ההנחיות אנשים רבים, בהם ילדים, ברחובות, בגנים ציבוריים ובמגרשי משחקים. "אפשר להשתגע כל היום בבית, כשאפילו אין למידה ממרחק", הסבירה אם לשני ילדים מרמת גן.

היוזמה להארכת שעון הקיץ, שהובילו שר הפנים אריה דרעי ושר הבריאות יעקב ליצמן, טעונה קבלת אישור ממשרד המשפטים ומהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. ההערכות הן שלנוכח מצב החירום האישור ינתן ללא עיכובים. 

"יזמתי לפני כמה ימים את דחיית שעון הקיץ, כדי למנוע מילדים ומבוגרים להסתובב בשעות אור נוספות, מחוץ לבית ובכך לצמצם את השימוש במרחב הציבורי בימים אלה", ציין אמש שר הפנים אריה דרעי – "התייעצתי על כך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וקיבלתי את הסכמתו העקרונית". דרעי הבהיר, כי הארכת שעון החורף תיעשה במסגרת תקנות מיוחדות לחירום.

"אנחנו הולכים לחוקק תקנות שעת חירום, כדי לדחות את תחילת מועד שעון הקיץ ל-1 במאי ומצויים כעת בתהליכים מול משרד המשפטים כדי לאפשר הגשת תקנות שעת חירום לאישור הממשלה", הוא הסביר. יש לציין כי בעבר הייתה דרישה להאריך דווקא את תקופת שעון הקיץ, בשל הוזלת עלויות כלכליות של שימוש באנרגיה.

אולם, לנוכח מצב החירום שנוצר בשל מגיפת הקורונה והמאבק בכל ערוץ אפשרי למניעת ההדבקה בנגיף, השיקול הכלכלי נדחק לאחור והעדיפות היא כמובן לשיקול הבריאותי. הארכת שעון החורף תהיה במסגרת התקנות לשעת חירום רק לשנה הנוכחית ואם המציאות בעוד כשנה תהיה שונה ולאחר "סערת הקורונה", ההערכות הן ששעון החורף יוחזר למתכונת הקודמת.

מוקדם יותר, הבהיר שר הבריאות במהלך ראיון כי מדובר בפעולה הכרחית וכי "אם לא נשמור על הבידודים שחייבנו אנחנו חלילה וחס יכולים להגיע למה שקורה בחו"ל. יש תוהו ובוהו באמריקה ובאירופה. אנחנו בהרבה דברים טובים יותר ואנחנו צריכים לשמור על זה". 

בהתייחסו לצווים שהוציאו משרד הבריאות אמר: "מאז שעשינו את הצווים רואים השתפרות במצב. בכל המגזרים. אני יודע שאולי תשאל אותי על החרדים, גם על הערבים. אני נגד זה שתגידו שהמגזר החרדי יותר גרוע ממגזרים אחרים. סגרו בתי כנסת. הרבנים רואים את המצב".

קורונה- שאלות ותשובות