ראשי מפלגות גוש הימין שוחחו הלילה (ראשון) וסיכמו ביניהם להחרים את מליאת הכנסת, שתפתח הבוקר, בעקבות הנסיונות להדיח את יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מתפקידו ולהחליפו בחבר הכנסת מאיר כהן.

ח"כ מיקי זוהר, יושב ראש סיעת הליכוד, שיזם את המהלך, הגיב כי "לאור התנהלותם החד צדדית של כחול לבן וחבריהם, מחנה הימין על כל חמישים ושמונת חבריו החליט להחרים את הדיון מחר במליאה. במשך כל שנות קיומה של מדינת ישראל ובכל 22 הכנסות שהוקמו בה, מאז ומעולם לא היה מצב בו מביאים להצבעה במליאה את הקמה של הועדה המסדרת והוועדות הנוספות ללא הסכמה, לצערנו ולבושת כחול לבן גם הסכר הזה נפרץ, גם הכלל הזה נשבר בתוך ריצת האמוק שלהם אחרי ראש הממשלה נתניהו שפועל מבוקר עד בוקר למען כלל אזרחי ישראל במאבק המורכב נגד נגיף הקורונה המסכן את כל אזרחי ישראל. צר לנו על הגישה הדיקטטורית בה הם נוקטים בהובלתם של יאיר לפיד ואבי ניסנקורן, אין ספק שגישה זו תוביל אותם בהמשך לכישלון דמוקרטי חרוץ"

כאמור, בכחול לבן נערכים לבחור את הוועדה המסדרת כדי שאפשר יהיה להתניע את עבודת הכנסת ה-23, וזאת לאחר שאדלשטיין הודיע לבג״ץ כי יעלה את הנושא בסדר היום של הכנסת.

מיד לאחר אישור הקמת הוועדה המסדרת, בראשות ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן, המליאה תתכנס כדי לבחור את הרכבי ועדת הכספים ו-ועדת החוץ והביטחון, במטרה שיתחילו מיד בעבודתן. בימין זועמים על כך שכחול לבן מתכננת להפקיד בידיה את ניהול הוועדות המרכזיות בכנסת.ועדה נוספת שאמורה לקום היא ועדה שתעסוק בהתמודדות עם נגיף הקורונה.

ח"כ ניסנקורן צפוי להיפגש עם ראשי סיעות גוש ה-61 כדי לסכם על הרכב הוועדות ומי יעמוד בראשן.הוא  יקיים הבוקר התיעצויות עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ועם יו״ר העבודה עמיר פרץ. בין היתר תבחן האפשרות שיו״ר סיעת ישראל ביתנו עודד פורר, יכהן כיושב ראש ועדת הכספים במקומו של ח״כ משה גפני מיהדות התורה, מהלך שיהווה מכה קשה למפלגה החרדית.

אבי ניסנקורן. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
אבי ניסנקורן. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

בג"ץ הורה היום לכנסת להגיש עד יום שלישי הקרוב בשעה 12:00 הודעה מעדכנת בנוגע להקמת הוועדה המסדרת ובנוגע לאמצעים הטכנולוגיים, שיאפשרו את דיוני ועדות הכנסת בצל הקורונה. לאחר מכן יחליטו שופטי בג"ץ כיצד לנהוג גם בנוגע לשאלת בחירת יו"ר כנסת קבוע.

בתוך כך מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ, פרסם הנחיות להצבעה במליאה בעידן הקורונה. ההצבעה תעשה בקבוצות של שישה חברי כנסת בכל מקצה, ותהיה על פי סדר הא״ב.

עוד נקבע כי ועדת חוץ וביטחון, שתישאר במקומה נוכח סיווגה הפיזי, שלושת הוועדות האחרות יהיו במתכונת חדרים כפולה, כלומר שלכל אחת מהוועדות יוקצו שני חדרים על מנת לאפשר לכל חבריה להשתתף בדיונים ובהצבעות. 

בכל אחד מחדרי הועדה יהיה מסך בו חברי הוועדות יוכלו לצפות זה בזה ולדבר זה עם זה. כלל הדיונים ישודרו באופן מלא הן באתר הכנסת והן בערוץ הכנסת.

בנוסף, מנכ"ל הכנסת וקצין הכנסת פנו לכלל חברי הכנסת והשרים המצויים בבידוד וביקשו מהם לנהוג באחריות, לא להפר את הנחיות משרד הבריאות ולא להגיע היום למשכן הכנסת ובכך לסכן את עמיתהם ואת עובדי הכנסת. 

בכנסת הבהירו כי למרות זאת, נבחנות מספר אפשרויות, שתכליתן יצירת מסלול יעודי להצבעה ללא סיכון הסביבה. כל אפשרות זו נדרשת אישור של משרד הבריאות. אחת מהן היא שחברי הכנסת שישובו מהבידוד יישבו ביציע העיתונאים ויודיעו משם, בתורם, על אופן הצבעתם ומיד לאחר מכן יעזבו את המקום.