איטליה היא המדינה שספגה את משבר הקורונה בצורה הכי קשה, עם אלפי מתים ועשרות אלפי חולים. רק לאחרונה היא עברה את סין במספר המתים מהנגיף, ומערכת הבריאות שם קורסת מהצורך לטפל במספר כה רב של אנשים. באיטליה חיים כמה מאות של ישראלים, רובם סטודנטים, המפוזרים בכל רחבי המדינה, ועל פי השגרירות ברומא, עד כה אף אחד מהם לא חלה או נמצא בבידוד. 

חברת ישראייר תבצע היום (שני) שתי טיסות מיוחדות לאיטליה, על מנת להביא לארץ ישראלים הנמצאים במדינה מוכת הקורונה. הטיסות תואמו ביוזמתה של ד"ר נירית אופיר מאוניברסיטת חיפה (שפתחה בהתנדבות חמ"ל המסייע לישראלים התקועים בכל העולם עקב המשבר). 

שגרירות ישראל ברומא מטפלת בסוגיות הלוגיסטיות השונות מול הרשויות האיטלקיות, ביניהן הסדרת אישורי הנחיתה וההמראה של הטיסות בתקופה בה אין יוצא ואין בא, והסדרת האישורים לכל נוסע ונוסע להגיע לנמל התעופה. התנועה ברחבי איטליה אסורה, פרט לחריגים מאוד ספציפיים, והנוסעים הישראלים מגיעים מכל רחבי איטליה. 

מהשגרירות נמסר כי "מטרתנו בשלב אחרון זה, היא למנוע מצב שאחד הנוסעים ייעצר בדרכו לנמל התעופה ולא יוכל להמריא. לבקשת השגרירות, הופצו הנחיות בנושא הן לרשויות המקומיות והן דרך המשטרה, ונקווה שהכל אכן יתנהל ללא תקלות. מעל 250 ישראלים רשומים לטיסות. אני שמחה לומר שעד כה לא קיבלנו אף דיווח מהרשויות על ישראלי באיטליה שלא חש בטוב או שנמצא בבידוד עקב מגע ישיר עם חולה קורונה", אמר דוברת השגרירות. 

אייל סיסו, ראש החטיבה הקונסלרית במשרד החוץ, אמר למעריב כי אמש התקיימה פגישה עם כל חברות התעופה הישראליות, בה חולקו היעדים אליהם תטוס כל חברה. לדבריו, לדברי סיסו, משרד החוץ מסייע בכל מה שניתן כדי לזרז את ההליכים: אישור אשרות, פתיחת דלתות ועוד. 

במקביל משרד החוץ מבצע סקר נרחב במטרה לאתר ולרשום את כל הישראלים שנמצאים היום בחו"ל. לצורך הסקר פורסם קישור מיוחד לשאלון עבור אזרחי ישראל השוהים ברחבי העולם. נכון לעכשיו נרשמו כ-4000 אזרחים מתוך כ-8000 מטיילים ישראלים על פי הערכות של משרד החוץ. בנוסף יש מאות אלפי אזרחים ישראלים שחיים במדינות שונות באופן קבוע, גם בקבוצה זאת יש אנשים שביקשו להגיע לישראל נוכח המצב עם התפשטות נגיף הקורונה. למשל , נרשמה התופעה של ישראלים החיים באופן קבוע בארצות הברית ועקב עלויות הביטוח הרפואי במדינה מבקשים לעלות ארצה. גם ישראלים החיים בצרפת ובמדינות אירופה נוספות יצרו קשר עם משרד החוץ והודיעו כי בכוונתם לחזור לישראל.

סיסו טוען כי קיימת בעיה עם כמה מדינות עם ריכוזים קטנים של אזרחים ישראליים (מדובר בקבוצות של עשרות בני אדם, בתוכן  בוליביה, קולומביה ועוד). עבור הקבוצות הקטנות האלה משרד החוץ גם מחפש פתרונות: מנסים להגיע להסכם עם חברות התעופה הפרטיות שתהיו מוכנות להטיס את המטיילים הישראליים ארצה. במקסיקו יש היום ריכוז כ-300 ישראלים שלא יכולים לצאת מהמדינה כי כל  הטיסות בוטלו. 

"חלק מהישראלים בחו"ל לא הפנימו את חומרת המצב"

סיסו מדגיש כי  גם היום יש ישראלים השוהים בחו"ל ושטרם הפנימו את חומרת המצב. הם  לא ממהרים לחזור בטענות כי "עוד יש זמן". סיסו פונה לכל אלה בקריאה: "אנחנו רואים את המגמה והיא מדאיגה. הטיסות נפסקות, המדינות סוגרות את גבולותיהן. תקנו כרטיסים כל עוד זה אפשרי וחזרו לישראל בהקדם". 

בשגרירות ברומא התייחסו גם למצב הכלכלי הקשה באיטליה, ואמרו כי על פי צו חדש שפורסם אמש, החל מה-25 במרץ יוטל סגר כללי על המשק, פרט לפעילות הנחשבת לחיונית. לדוגמה, כל תעשיית המזון, על גווניה והיבטיה, תמשיך לפעול, אך בכפוף לנקיטת צעדי מניעה, ובראשם הקפדה על מרחק של מטר לפחות בין עובד לעובד. כנ"ל לגבי מגזרים נוספים (פרמצבטיקה, תקשורת ואלטרוניקה, אספקת חשמל, גז ומים, ועוד ועוד). מעבר לכך כל חברה שעברה לעבודה מהבית תוכל להמשיך ולפעול. חברות אחרות יכולות לבקש החרגה, וכל מקרה יישקל לגופו.

עוד נמסר מהשגרירות, כי על פני הדברים, מבדיקה ראשונית, נראה שייצור וייצוא רהיטים אינו נחשב לפעילות חיונית. עם זאת, מדובר בצו חדש, שזה עתה פורסם, ופרשנותו עדיין נלמדת. יש לחברות עוד יומיים למהר ולשלח סחורה לפני כניסת הסגר לתוקפו. מעבר לכך, ייתכן וחלק מהחברות שעובדות עם ישראל יבקשו החרגה. התמונה תתבהר יותר בימים הקרובים. 

בשגרירות ביקשו להעביר מסר לישראל לגבי חומרת המגפה: "הישארו בבית, והימנעו מכל תנועה לא חיונית. זו מגפה מסוכנת, וקריטי למנוע הדבקה".