רפי מזרחי, סוחר בשוק הכרמל, סיפר היום (שני) בתכנית של בן כספית וינון מגל ב-103FM על התחושות הקשות בקרב הסוחרים, על רקע ההחלטה לסגור את השווקים. מזרחי הסביר כי "אין לי ממה לחיות, כל מקורות הפרנסה שלי נסגרו".

"הכול סגור, הכול שומם", אמר מזרחי בפתח דבריו. "יש לי דוכן של ירקות ויש לי חנויות שאני משכיר, כל מקורות הפרנסה נסגרו, מפחיד מה שנהיה. אין לי ממה לחיות".

"אני 40 שנה בשוק", המשיך מזרחי. "יש לי משכנתאות שאני משלם. יש לי חנויות שאני משכיר לאנשים, שעכשיו עוזבים ואני צריך להמשיך לשלם משכנתאות ואין לי מאיפה. אני לא יודע מה לעשות".

מישהו אמר לך כמה זמן זה ייקח?
"אף אחד לא אמר לנו כמה זמן, אפילו לא נתנו זמן לסוחרים למכור את הסחורות שנשארו להם. אני מקבל טלפונים מכל הארץ, אנשים בוכים, זה לא אנשים שיש להם כסף ופשוט הודיעו להם ביום שישי בשוק רמלה שעד לשעה 13:00 הם צריכים לסגור, ביום שישי באו לתקווה אותו סיפור, לכרמל באו אתמול וסגרו".

מאיפה אתה?
"תל אביב".

אישה?
"אישה ו-6 נכדים".

משהו בך מבין את ההנחיות?
"זה לא כמו סופר? מה ההבדל?".



יש מגבלה של אנשים בפנים עם תור מסודר בחוץ.
"התור בחוץ מדבק כמו בפנים. שוק הכרמל , שוק מחנה יהודה בנויים על תיירים, ברגע שאין תיירים - אין המולה בשוק. אתה יכול לספור את האנשים בדוכנים על כף יד אחת, לא על שתיים. אלה שווקים קולינריים, שווקים תיירותיים ואלה שנשארו עם הירקות והפירות, גם ככה קשה להם, ועכשיו בכלל גמרו אותם. אם הם לא ימותו מהמחלה הם ימותו מהמצב הכלכלי".

שאר הסוחרים באותו מצב כלכלי כמוך?
"אולי יותר גרוע, לא אולי – בטוח יותר גרוע".

מה אתה רוצה?
"אני הצעתי שאולי יסגרו את המעברים מהצדדים כמו שעושים בסופר שיכניסו 10-10 לשוק, אנשים מרגישים שלסופרים יש לובי חזק שיושב בכנסת , יש מי שייצג אותם, יש מי שיידבר איתם. את רמי לוי מעלים כל שני וחמישי, את שוק הכרמל? זה לא מעניין. את שוק מחנה יהודה? לא מעניין. את שוק רמלה? לא מעניין. זה מאות משפחות שחיות בגפן, זה לא אנשים עשירים - זה אנשים קשיי יום".

כל השווקים האלה מזוהים עם הליכוד וביבי.
"אני גם ליכוד וביבי, אני חבר מרכז ליכוד ואני לא מתבייש בזה. מה לעשות אם בכול המדינה יש מגפה? מה לעשות? אבל אם עושים סגר תעשו לכולם".

למה אתם כן וסופר לא?
"כי יש להם לובי חזק. נותנים להם להסביר את עצמם"

אולי זה עניין של היגיינה?
"איך היגיינה אם כל רגע מישהו לוקח עגלה ומתעטש עליה? מקנח את האף ונוגע בעגלה? מה כל רגע באים ומחטאים את זה? לא".

האנשים נכנסים עם כפפות.
"אתה עושה צחוק? מי מחטא? בוא ל-100 סופרים תראה לי אחד שמחטא את העגלות".

חשבתם על טייק אווי של ירקות?
"היה אפשר לחשוב על דברים , לא נתנו לאנשים לסיים את הסחורות שהיה להם - זה הכי עצוב. פתאום החליטו שסוגרים את השווקים, זה לא עובד ככה. יש אנשים שזו הפרנסה היחידה שלהם ואין להם מאיפה להביא".

אני שכיר אבל אני לא יודע מה הייתי עושה. אתה חושב שמביאים לתקשורת את הזעקה שלכם?
"מדברים רק על ההייטק והכלכלה שרוצים להחזיר לעבודה, אבל על האנשים הקטנים לא מדברים. אין מי שידבר, אין מי שיזכיר אותם. אני אלך לבקש דמי אבטלה? מה אני אבקש? מה אני הולך לעשות?".

מה תצביע בבחירות הרביעיות?
"אני אצביע מה שאראה לנכון שטוב למדינה. בטוח שלא אצביע לאלה שמוכרים את המדינה עכשיו".

מי מוכר?
"כל יום מביאים את אדון ברק שרק מלכלך ומגדף. הוא לא מתמודד אבל הוא מסית, הוא כל הזמן מסית. אצביע למי שארגיש שלא ימכור את המדינה הזאת".

זאת בעיה של כמעט כל העצמאים.
"זאת נחמת טיפשים שכולם סגרו, לכל אחד יש את הבעיות שלו. את חיים כהן כל יום מביאים לאולפן, מה הוא היחיד שיש לו מסעדה?"