על סף משבר חוקתי: יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין השיב בסירוב הערב (שני) לפסיקת בג״ץ המורה לו לכנס את המליאה לצורך בחירת יושב ראש חדש, אך בבית המשפט לא איחרו להגיב והציבו אולטימטום חוזר לאדלשטיין - כנס את המליאה לטובת הליך הצבעה על מינוי יושב ראש חדש. 



אדלשטיין אמר: ״התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה״. ממפלגת הליכוד נמסר מיד לאחר ההצהרה: ״יושב ראש הכנסת בא תמיד מהמחנה של ראש הממשלה. אם כחול לבן רוצים להחליף את יושב ראש הכנסת, שיקימו ממשלה וימנו את היבא יזבק. בני גנץ, די לתרגילים ובוא לאחדות״.

אדלשטיין נימק את תשובתו: ״כפי שהצהרתי בימים האחרונים בכמה הזדמנויות, פעלתי ואפעל תמיד לפי הוראות הדין. לכן, בכוונתי להעמיד את נושא בחירת יושב ראש הכנסת על סדר יומה של הכנסת "בהקדם האפשרי", ככל שהנסיבות יצדיקו זאת, למן הימים הקרובים ועד ו"לא יאוחר מהמועד שבו תכונס הכנסת לצורך כינון הממשלה", כלשון תקנון הכנסת שמחייב גם אותי, גם את חברי הכנסת כולם״. 

עוד הוסיף: ״בכל הכבוד הראוי, ככל שביהמ"ש הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון "לא יאוחר מיום 25.3.20", לא אוכל להסכים לכך. שהרי משמעות הדבר שסדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה״.

אדלשטיין טען כי ״מעולם לא נבחר יו"ר כנסת קבוע בשעה שהייתה אי בהירות כה גדולה באשר להרכבה של הקואליציה העתידית. בכל המקרים שבהם נבחר יו"ר כנסת במועד מוקדם, היה זה כאשר ההכרעה בבחירות הייתה ברורה וחד-משמעית״.

 זמן קצר לפני פתיחת המליאה שתדון בהקמת ועדות הכנסת, הורה מוקדם יותר בג"ץ על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להבהיר בהקדם האפשרי האם הוא מתכוון לכנס את המליאה להצבעה על בחירת תפקיד יו"ר הכנסת עוד השבוע, לא יאוחר מיום רביעי. בלשכת יו"ר הכנסת מאשרים כי הוא ביקש מבג"ץ אורכה עד השעה 21:00 הערב.

בהחלטה צוין כי "בהמשך לדיון שהתקיים אתמול, 22.3.2020, ובהינתן עמדת היועץ המשפטי לכנסת כי אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת ההצעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, וכן בהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי ראוי שכך יעשה בהקדם האפשרי, נבקש – מבלי לקבוע מסמרות – לקבל את עמדת המשיב 1 האם הוא נכון להעלות נושא זה על סדר היום של הכנסת בהקדם האפשרי ולא יאוחר מיום ד', 25.3.2020".

הדיון בעליון בעניינו של אדלשטיין  (צילום: אמיל סלמן)
הדיון בעליון בעניינו של אדלשטיין (צילום: אמיל סלמן)

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיב לפסק הדין של בית המשפט והמליץ לאדלשטיין שלא לפנות את כסא יושב הראש. בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כתב אוחנה, כשהוא מצרף תמונה של פסק הדין: ״לו אני יו״ר הכנסת, אני משיב: לא״. 

גם ח״כ גדעון סער מסיעתו של אדלשטיין הגיב, וטען כי יו״ר הכנסת רשאי ואף צריך לעמוד על עמדתו בנושא ההליך בבג״ץ. אך הוסיף הסתייגות לפיה ״דבר אחד אינו בא בחשבון: קריאות לאי כיבוד פסיקה שיפוטית עתידית, כזו או אחרת״, ובכך בעצם הביע התנגדות לאימרות כדוגמתן של שר המשפטים.


שר התיירות יריב לוין מסר בתגובה להחלטת בג״ץ: ״בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו״ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה. אני קורא ליו״ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה".


הוא הוסיף כי "אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים. אגב, אולי כדאי שנשיאת העליון תוותר לזמן מה על שאיפותיה לשלוט בכנסת, ותתפנה סוף סוף לכנס את בית המשפט לדון באינספור תיקים שממתינים חודשים ושנים לדיון ולהכרעה, ובכך תסתיים הפגיעה הקשה בזכויות המתדיינים המחכים לשווא להכרעה בעניינם".



חה"כ שלמה קרעי מהליכוד הוסיף: "היום אנחנו בצומת של המדינה, האם לדיקטטורה או לדמוקרטיה פנינו. בג"ץ משתלט על הכנסת ומקבל תמיכה מח"כים חסרי אחריות שמעבירים את השלטון לידי שופטים ופקידים וזורקים את הכרעת הציבור לפח האשפה. נאבק בזה בכל הכלים העומדים לרשותנו. הציבור יבוא חשבון בהמשך עם אלו שמנסים לדרוס את הדמוקרטיה".