הסערה סביב התערבות בג"ץ בעבודת הכנסת: נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת בדימוס דורית בייניש, מתחה היום (שלישי) ביקורת חריפה על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בעקבות פסיקת בג"ץ המחייבת אותו לכנס ישיבת מליאה כדי לבחור יו"ר כנסת חדש. לדברי בייניש, אדלשטיין נהג בזילות כלפי בית המשפט, הוא לא הרים את הכפפה שנתנו לו השופטים כדי לתקן את דרכיו. 

הנשיאה לשעבר אמרה בראיון בכאן ב' כי "ניתנה ליו"ר הכנסת הזדמנות להגיב על הקושי שבית המשפט ראה בכך שיו"ר פועל מכח דין רציפות, באופן זמני ולא נבחר, עושה שימוש בסמכותו בנסיבות שאינן ענייניות כנגד הרוב של חברי הכנסת, שביקש ודרש להעלות נושא לסדר היום. כאן שברה הכנסת את העיקרון הבסיסי שהפוליטיקאים תמיד טוענים בשמו - עקרון הרוב. לרוב הייתה דרישה לגיטימית ויו"ר הכנסת התעלם ממנה, הוא לא נענה לה". 

את זוכרת אירוע כזה?
"לא היה אירוע כזה, והמשמעויות של הסירוב לקבל את פסיקת בג"ץ זה כאוס מוחלט, זה שבירת המוסכמות הבסיסיות של המשטר הדמוקרטי שלנו. הוא בעצם סירב לתת תשובה, הוא התייחס לבית המשפט כמי שהציב לו אולטימטום והעלה טענות לא מתקבלות על הדעת. מי שפגע כאן בהפרדת הרשויות היה יו"ר הכנסת. הוא צריך להיות ממלכתי ולראות את אינטרס הכנסת ולא את האינטרס האישי שלו הכנסת זה הגוף שנועד לפקח על הממשלה, לא ייתכן למנוע ממנו את הדבר הזה משיקולים שנוגעים לקואליציה ולממשלה. זה לא תפקידו של יו"ר הכנסת".

בהתייחסות לתקנות החירום שהממשלה הפעילה בעקבות מגפת הקורונה אמרה בייניש כי "אני רוצה להאמין שאין כוונה לפגוע בדמוקרטיה, אבל בתקופות חירום הכח שניתן לרשות המבצעת הוא כח רב. יש צורך בהטלת מגבלות. לא חושבת שגונבים דמוקרטיה, אבל פוגעים בה. אינני יודעת אם בכוונה או לא, אבל זו תוצאה נלווית".

כשנשאלה על התשובה המהירה של בית המשפט, הסבירה: "בית המשפט כבר יכל לכתוב פסק דין, כל הטיעונים היו לפניו. כאשר מבקרים רשות אחרת נותנים לה הזדמנות לתקן את דרכה ולחסוך את העימות, אך הוא לא הרים את הכפפה, הוא לא ענה. הכל היה פרוס בפני בית המשפט, ובאמת פסק הדין מאוד ברור ומנומק".

השופטת חיות במהלך הדיון בעניינו של אדלשטיין (צילום: אמיל סלמן)
השופטת חיות במהלך הדיון בעניינו של אדלשטיין (צילום: אמיל סלמן)

בייניש הוסיפה כי "הזילות פה הייתה מצד יו"ר הכנסת. בית המשפט ביקש תשובה, אילו היה אומר כן ונותן מועד אני מניחה שפסק הדין היה הופך לטיוטה, אבל הוא השתמש בטיעונים פוגעניים ובוטים, ולכן זו לא הייתה תשובה שחידשה משהו. זה היה שיפור של טענות שכבר הונחו בפני בית המשפט, לכן לא היה למה לחכות. אם היה נותן מועד קרוב בית המשפט לא היה מפרסם את פסק הדין".

אם יתעקש יו"ר הכנסת, מה יכולה המדינה לעשות מבחינת אמצעי אכיפת החוק?
"אני חושבת שאסור בכלל להביא את השאלה הזו לדיון. האם אפשר להזיז יו"ר כנסת בכח? יש פסק דין, זה הכח. כוחו של בית משפט זה בדבריו. אני לא יכולה להעלות על דעתי סיטואציה כזו, זו סיטואציה לא מתקבלת על הדעת. גם בתוך אלה שטוענים נגד פסק הדין, חברי הממשלה שמכהנת מדין הרציפות, יש כאלה שמבינים מהי החובה לכבד פסקי דין. עד לפני כמה זמן גם ראש הממשלה עצמו היה משענת לומר שפסקי דין צריך לכבד. הייתי מצפה שהוא עצמו יאמר את זה".

בייניש התייחס גם לדבריו של השר יריב לוין, שאמר ש"אם הנשיא חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים”.

לדברי הנשיאה לשעבר, "לוין ביזה את בית המשפט, זה לא מתקבל על הדעת, זה ממש איום על בית המשפט".

אלה עבירות פליליות.
"כן".