דובר צה״ל, תא״ל הדי זילברמן, עידכן הבוקר (שלישי) בשיחה עם עיתונאים על ההתפתחויות האחרונות בנושא הקורונה בצבא, וכן על ההכנות השונות. "צה"ל הופך למשמעותי יותר ויותר במאבק בנגיף", כך הדגיש הבוקר דובר צה"ל, "25 משרתים בדרגות שונות נדבקו בנגיף, אחד השתחרר ואחד נוסף החלים מהמחלה". עוד מסר תא"ל זילברמן כי "5,600 חיילים נמצאים בבידוד, בהם 240 חיילים". הוא ציין: "חלה ירידה במספרים, זאת בשל איסור היציאה לחו"ל שהוטל על החיילים".

עם התפרצות הנגיף, החיילים קיבלו הודעה לפיה עליהם להתכונן להישארות ארוכה בבסיס. "אנחנו משדרגים את השירותים השונים הניתנים לחיילים שצפויים להישאר בבסיס לפרקי זמן ארוכים ומציעים בין היתר כביסות. כמו כן, ישנה היערכות להפסקת התחבורה הציבורית ותוכננה רשת היסעים פנים צה"לית שתופעל בהתאם להחלטות המדינה".

תא"ל זילברמן אמר כי "היום צפויה להיחנך מעבדה פנים צה"לית של הרבנות הצבאית וחיל הרפואה, המתבססת על בדיקות DNA". משמעות הדבר היא שלמעשה הצבא יבדוק את החיילים בנפרד מהבדיקות האזרחיות. "נתחיל בבדיקות של חיילים שצריכים להיכנס לבידוד לפי ההנחיות ולאחר מכן נפעיל תוכנית לניקוי היחידות", הסביר, "אנחנו רוצים לבצע מאות בדיקות מדי יום, כאשר הן ישונעו למעבדה על ידי המשטרה הצבאית וחיל הרפואה". 

עוד התייחס לסיוע למדינה במסגרת תוכנית "קרן אור": "אנחנו מתכוננים להרחבת המלוניות וישנם 150 רכבים שעזורים לאנשי מד"א ו-28 מקומות בהם אנחנו מסייעים בטיפול בילדי הצוותים הרפואיים". לדבריו, ישנן כמה משימות מתוכננות עבור הצבא. "המשימה הראשונה היא אכיפת סגר פנים, שאין עוד פקודה לגביה, אך הפיקוד והשליטה באירוע היא של משטרת ישראל", הדגיש, "קיימנו סדרת תיאומים מול המשטרה בנושא, ואנחנו נסייע בכך".

קורונה במשטרה (צילום: דוברות המשטרה)
קורונה במשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

עוד הוסיף: "ישנן שתי מדרגות של סד"כים - הראשונה היא גדוד צה"לי שיוקצה לכל מחוז משטרתי, שמונה גדודים בסך הכל. במקרה הזה צפויים להתבסס על גדודי ההכשרות בצה"ל ובסיסי הטירונים, כאשר החיילים הללו צפויים לקבל הכשרה ייעודית למשימה. במידה ויהיה צורך - נוכל להכפיל את הסד"כ". דובר צה"ל ציין עוד כי "משימה נוספת היא אכיפת סגר ביהודה ושומרון וכל הנדרש בנושא, זאת באחריות פיקוד מרכז". הוא הדגיש עוד: "שמונת הגדודים שיוקצו למשימה יוצמדו לשוטרים ויסייעו להם. הם יעבדו במודל של שיטור ולא כמשימה חמושה".

הוא התייחס למעורבות צה"ל בקליטת אנשים השבים מחו"ל: "האופציה הראשונה היא להעבירם למלון לבידוד, השנייה היא מלון מיוחד לחולי הקורונה והשלישית היא העברתם לבידוד ביתי. מדובר באופרצייה משותפת". כמו כן, הוא ציין כי צפוי סיוע לאולוסיות בסיכון.

"בינתיים אנחנו עושים נוהל קרב, וגויסו כאלף אנשים ביחידות הקישור לרשויות המקומיות, שהחלו בהידוק הקשרים עימן", הדגיש, "הם יהיו מוכנים להפעלה סיוע בנוגע למזון ותרופות, כך ירחיבו למעשה את המשימות של צה"ל לסיוע לעורף האזרחי. ננקוט במדיניות מרחיבה ככל הניתן בנוגע לסיוע, זאת בהתאם ליכולות הצבא". 

קורונה: מלון דן פנורמה בתל אביב נערך לקליטת חולים (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה: מלון דן פנורמה בתל אביב נערך לקליטת חולים (צילום: אבשלום ששוני)

הבכיר הדגיש: "האימוני הסדירים נמשכים וצפוי שיתוף פעולה ראשון עם האמריקאים מאז עצירת שיתופי הפעולה הבינלאומיים. מדובר בשיתוף פעולה באוויר עם האמריקאים בנושא מטוסי ה-F-35". דובר צה"ל התייחס לתרגיל המשותף שצפוי להתקיים בשעות אחר הצהריים וציין כי "מדובר באופרציה של מטס משותף וכן תקיפה. אין תדרוכים משותפים על הקרקע והפעולות המשותפות מתבצעות באוויר בלבד, כך שאין מפגש על הקרקע". תא"ל זילברמן לא ציין מהיכן החיילים האמריקאים הגיעו לישראל. 

בתוך כך, מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי אמר כי "אנחנו עסוקים בלסייע למשרד הבריאות ולעשות את כל מה שמערכת הביטחון אומרת לנו". לדבריו, על הצבא לטפל בכמה משימות. "בסוגיית ההסברה, במסגרתה אנו מנסים לתרגם את הנחיות הדרג המדיני לכללים של עשה ואל תעשה, ולהבהיר את הרציונל מאחורי ההחלטות. החלק השני עוסק בתמיכת מערכת הבריאות, החל מהשמרטפיות וכלה בנושאים שזה לא הזמן לפרט אותם", הסביר, "החלק השלישי קשור לבידוד הנשאים - יש לנו מלון בתל אביב ושניים בירושלים. אנו מעבירים לשם נשאים ואנשים ששבו מחו"ל". הוא ציין עוד כי "מתוך 150 שהועברו למלונות, 68 התגלו כנשאים של נגיף הקורונה".

"באשר לשני הדברים האחרונים - אנחנו עמוק בתוך העשייה עם הרשויות המקומיות", אמר אלוף ידעי, "בנוגע לרשויות המקומיות, אנחנו עמוק בתוך העשייה, הגדרנו להם מה תפקידן ועל מה יש לשים את הדגש". הוא סיכם: "יחד איתן אנו בונים את המענה המבצעי לקראת אפשרות בו המצב ידרדר, כפי שראינו שקרה במקומות אחרים, ונקווה שלא נגיע לזה".