הממשלה הורתה הערב (שלישי) על הנחיות חדשות בצל התפשטות נגיף הקורונה. בין היתר לא יתקיימו הגבלות על חנויות מזון, בנקים, תחנות דלק, הגיינה ובתי מרקחת. בין היתר מתגבשות הנחיות על הגבלת התנועה ל-100 מטר ובקרבת הבית, יציאה לעבודה במתכונת של 30% עובדים חיוניים וכן ביטול כללי של תחבורה ציבורית למעט מוניות. עוד מסתמן כי מבחינת אכיפת ההנחיות, למפרים צפויה חצי שנת מאסר או קנס כספי.

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר כי החל ממחר יוכלו פקחים עירוניים לאכוף סגירה של בתי עסק שיפרו את הנחיות משרד הבריאות. השר גלעד ארדן: "אנו מתמודדים עם אתגר אכיפתי אדיר אך הוא מציל חיים ועלי לשתף בו כמה שיותר כוחות ופקחי העיריות הם מכפיל כח משמעותי בהגנה על בריאות הציבור". 

התקנות החדשות נועדו לאפשר כלי נוסף בידי רשויות האכיפה לצורך התמודדות עם נגיף הקורונה, ולאחר שהניסיון בעולם מלמד כי הקפדה הדוקה על הנחיות הבידוד וסגירת העסקים מהווה אמצעי מרכזי למניעת התפשטות הנגיף, ולשם כך נדרש שימוש בכלי אכיפה מנהליים ובהרחבת כח האכיפה, בנוסף לכלים הפליליים הקיימים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריע כי יתאפשרו משלוחים ממסעדות, אך עם זאת לא יתאפשר איסוף עצמי. ההחלטה הגיעה לאחר שהנושא היה במחלוקת בין משרדי הממשלה, כאשר היועצים המשפטיים ממשיכים לעבוד על הנוסח.

מוקדם יותר, בצל התפשטות מגפת הקורונה והזינוק במספר הנדבקים בנגיף העביר פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, תדרוך בדבר הצעדים בהם ינקוט משרד הבריאות במאבק במגפה.  במקביל קיבלו שרי הממשלה את טיוטת התקנות החדשות שכוללות הגבלות משמעותיות של תנועת האזרחים. בשל הוויכוח סביב התקנות ישיבת הממשלה טרם נקבעה.

בפתח דבריו אמר פרופ' גרוטו, כי "המצב מבחינתנו יחסית טוב, כלומר, אין לנו עדיין התפרצות בלתי נשלטת. המספרים אמנם מעידים על גידול בכל יום, חלקו מוסבר על ידי עלייה בבדיקות המעבדה, אך יש גם עלייה במספר החולים הקשים, אבל היא נשלטת. זה מראה שהצעדים שנקטנו בהם עד כה עושים את העבודה. אולם, עמדת אנשי המקצוע וגם עמדתי שלי היא שצריך להחמיר בצעדים, לחשוב במשך כמה זמן הם יינקטו ואיך יוצאים מהם בהדרגה. מבחינת הזמן - החולים הקשים שאנו רואים היום, מייצגים את תמונת המצב של 17 יום אחורה. לכן גם התוצאות של הצעדים המחמירים יותר השבוע עדיין לא נראים בצורה בולטת, וכרגע זה מיושם באופן חלקי וקטן. עוד 7 עד 10 ימים צריכים לראות השפעה מסוימת. אם זה כן עושה את העבודה - נאריך את הצעדים עד סוף פסח, ורק אז נשחרר בהדרגה לפי רמת חיוניות, ונפתח בהדרגה את מה שנסגר עד עכשיו. אין לנו הבטחה מוחלטת לפיה הצעד הזה באמת יצליח וייתכן שבכל זאת נראה תחלואה ותמותה בהיקפי גבוהים. מצד שני אין לנו אפשרות אחרת ולהרים ידיים ולומר שאיבדנו שליטה".

הפרופ' התייחס לצעדים החדשים ואמר כי להערכתו, מזון, תרופות וכל שירות תומך, יישארו פתוחים. "זה נמצא בדיונים של הממשלה עכשיו, זה כולל הרבה החלטות אסטרטגיות על מלאים ורכש". עוד אמר, כי "אפשר ללכת אפילו על צעד קיצוני - לסגור את חנויות המזון, אבל אז יהיה צריך לספק "מנות קרב" לאוכלוסייה, מה שדורש התארגנות מורכבת, לכן זה אולי יישאר בצד כרגע".

גרוטו ציין כי "התקנות לשעת חירום נכתבו כבר על ידי הממשלה. כבר לא מדובר בצווים לשעת חירום של שר הבריאות. ההחלטות כעת הן 'משבת לשבת'. ההמלצה שלנו היא, שכשמישהו הולך לסופר, שזה יהיה אדם אחד, אבל זה ברמת המלצה ולא אכיפה. אפשר ללכת למרחק קצר מהבית, המשטרה תקבל יכולות אכיפה ברמה פרטנית, כלומר, לא רק על מוסדות וכדומה, כולל אפשרות לתת קנס למי שישהה מחוץ לבית. ספורט לבד יהיה מותר לעשות, ויוחלט בהמשך על רדיוס מסוים ועד שני אנשים".

עוד אמר, כי "חנויות שלא משמשות לממכר מזון או תרופות – ייסגרו. לגבי מקומות עבודה יש דילמה מסוימת- האם הממשלה צריכה לתת להם גמישות בהחלטה, אולי להוריד את האחוז של עובדים שמותרים שם. מה שקשה כרגע הוא להגדיר מה חיוני. אני מעריך שתהיה החמרה על מקומות עבודה".

 "ראש הממשלה מוביל לסגר מלא"

מוקדם יותר היום אמר שר התקשורת דודי אמסלם בראיון בגלצ כי "ראש הממשלה מוביל לסגר מלא".  בהמשך ציין כי "המליאה תכונס לבחירת יו"ר כנסת חדש" והדגיש: "בסוף אנחנו מדינת חוק. יש לקיים את החלטת ביהמ"ש כי אין מנגנון אחר".

כמו כן, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו אמר בראיון בכאן ב כי "אין כרגע בדיקה שיכולה לתת תמונת מצב לגבי נדבק שעכשיו לא חולה אבל יהיה חולה בהמשך". עוד ציין כי "צריך להיות בסגר מלא כדי להגן על כל האזרחים. יש הרבה אנשים שנושאים את הנגיף אך הוא לא התפרץ אצלם בפועל, כך שהם יכולים בכל זאת להדביק מבלי ידיעתם". 

גרוטו ציין כי "הנשמה של החולים מסייעת להם בהתמודדות עם המחלה". לדבריו, רוב החולים הקשים יונשמו לכמה ימים וייצאו מזה. "זה עקרון של מערכת הרפואה המודרנית שלא היה בעבר. ככל שנרוויח יותר זמן נקבל תקופות יותר טובות יותר ציוד וניתן מענה יותר טוב".

חיטוי בעקבות הקורונה (צילום: דוברות בית החולים פוריה)
חיטוי בעקבות הקורונה (צילום: דוברות בית החולים פוריה)

בתוך כך, בכאן 11 דווח על הטיוטה שהועבה לשרים לקראת ישיבת הממשלה בנוגע לתקנות החדשות - ושעליה צפויים השרים לדון בישיבה הקרובה. על פי הטיוטה הראשונית, אם לא מדובר באחד מההנחיות שמתירות יציאה, יינתן לאזרחים אפשרות לצאת לקרבת מקום אזור מגוריהם במרחק של עד 100 מטרים. עוד דווח כי בטיוטה נכתב שתותר יציאה לשירותים רפואיים, בתנאי שלא ניתן לדחות אותם למועד אחר. 

עוד דווח כי על פי הטיוטה יתאפשר משלוח רק של מוצרי מזון, תרופות או מוצרי גינה. התחבורה ציבורית תבוטל - ונסיעה ברכב תותר רק לאדם אחד (או קבוצה של אנשים הגרים באותו מקום כלומר משפחה).