יו"ר כחול לבן, בני גנץ אמר היום (שלישי) לאחר הקמת הוועדות המיוחדות: "מה שאנחנו רואים בשבוע האחרון הוא חסר תקדים - כחול לבן בראשותי יצאה למאבק על המובן מאליו: הקמת ועדות הכנסת שיוכלו לשרת את האזרחים, לאפשר מתן פיצויים לעצמאים, לדאוג לחוסנו של הביטוח הלאומי, לבחון את שיטות המעקב אחרי האזרחים ולסייע ככל הניתן במתן פתרונות לאזרחי ישראל בנושא וירוס הקורונה".

עוד אמר גנץ: "אתמול הקמנו את ועדת הכספים וועדת חוץ וביטחון, והיום הקמנו גם ועדה שתטפל בנושא הקורונה וועדות נוספות שהן קריטיות בעת הזו. עד מחר, לפי פסק הדין של בג"ץ, נמנה יו"ר כנסת כפי שמתחייב במדינה דמוקרטית. לא יעזרו הספינים, המתקפות משולחות הרסן על בית המשפט, עליי ועל שותפיי. אני קודם כל אחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפקוד מלא - ללא פחד וללא מורא. אחר כך בכוונתי לדון בכל הדרכים האפשריות להקים ממשלת אחדות שתיאבק בקורונה ותטפל באתגרים הנוספים שלפתחנו".

קודם כל אחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפקוד מלא, אחר כך בכוונתי לדון בכל הדרכים האפשריות להקמת ממשלת אחדות, שתיאבק בקורונה ותטפל באתגרים הנוספים שלפתחנו: https://t.co/vM6JoFNty7

— בני גנץ - Benny Gantz (@gantzbe) March 24, 2020

לבסוף פנה לרה"מ: "נתניהו, הפערים בינינו מהותיים. אני נאבק על חובת הפעלתה של הדמוקרטיה הישראלית, ואני מקווה שתצטרף אליי במאמצים האלו. וחשוב מכך – עליך לומר באופן ברור לעם ישראל שאת פסיקות בית המשפט ממלאים ושבישראל לא תהיה אנרכיה. אסור שבשם משבר הקורונה שמחייב טיפול מעמיק – רפואי,חברתי וכלכלי, תירמס הדמוקרטיה הישראלית. לא במשמרת שלי".

במקביל, לשכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלחה היום הזמנה רשמית ליו״ר כחול לבן, לפגישה במטרה לדון בתנאים להרכבת ממשלת אחדות.

זמן קצר לפני כן, פרסם נתניהו ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, בו פנה לגנץ, וכתב ״זו שעת מבחן למנהיגות ואחריות לאומית. אזרחי ישראל זקוקים לממשלת אחדות שתפעל להצלת חייהם ופרנסתם. זה לא הזמן לבחירות רביעיות. שנינו יודעים שהפערים בינינו קטנים ושניתן להתגבר עליהם ולהקים ממשלה. בוא ניפגש עכשיו ונקים ממשלה עוד היום. אני מחכה לך״.

בתוך כל, ‏שתי האופציות שעמדו על הפרק בפגישת אדלשטיין-נתניהו הערב הן להפר את החלטת בג"ץ או שיו"ר הכנסת יתפטר מתפקידו כי "אינו מסכים עם החלטת השופטים אך אינו מעוניין להפר את פסיקתם". המכשול שמקשה על ההתפטרות הוא התקנון. התקנון מדבר על המצב שבו היו"ר היוצא אינו נבחר ואז התפקיד עובר באופן זמני לוותיק חברי כנסת שמכנס את במליאה בה בוחרים את היו"ר החדש. אם אדלשטיין יחליט להתפטר מתפקידו ולהישאר ח"כ מן השורה, השאלה עוברת ליועמ"ש הכנסת. האם אפשר להשליך את התקנון גם על היו"ר שהוא גם ח"כ.

גורמים במפלגת ישראל ביתנו מסרו כי הם מקווים שבחירת יו״ר הכנסת תעלה מחר להצבעה. כזכור, אדלשטיין החליט לא שלא לאפשר את פתיחת המליאה ואת הקמת הוועדות עד שתוקם ממשלה, ולאחר מכן שופטי בג"ץ פסקו פה אחד כי עליו לכנס את המליאה עד יום רביעי כדי לבחור יושב ראש קבוע באופו מידי.