אנחנו בעיצומו של משבר עולמי, אך כמו כל משבר, גם הוא יסתיים ונהיה חייבים להמשיך ולתכנן את העתיד שלנו כחברה וכמדינה. בימים כאלו צריכה הנהגת המדינה לתכנן את היום שאחרי, אבל גם לנקוט בצעדים מידיים. הרי מה יעשו עשרות אלפי המובטלים שאיבדו ומאבדים בכל יום את מקום עבודתם כתוצאה ממשבר הקורונה? בשבוע אחד נסגרו סקטורים שלמים בענף התיירות, התעופה, המסעדות והבילויים ובכלל. כל תחום הפנאי עבר להקפאה מלאה ותחומים רבים אחרים נפגעו משמעותית. 

כאחראי בהסתדרות על ענף הבנייה אני רוצה להזכיר לכולנו שענף זה מהווה קטר צמיחה מסורתי למשק. עוד בימים של טרום משבר הקורונה, היה מחסור קיצוני של עובדים מקצועיים בענף הבניה. חסריםבו יותר מ- 25 אלף עובדים, ו-3,000 מנהלי עבודה. על מנת למלא את החסר, מצאנו דרך יעילהומוכחת: מסלולי הכשרה מקצועית. 

חשוב לציין כי מנגנון ההכשרות המקצועיות קיים. הקרן לעידוד ענף הבניה הקימה, בשיתוף משרד העבודה וביחד עם האגף להכשרת חיילים משוחררים במשרד הבטחון והעיריות, מסלולי הכשרה למקצועות ענף הבניין. מסלולי הכשרהשמטרתם לדאוג לעתיד תעסוקתי לאלפי צעירים ישראליים, ובמקביל – לשמור על ענף הבניה מתפקד ולענות על צרכי הדיור של כלל תושבי ישראל. הוכשרו כבר מאות עובדים בשנים האחרונות, אך כעת, בזמן חירום, עלינו לעשות הרבה יותר. 

יצחק מויאל (צילום: יח''צ)
יצחק מויאל (צילום: יח''צ)

על מנת לצאת ממיתון כמה שיותר מהר, הנהגת המדינה חייבת לתכנן ולבצע מהלכים על מנת לדאוג לתעסוקה ולחזק את קטרי הצמיחה במשק. זה לא רק בענף הבניה, אך זהו אחד הענפים המשמעותיים בכל כלכלה מודרנית. במשברים כלכליים קודמים שהתרחשו בעולם, למדנו לא מעט פעמים שתנופת בניה מהווה זרז צמיחה משמעותי שיכול לשנות את הכיוון של כל המשק. בגל בהלת הקורונה גם נשכחה מכת מדינה אחרת הניתנת למניעה, התאונות הרבות בענף הבנייה, שנבעו גם ממחסור בעובדים מקצועיים. אנחנו מצידנו מתריעים שחסרים אמצעי מיגון, אבל גם דואגים לחדד את נהלי הבריאות. מרחק של שני מטר מעובד לעובד, מתחם לינה נפרד ועוד.

ודווקא בשעה קשה הוחלט במשרד האוצר להפסיק את פרויקט ההכשרות המבורך שעשינו עם הקרן לעידוד הבנייה, לו אושר תקציב צבוע של 72 מיליון ₪. במסגרת פרויקט מוצלח זה, שגובה בהחלטת ממשלה, משנת 2011, הוכשרו רק בשנתיים האחרונות, מאות עובדים חדשים, ישראלים, בענף החיוני הזה.

בחודש מרץ השנה, עמדו 120 ישראלים נוספים להצטרף למערך ההכשרות. מדובר בישראלים מכל שכבות האוכלוסייה, מכל העדות והמגזרים של החברה הישראלית. נכון, הגבלות ההתכנסות כיום לא היו מאפשרות לנו להמשיך בתהליך ההכשרה המתוכנן, אבל ניתן היה לעשות את זה בהוראה מקוונת ולהשאיר את ההכשרה המעשית לסיום המשבר.

אנו חייבים להמשיך בכל הכוח, כי התקציב כבר קיים, וזאת על מנת לשמור על מה שיש ולהצמיח מחדש את הדור החדש של הצעירים שמעוניינים לבוא ולעבוד בענף הבניין ולחזק את הכלכלה הישראלית. נכון להיום, יש 18 מכללות להכשרה, נקלטו עשרות מדריכים, אפשר להפעילם מיידית באמצעות תוכנות הלמידה מרחוק וגם להגביר את הקצב, מייד בתום המשבר. 

אני קורא מכאן למשרד האוצר, שהחל כבר בהבנה ובמגעים איתנו בנושא, להמשיך את הפרויקט המבורך הזה. הוא חשוב מכל הבחינות, הכלכלית, החברתית, והערכית. אני חייב לציין כי התנאים והמשכורות בענף הבנייה הם מהטובים והגבוהים במשק. ויעידו על כך מאות הישראלים שעברו הכשרות אלו וכבר משולבים בענף וגם אלו שממתינים בקוצר רוח להכשרות הבאות. צריך רק לחשוב טיפה קדימה. הרי הממשלה והאוצר כבר מזרמים כספים רבים להקטנת המשבר, וכאן הרי מדובר תקציב שכבר אושר. הזוגות הצעירים שחולמים על דירה משלהם, וגם כלל הציבור, יברכו את כולנו בעתיד, על כך.

יצחק מויאל הוא יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנילוות