משרד האוצר והסתדרות המורים הגיעו להסכם לפיו יתאפשר לחדש את הלמידה מרחוק וזו צפויה לחזור לפעילות כבר היום (רביעי) ב-10. על פי ההסכם, עובדי ההוראה, בכל מערכת החינוך, מגני הילדים ועד כתות י' בחטיבה העליונה, יקבלו שכר מלא עד תום חופשת הפסח. המורים יחזירו תשעה ימי לימודים בחופשת הקיץ.

כזכור, בסוף השבוע שעבר הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את מנכ"ל משרדו לבחון את החזרת הלמידה מרחוק בעקבות הביקורת של ההורים. ההחלטה התקבלה בפגישה בה השתתפו מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הממונה על השכר קובי בר נתן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד.

העברת תכני הלימוד דרך האינטרנט, מה שמכונה "למידה מקוונת", הונגשה בתחילת השבוע לתלמידי ישראל לאחר ההחלטה להשבית מערכת החינוך. המטרה הייתה להמשיך לקיים שגרת לימודים ככל הניתן, שתיתן מענה גם לחוסר התעסוקה של הילדים בימים אלה וגם תמנע יצירת פערים לימודיים.

כיתה ריקה, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)
כיתה ריקה, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)

שמואל אבואב התראיין הבוקר אצל גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וסיפר על ההחלטות שהתקבלו במשרד בעקבות החזרה ללימוד מרחוק: "חופשת הקיץ תתקצר ב-9 ימים, אנחנו מוציאים השבוע מערך חדש של כל בחינות הבגרות, מדוע? משום שהגענו להבנה עם צה"ל שדוחים את מועד הגיוס לצבא והוא גולש לתוך אוגוסט, לא בסופו של חודש יולי".

לדבריו, "דחיית גיוס יולי תאפשר לנו לעשות מאמץ גדול מאוד עכשיו להציל את הבגרות. למה משתמשים במילה להציל את הבגרות? למה זה דרמטי? כי יש 200,000 תלמידים שצריכים להיבחן, יש 80,000 מקומות שבהם צריך לדאוג למשגיחים ולתלמידים שיבחנו, יש 270 בחינות שונות. אני לא רוצה לסרבל יותר מדי, אבל 1400 בתי ספר יש כספת, בכל כספת יש 6 תאים, כל תא מתחלף כל יומיים עם בחינה שמגיעה עם רכב 'ברינקס', עד כדי כך מורכב הסיפור. לכן צריך לבנות את הכול מחדש. עשינו מיקוד ביום ראשון, לקחנו את כל 270 הבחינות, הוצאנו מהכספות, עשינו מיקוד, דהיינו - כיוונו את התלמידים לרכז מאמץ לימודי בחומר עליו יבחנו מתוך ההיקף כולו. אנחנו נשלים פרק נוסף ביום חמישי". 

גולן: שנת הלימודים תסתיים ב-10 ביולי ולא ב1 ליולי?
"התיכונים מסיימים ב-20 ביוני ולכן לשעה הזו, ליום הזה, לתנאים בהם אנחנו נמצאים - זה הסיכום זו החלטת הממשלה להוסיף 9 ימים". 

גולן: לדעתך תהיה אפשרות לקיים את בחינות הבגרות לא בבתי הספר?
 "אנחנו עושים כל הזמן את כל המהלך הזה בתיאום עם האקדמיה, מדוע זה כל כך חשוב? אנחנו נקבל את ההחלטות שלנו אבל אם לא יהיה להן תוקף במכללות האקדמיות והן לא יקבלו את זה כסטנדרטיזציה של מבחן בעל תוקף ומקובל הם ירימו את רף הפסיכומטרי. תמיד אנחנו צריכים לשמור על איזון, ילד בא עם ציון בגרות, עושה מבחן פסיכומטרי ואלה משמשים לקביעה להיכן הוא יכול להתקבל".

ענת: האקדמיה צריכה להתחשב בתקופה הזאת, אולי כדאי לוותר על חלק מהמקצועות לבגרות?
"לכן זה בדיוק מה שאנחנו עושים. אנחנו בונים שלושה תרחישים, אחד – אפשר לדחות את הבחינות ולקיים אותן, מדוע ניתן? הצבא ניאות לדחות את הגיוס ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו מיד, בצורה מאוד מדויקת לאפשרות הזאת. אפשרות אחרת, אי אפשר לבצע את כל הבחינות, אלא רק חלק מהבחינות. אפשרות שלישית היא שאולי נהיה במצב שמשרד הבריאות לא ייתן גם לעשרה תלמידים להיבחן ואז אנחנו ניתן תשובה לכל תרחיש. המסר צריך להיות מאוד ברור, בחלופה א', ב', או ג' - מתכוננים לבגרות, גם אם יהיה מצב שלא נוכל לקיים פיזית את הבחינה".

 גולן: הייתה תקופה בה בוטלו בחינות בגרות בהיסטוריה של ישראל?
"מעולם לא היינו במצב כל כך מורכב ולוט בערפל. יש מצב מורכב אז צריך להכפיף את עצמך לתנאים החדשים, אבל כשאתה לא יודע גם מה יקרה אתה צריך להיערך לתרחישים אחרים ולחלופות שונות. להתאים את עצמך ולא להגיד אין בגרות וביטלו את הבגרות".

ענת: סוגיית השיעורים הפרטיים, אתם מתמודדים גם עם זה?
אנחנו עובדים כרגע בשלושה ערוצים. ערוץ אחד, המורים עובדים מאוד קשה ומלמדים אותם. הערוץ השני, הקמנו 24 אולפנים, נכנסים ב-8 בבוקר ורואים שיעורים מקוונים לסדר יום של לימודים, ובתוך כך מרתונים לבגרות. המרכיב השלישי, מרכיב של אתרי למידה. 11 אתרים שילדים יכולים להיכנס, בתוך כך אנחנו מעניקים שיעורים פרטיים. אמנם זה לפי מפתח סוציו-אקונומי, יש העדפה לפרפריה, יש העדפה לתלמידים שבאים מאוכלוסייה במצב סוציו-אקונומי נמוך יותר, אבל אנחנו עושים הכול, בתנאים המאוד מורכבים בהם כולנו מצויים, ובעיקר להעביר מסר שאנחנו יוצרים שגרת לימודים גם בתנאים הכול כך קשים".

ענת: יש תגובות מהמורים והתלמידים?
"התשובה היא חלקית. יש לנו מרחב פיזי שזה הכיתה הרגילה ויש מרחב וירטואלי. להערכתי יש אלפים מקרב המורים שלקחו את האפשרות שנתנו להם וזה מרחב פדגוגי. מה זה מרחב פדגוגי? כל מורה שרוצה נכנס היום לפורטל עובדי הוראה, פותח את הדף של למידה מרחוק, יש לו שש אפשרויות באמצעותן הוא יכול להקים מרחב פדגוגי. הוא לא הבין כי הוא לא אמון על התחום, הוא לא יודע מה לעשות? יש לו קישור למוקד והוא מסייע. לא הצליח גם להגיע למוקד? בכול בית ספר יש אדם שהוא איש תקשוב שמסייע. הרעיון הוא להקים יותר ויותר מרחבים פדגוגים".

גולן: שאלה אחרונה, בימים האחרונים אנחנו שומעים גרסאות שונות לגבי כמה זמן יימשך הסגר הזה אתה אומר חד משמעית שהלימודים יפתחו כסדרם ב-1 בספטמבר?
"התשובה לבוקרו של יום זה היא - אנחנו נערכים לפתיחת שנת הלימודים". 

גולן: אתם נערכים לפתיחת הלימודים אחרי פסח?
"התשובה היא כן. לכן, כאשר שערי בתי הספר יפתחו, הם יפתחו בפרק אחד של השלמה לימודית. הפרק השני זה התכוננות לפעילות בקיץ - האם נפעיל במתכונת של קייטנות? האם נשלים חודש שלם? המרכיב השלישי, מה יהיה היקף חופשת הקיץ לכשתהיה? אלה שלושת השלבים: השלמה לימודית, אופי פעילותי הפגתי כמו בקייטנות וחופשה. לשם אנחנו נערכים".