מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופסור שוקי שמר התייחס הבוקר (רביעי) בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב לתקנות החדשות שאושרו במהלך הלילה בממשלה, וציין כי הוא מוטרד מהמצב. "למרות זאת, אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך לחיות ואנחנו צריכים לא לשדר תבהלה ופאניקה, כי בסופו של דבר אני חושב שהדאגה והפאניקה הם בעוכרינו", אמר ב-103FM, "כל אלה שמפרים את הבידוד חוטאים פעמיים - פעם אחת חוטאים לעצמם כי חס וחלילה חלק יהיו חולים והם יתפסו מקום של כאלה שאולי עבדו ואולי נחשפו והיו צריכים לקבל את המקום הזה כדי שיטפלו בהם כמו שצריך".

בכל המקומות האלה הם חיים בקהילות שחיות בתוך עצמן, מי יכול לגרום להם לבצע את ההנחיות?
"אני לגמרי מסכים, ויחד עם זאת אני חושב שבמקביל לתקנות יש לנו אמצעי אכיפה אחרים. אני לא רוצה לראות מדינת משטרה ולראות שמתחילים לאזוק אנשים".

"גם התקנות האלה זה לא יעזרו אם לא יאכפו אותם", הוסיף, "הציבור צריך להבין שמגנים עליו, שזו לא בקשה של המדינה שרוצה לקבל מס". שמר ציין עוד כי "הימים הקרובים יתנו לנו כנראה אינדיקציה לאן אנחנו הולכים. מה שקורה היום, החולים של היום הם חולים של לפני תקופת הסגר, אלה שנדבקו במהלך השבועיים האחרונים".

לדבריו, יהיה ניתן לראות האם הסגר משטח את העקומה, אם הוא יראה לנו שיש פחות חולים, זה מה שנראה בימים הקרובים. "עוד דבר שאני רוצה מבחינת הבדיקות, הדברים הם מבחינתי צפויים", הסביר הבכיר לשעבר, "ומי ששמע את כל אלה שעשו הערכות, אנחנו חשבנו שנגיע למצב הזה, הבדיקות הן תנודתיות כי זה תלוי בזמן לקיחת הבדיקות, זמן הבדיקה עצמה, זמן ההודעה".

בימים הקרובים נדע מה הוצאות של תחילת ההסגר החלקי ומניעת המשך הלימודים, אבל לחכות שחס וחלילה הגרף ימשיך לעלות ואז לנקוט צעדים?
"אני חושב שהצעדים הם מאוד דרמטיים, בטח מה שעושים היום. זה יכול להגיע לעוצר כללי אבל אז אתה משתק לגמרי את המשק, אתה תצטרך באמת מה שאמר אתמול פרופ' גרוטו שהוא חושב שלא נגיע למצב הזה".

יכול להיות שאין ברירה?
"אני חושב שהדברים הם מידתיים וצריך לחכות שלושה ארבעה ימים. תזכרו שאנחנו כבר די בנזקים קשים מאוד, אני כרופא אומר את הדברים האלה אבל אני מסתכל על המשק גם כאזרח. סגר קיצוני או עוצר, ההבדלים כבר לא גדולים, אם אני לא נותן לאנשים לרוץ בטיילת, רק לצאת ליד ביתם וללכת למכולת -  אני חושב שזה סך הכול אותו דבר".

הקורונה: פארק סגור לתנועה בראשל״צ (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)
הקורונה: פארק סגור לתנועה בראשל״צ (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)

שמר הוסיף: "אנחנו למעשה כבר בסגר די קיצוני, ובלבד שאנשים יקיימו את זה, כי יצטרכו לעשות גם עוצר אם אנשים לא יישמעו". לדבריו, מה שחשוב זה לאכוף את הדברים האלה ושכל אחד מהאזרחים יבין שיש לו גם אחריות אישית וגם אחריות כלפי החברה". הוא השיב לשאלה האם הצפי של מספרי החולים שפורסם נועד כדי להפחיד: "אני מציג את המספרים והתרחישים האלה מלפני חודשים, יש מודלים של התפתחות של מגפות, יש מודלים של התפתחות מגפות אם נוקטים באמצעים כאלה ואחרים, ויש תרחישים קלים".

הוא ציין כי "אם המספרים יכפילו את עצמם כל יום-יומיים, אנחנו נגיע תוך שבועיים לעשרת אלפים חולים, בהנחה והאמצעים שאנחנו נוקטים לא יעזרו". לדבריו, יש תרחישי קיצון של מיליון אנשים ויש תרחישים אפוקליפטיים, אני לא שם. "אני חושב שמדינת ישראל הולכת נכון, וכן נחזה בתחלואה ותמותה", הסביר שמר, "אבל, גם כשאנחנו מסתכלים על העולם ושיעורי תמותה אנחנו רואים שבאיטליה ובצרפת מדובר בארבעה אחוזים - זו מחלה, יש מחלות ואנשים מתים ממחלות, לצערי".