משבר הקורונה שפוקד את ישראל בעת האחרונה הביא לשינויים מרחיקי לכת בתחומים רבים בחייהם של הישראלים. ההגבלות שהוטלו על הציבור אשר אסרו התקהלות וצמצמו באופן משמעותי פעילות מסחרית ועסקית, גרמו לכך שמעסיקים רבים החליטו להוציא את העובדים לחופשה ללא תשלום.

בהתאם לחוק, עובד שהוצא לחל"ת על ידי מעסיקו זכאי לקבל דמי אבטלה וזאת בכפוף לעמידה במספר תנאים. עובד שכיר יכול להיות זכאי לדמי אבטלה אם הוא הוצא על ידי מעסיקו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) שלא מרצונו לתקופה של 30 יום ומעלה, או במקרה שבו עבודתו הופסקה בניגוד לרצונו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והוא פוטר או שהפסיק לקבל משמרות.

חשוב לציין כי עובד שנמצא בבידוד לתקופה של שבועיים או שהיקף משרתו צומצם לא זכאי לקבל דמי אבטלה. עובד שיצא לחל"ת יקבל תשלום של דמי אבטלה החל ממועד היציאה לחופשה ויוכל לקבל דמי אבטלה גם אם לא ניצל את כל ימי החופש שעומדים לרשותו.

אתר שירות התעסוקה: איך אפשר לקבל דמי אבטלה לאחר יציאה לחל"ת?
כדי לקבל דמי אבטלה, העובד צריך להירשם בשירות התעסוקה מיד עם הפסקת העבודה כאשר בעקבות המצב ניתן להירשם באתר שירות התעסוקה באופן מקוון ואין צורך להגיע פיזית לסניפים. בהמשך, המעסיק צריך לשדר לביטול לאומי "טופס 100" שכולל ריכוז נתוני שכר של העובד.

במקרה שהמעסיק לא שידר למוסד לביטוח לאומי את הטופס, העובד מחויב לצרף לתביעת דמי האבטלה שלו טופס בל/ 1514 שמולא על ידי המעסיק וכלל נתונים בדבר השכר ותקופת ההעסקה שלו במקום העבודה. 

נוסף על כך, העובד נדרש להעביר מכתב הפסקת עבודה מהמעסיק. במסגרת מכתב זה המעסיק צריך לציין מהי הסיבה להפסקת העבודה וכן את תאריך הפסקת העבודה. כמו כן, העובד יצטרך לצרף לתביעה תלושי שכר של 12 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים האחרונים שקדמו לרישום בשירות התעסוקה, כולל תלושי שכר של ששת חודשי העבודה אחרונים.

את תביעת דמי האבטלה ניתן להגיש למוסד לביטוח לאומי באופן מקוון באמצעות האתר. יש לציין כי הזכאות לדמי אבטלה היא בכפוף לעמידה בתנאי הזכאות הבסיסיים כגון תושבות בישראל, תקופת אכשרה וגיל של מתחת ל-67. 


פורטל כל לזכות: זכויות עובדים גם בזמן משבר הקורונה
"כל זכות" הוא מאגר המידע המקיף ביותר על זכויות תושבי ישראל והדרך למימושן. המידע המוגש  ב"כל זכות" מוצג חינם וללא כוונת רווח. האתר הוקם בסיוע משרד המשפטים, מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי וג'וינט ישראל. מאגר המידע הוא תוצר של שיתוף פעולה של מיטב הארגונים והמומחים בתחום הזכויות בישראל שנרתמו יחדיו ליצירת אנציקלופדיה מקיפה, אמינה, עדכנית ונגישה באינטרנט של זכויות תושבי ישראל בכל תחומי החיים. באתר תוכלו למצוא מידע רב בנושאים שונים לרבות זכויות עובדים, זכויות ניצולי שואה, זכויות חולי קורונה, זכויות בביטוח לאומי, נפגעי תאונות, נכים ועוד.


אתר Lawguide – עורכי דין עונים על שאלות משפטיות
התפרצות נגיף הקורונה בישראל גורמת מטבע הדברים להשלכות משפטיות מרחיקות לכת בשלל תחומים וביניהם תחום העבודה, החוזים וההסכמים, המקרקעין והנדל"ן וכן התחום העסקי והמסחרי. באתר תמצאו כ 270 פורומים משפטיים המנוהלים ע"י עורכי דין, כל אחד מומחה בתחומו הספציפי. בנוסף על כך, האתר מרכז אלפי מדריכים משפטיים ותקצירי פסיקה בכל תחומי המשפט. כל המידע המוצג באתר מוצג חינם וכך גם המענה בפורומים המשפטיים.

משרד העלייה והקליטה: סיוע לעולים חדשים בתקופת משבר
עולים חדשים שחלפה שנה מהמועד שבו קיבלו מעמד של עולה, זכאים לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי בכפוף לעמידה בתנאים שפורטו לעיל. לעומת זאת, עולים חדשים שטרם חלפה שנה ממועד קבלת מעמד עולה יטופלו ויקבלו סיוע באמצעות משרד העלייה והקליטה.

בתקופה קשה זו, כאשר עבודתם של עובדים רבים הופסקה וביניהם גם עולים חדשים, אגף התעסוקה במשרד העלייה והקליטה מעניק לעולים חדשים שחיים בישראל עד עשר שנים אפשרות לקבל סיוע מרחוק במציאת משרות גם במהלך תקופת משבר הקורונה. כדי לקבל את הסיוע ניתן לפנות למרכזי ההשמה, לשוחח עם אחד מיועצי התעסוקה לפי אזור המגורים ולקבל מידע על המשרות הרלוונטיות.

עבור בעלי עסקים ויזמים שהם עולים חדשים, מוקד המידע העסקי של אגף היזמות במשרד העלייה והקליטה מעניק לפונים מענה וכלים להתמודדות עם השלכות המשבר. השירות הוא חינמי וניתן לעולה בשפתו באמצעות יועצים עסקיים, רואי חשבון וכלכלנים. השירות כולל הכוונה וליווי עסקי בדגש על הדרכה להתנהלות עסקית נכונה בזמן המשבר. ניתן לפנות למוקד שפעיל במשך כל שעות היממה מלבד שבת בטלפון שמספרו 8115*, להשאיר הודעה ויועץ מטעם המשרד יחזור אליכם.

פורטל העובדים: שאלות על זכויות עובדים ומעסיקים
באתר הזה תמצאו אלפי דפי מידע בנושאי משפט העבודה. כמו כן באתר פורומים משפטיים המנוהלים ע"י עורכי דין לדיני עבודה. ייחודו של האתר הוא העיסוק היחיד בתחום דיני העבודה וזכויות העובדים בישראל.