בבתי מרקחת בתל אביב, ברמת גן ובערים נוספות בגוש דן, השתרכו אתמול תורים מחוץ לכניסה. “אנחנו מקפידים לא ליצור תור בתוך בית המרקחת”, סיפר רוקח בבית מרקחת ותיק ברמת גן, שעטה מסיכה וחליפת מיגון ובודד באמצעות מחיצות משני הרוקחים הנוספים שלצדו.

מחוץ לבית המרקחת נתלו שלטים המזהירים שאין להיכנס לפני שאחד משלושת הרוקחים מאשר זאת. בשל עומס הממתינים, נפתח אחד מהאשנבים למכירת מוצרים שאינם תרופות. המוצר המבוקש ביותר היה מסיכות מיגון. “יש מסיכה בעשרה שקלים ויש מסיכה יעילה יותר ב־30 שקלים, שמספיקה ל־12 שעות, גם לא ברציפות”, הסביר הרוקח ותוך כדי המליץ ללקוחה שהתקשרה בטלפון: “מציע שתקני עכשיו ב־30 שקל. איך שהמסכות נחטפות, המחיר עוד יכול לעלות ל־45 שקל”.

בבית המרקחת הוותיק סיפרו שמוצרים מבוקשים נוספים, שאינם תרופות, הם מוצרי היגיינה וקוסמטיקה. “נשים רוצות שתהיה להן לכה לציפורניים ולקוחות רבים קונים בכמויות יותר גדולות. אי אפשר לדעת מה יקרה בעוד יום”, הסביר הרוקח. לדבריו, מבין התרופות נרשם גידול בביקוש לאקמול. “אנשים חוששים שיידבקו בקורונה ורוצים שיהיה להם מלאי של תרופות להורדת החום”, הוא העריך.

גם לתרופות הרגעה ניכר ביקוש רב יותר בימים האחרונים. “המצב יצר אצל אנשים מתחים וחרדות, ורואים עלייה בביקוש לתרופות ההרגעה”, סיפרו הרוקחים. גם בבית המרקחת הוותיק “מלצ’ט”, בפינת הרחובות מלצ’ט־שינקין בלב תל אביב, הקפידו על הנחיות של המתנה בתור מחוץ למבנה. “אני לא רואה בהלה לתרופות, אבל יש עלייה בביקוש לאקמול ולאופטלגין נוזלי, מפני שאנשים מחפשים תרופות זמינות להורדת חום, לכל מקרה”, סיפרה הרוקחת הוותיקה.

בבואנו לבחון את המצב בבתי המרקחת הפרטיים, ראינו כי בגבולה של רמת השרון עם הרצליה, במרכז המסחרי “צמרות”, יש דריכות מלווה בחששות. הסיבה לכך היא שלפני כשבועיים פורסם כי ב־6 במרץ שהתה חולת קורונה בבית המרקחת של הסופרפארם במתחם, ומאז תנועת הלקוחות הידלדלה. השומר שהוצב בכניסה ערני ופעלתן יותר, ובודק את מרחקי הביטחון בין הקונים הממתינים למרשמים.

שלט גדול ובו אזהרה לא להגיע לבית המרקחת עם חום, שיעול ותסמינים אחרים, מוצב בחזית. לצדו מוצבת רשימת חוסרים גדולה של מוצרים. בשיטוט בין המדפים והמחלקות ראינו את הקונים מצטיידים בשקט ובזריזות לקראת החמרתו הצפויה של הסגר. כל העובדות עטו מסיכות וכפפות.

בבית המרקחת הפרטי “מונטי” ברחוב אוסישקין ברמת השרון, התנועה ערה יותר. הלקוחות עומדים בחוץ וממתינים בתור לפי שמירת המרחקים, ובכל פעם לקוח אחד בלבד נכנס פנימה. חניה אי אפשר היה למצוא באזור. גם בחנויות הצמודות כולם מדברים על הצטיידות לקראת ההגבלות החדשות. במפתיע, מי שדווקא נהנית משטף רב יותר של לקוחות היא חנות של מוצרי פארם טבעיים, המשמשת כמעין תחליף לבתי המרקחת המסורתיים.

בעלת החנות נגה אגסי מספרת: “יש הרבה יותר טלפונים עם פניות ובקשות למוצרי הגנה על מערכת החיסון, לצד דברים נוספים כמו פתרונות לצבעי שיער טבעיים, ויטמין סי ומזון מרוכז למבוגרים וכן הרבה מוצרים עם חלבון. אנשים שבדרך כלל לא מגיעים לכאן, וגם כאלה שנוטשים את בתי המרקחת המסורתיים, באים עם מסר שצריך להתחזק דווקא עכשיו, הן גופנית והן נפשית”. היא מסכמת: “אני מאמינה שצריך לקחת הרבה ויטמין סי ואנטיביוטיקה מהטבע שתיתן חיזוק, אבל ראוי לציין כי דווקא לא נכון יהיה שהציבור ישמור על סטריליות רבה מדי. הגוף כן אמור להתמודד עם הסביבה, כי הוא זקוק לחיידקים טבעיים”.