בצה"ל נערכים לשלב הבא של הסיוע לעורף האזרחי בימי הקורונה. מבחינת הצבא, האתגרים גדולים ומורכבים מאוד. הצורך לסייע לעורף במאמץ הלאומי ברור, אך עם זאת, בכירי הצבא מנסים לנתב את הדרך כך שצה"ל ימשיך לשמור על כשירותו המבצעית ויעמוד, קודם כל, ביעדים המבצעיים שלו. גם עכשיו עוסקת הפעילות במב"ם (מערכה בין מלחמות) בתקיפות נגד התבססות איראן וחיזבאללה בסוריה.

לנוכח המציאות באזור, גם האיומים פחתו, והעדיפות ניתנת בעיקר לדחוף, השאר יוכל להמתין. יש הערכות גם לאיומים נוספים שיכולים להתפתח באזור, גם בזירה הפלסטינית, שהרי במקרה שבעזה תתפרץ המגיפה, הדבר עשוי להשליך על המצב הביטחוני. כל זאת משפיע על צה"ל, שצריך לסייע לעורף האזרחי גם באמצעות המערכים הטכנולוגיים והמחקריים של אגף המודיעין, שמשתתף במאמץ הלאומי עם מערכות המידע והבינה המלאכותית המתקדמות שלו. זאת, בעיקר מפני שמדובר באירוע שיכול להימשך חודשים רבים.

יש לציין כי רבים בצה"ל מסתייגים מרצונו של השר נפתלי בנט להעביר את האחריות לטיפול במשרד החירום למשרד הביטחון. בפועל, ראשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד אינה בכשירות הנדרשת. העמדה של צה"ל דומה לזו שהציג הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט במאמר של המכון למחקרי ביטחון לאומי – מקסימום סיוע למערכת הביטחון, מינימום אחריות ישירה.

בצה"ל כאמור מוכנים להפעלת השלב הבא של פקודות הכוננות. המסר מהרמטכ"ל אביב כוכבי לקצינים הבכירים ברור - מקסימום מעורבות וסיוע, כך שאנו צפויים לראות בימים הקרובים מבצעים לוגיסטיים גדולים. אם בימים האחרונים עסקו כמה אלפים בודדים של חיילים בסיוע ישיר למלחמה בקורונה, בתקופה הקרובה עשוי להגיע מספר החיילים והקצינים שיפעלו בנושא זה לכמה עשרות אלפים, מה שכמובן ידרוש גיוס מילואים נרחב יותר מכפי שהיה עד עכשיו. עוד 1,000 צוותים ניידים עם כלי רכב צבאיים יתווספו, מלבד לסיוע נוסף למד"א בבדיקות הקורונה, לטיפול באוכלוסייה המבוגרת הספונה בביתה. ככל שהזמן יעבור, הצורך לסייע לאוכלוסיה הזאת יגדל, וכבר היום יש בפיקוד העורף מערכות שליטה ובקרה שיסייעו מאוד לעבודה המשותפת עם הרשויות המקומיות.

פרויקט נוסף גדול שעומד לפתחו של הצבא הן מלוניות הבידוד שמופעלות על ידו עבור אלפי ישראלים שעדיין שוהים בחו"ל וצפויים להגיע לארץ בימים הקרובים. כפי שפרסמנו ב"מעריב", בצה"ל שוקלים להנחית את המטוסים בשדה התעופה רמון באילת, ומשם ישירות לבידוד בכמה בתי מלון גדולים שיותאמו לכך. מבחינת צה"ל, הכפפת חיילים לסיוע למשימות אכיפת הסגר, אם המשטרה תבקש זאת, היא משימה פשוטה יותר, מכיוון שלכל מחוז במשטרה הוצמדה יחידה הקרובה גיאוגרפית למשטרת המחוז, כך שהחיילים יחזרו ללינה בבסיסם בסוף כל משמרת.