פיקוד העורף מסייע במשימה הלאומית למניעת התפרצות נגיף הקורונה בישראל: המערך הלוגיסטי בפיקוד, הכולל מאות מפקדים וחיילים בסדיר ובמילואים, מבצע את כל פעולות התכנון, היישום וההקמה של מוקדי הסיוע הרבים של פיקוד העורף.

אל"ם עודד צמח, מפקד מערך הלוגיסטיקה של פיקוד העורף, סיפר כי "ההיערכות הלוגיסטית למאמץ הסיוע החלה כאשר הפיקוד הבין שנגיף הקורונה חוצה את גבולות סין והופך למגיפה עולמית. ראשית התחלנו במשחקי מלחמה ודיוני חשיבה בתחום ובנינו את המענה של המערך הלוגיסטי בפיקוד לכל התרחישים".

המוקד הראשון במאמציו של המערך לסייע בימים מורכבים אלה הוא המלוניות שנפתחו לקליטת חולי קורונה. "בתחילת המבצע הקמנו שני מלונות, דן פנורמה בתל אביב ובירושלים. התיאום מהווה מבצע מורכב, החל מגיבוש הצרכים להקמתם, אחרי כן חבירה לכל המשתתפים - משרד הבריאות, קופות החולים, רשת המלונות ועוד גורמים נוספים. החבירה נעשית על מנת לרכז את כל הגורמים למקום אחד, וליישר קו כיצד אנחנו מתפעלים את המלונות כמתקני בידוד שעומדים בהגדרות משרד הבריאות וגם בנהלי הצבא" הסביר צמח וציין כי "נכון לרגע זה פתחנו כבר 5 מלוניות כאלה, ואנחנו ערוכים להקמת מלוניות נוספות".

צמח סיפר כי ״בכל אחת מהמלוניות הוקם חמ"ל, אשר מהווה מרכז שליטה בכל המתרחש בה. חשוב לציין את אנשי המילואים המסורים שלנו, אשר מתפקדים בכל הכוח ומשתלטים על המשימה הזו ועוד רבות אחרות".

המערך הלוגיסטי של פיקוד העורף. צילום: פיקוד העורף
המערך הלוגיסטי של פיקוד העורף. צילום: פיקוד העורף

בנוסף, המערך הלוגיסטי של פיקוד העורף מבצע תמיכה לוגיסטית בכוחות השונים, כאשר בנוסף לכוחות המילואים הרבים שגויסו, באחריותו לתמוך גם באלו שמבצעים משימות לאומיות תחת פיקודו של פיקוד העורף. השמרטפיות שנפתחו בתחילת השבוע, עבור ילדי סגלי הרפואה בבתי החולים והקופות, הן דוגמא לכך. העבודה נעשית על ידי המורות החיילות ונועדה לאפשר לצוותי הרפואה להמשיך בעבודתם החשובה, נתמכת במענה לוגיסטי מטעם הפיקוד שבלעדיו לא ניתן לקיים את המשימה, כמו הסעות והספקת מזון.

בנוסף, במהלך השבוע הוקמו בפיקוד העורף מוקדים וחמ"לים רבים, ביניהם מוקד תגבור של מד"א במחנה פיקוד העורף ומרכז הסיוע הלאומי. מרכז הסיוע משמש כמוקד מרכזי לניהול הסיוע האזרחי בזמן משבר הקורונה ומאגד את משרדי הממשלה וארגוני המתנדבים האזרחיים. מטרתו היא לסייע לרשויות המקומיות ולציבור הרחב בכל התחומים, בהם מזון, סיוע רפואי, ליווי מנטלי, תחבורה ועוד.

המערך הלוגיסטי של פיקוד העורף. צילום: פיקוד העורף
המערך הלוגיסטי של פיקוד העורף. צילום: פיקוד העורף

אל"ם צמח סיפר כי "בתוך המרכז הקמנו מכלול לוגיסטי של מערך הלוגיסטיקה של פיקוד העורף, שתפקידו לנסות לפתור, במגבלות המשאבים הקיימות בצבא, צורך אזרחי שעולה מהרשות המקומית וארגוני המתנדבים לא מצליחים לפתור. השיטה שאני נוקט במערך הלוגיסטי בפיקוד העורף הוא מפקדי מאמצים, יש את מאמץ המלונות בפיקוד של אלוף משנה, מאמץ התזונה וחלוקת המזון, מאמץ השליטה - כל החמ"לים הלוגיסטיים בפיקוד של אלוף משנה, מאמץ הקיום השוטף והמענה לכוחות קטנים בפיקוד של סא"ל". 

המערך הלוגיסטי, על אף שמצטייר כתומך, הינו חלק בלתי נפרד מביצוע המשימה הגדולה. מפקדי הלוגיסטיקה והטנ"א (טכנולוגיה ואחזקה) של המערך, נמצאים גם בחמשת מחוזות פיקוד העורף, מצפון ועד דרום, ואחראים לביצוען של המשימות בגבולות הגזרה הגיאוגרפית של המחוזות. המערך הנמצא במחוזות מבוסס גם על אנשי מילואים רבים מאוד שעושים את תפקידם מתוך אכפתיות ומוטיבציה לביצוע המשימות. "מערך הלוגיסטיקה ערוך להמשך המאבק בהתפרצות נגיף הקורונה ורואה זאת כאחריות לאומית" סיכם אל"ם צמח.