דב קוטלר, שהחל לכהן לפני כחצי שנה כמנכ"ל בנק הפועלים, הצליח ליישם בתקופת כהונתו הקצרה שלושה מהיעדים המרכזיים והמורכבים שהם חלק עיקרי בגיבוש אסטרטגיה עסקית שנועדה להוביל את הבנק למקומות חדשים ופורצי דרך בשנים הבאות: הסכם עבודה לשלוש שנים עם העובדים, גיבוש הסכמות עם הרשויות בארה"ב, הסוגר את פרשת ההסתבכות של הבנק בפרשת ייעוץ המס, והפסקת האחזקות בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט.

היעדים, שהושגו בפרק זמן של חודשים ספורים, גם משפרים את יכולת הבנק להתמודד עם המשבר הכלכלי, שפרץ בסערה בארץ ובעולם, בעקבות פגעי מגיפת הקורונה. קוטלר (63), שבעבר מילא תפקידים בכירים במערכת הבנקאית והפיננסית, כיהן בין היתר כמנכ"ל בנק איגוד, כמנכ"ל בית ההשקעות פריזמה וכמנכ"ל חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. אנשים שעבדו לצידו מספרים שהוא ענייני מאוד וזהיר ונוהג להתייעץ לפני קבלת החלטות מהותיות.

לכן הם לא הופתעו כאשר עם כניסתו של קוטלר לתפקיד, ב־1 באוקטובר 2019, הוא התמקד בתחילה בשינויים באיוש תפקידים הניהוליים הבכירים בהנהלת הבנק, וחלק מבעלי התפקידים הובאו מחוץ לבנק. "היה חשוב לו לעבוד עם בעלי תפקידים בעלי ניסיון ורקורד שיש לו איתם גם יחסי אמון", העריך גורם המעורה במערכת הבנקאית.

לתפקיד המשנה למנכ"ל בנק הפועלים וראש חטיבת משאבי אנוש מונה עמית אוברקוביץ', שהגיע עם ניסיון ניהולי עשיר בארגון וכוח אדם מחברת החשמל, שבה היה ממובילי הרפורמה. "אוברקוביץ' היה ציר חשוב ברפורמה ההיסטורית שהונהגה בחברה וביישומה", ציינו יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, אלוף במיל' יפתח רון־טל והמנכ"ל עופר בלוך, לאחר החלטתו של אוברקוביץ' לקבל את הצעתו של קוטלר להתמנות לתפקיד הבכיר בבנק הפועלים. "עמית הוביל את חטיבת משאבי האנוש לדרך חדשה כגוף מוביל בחברה, ואנחנו גאים בכך שמי שצמח בחברת החשמל יוצא לדרך חשובה וחדשה בתפקיד בכיר בגוף עסקי מוביל במשק הישראלי", הוסיפו.

כחלק מרה־הארגון ותהליך ההתייעלות, שהוביל קוטלר לאחר כניסתו לתפקיד, בוטלה חטיבת בעלי עניין בבנק, שהוקמה כשנתיים קודם לכן, ומרבית הפעילויות הוכפפו לחטיבת משאבי האנוש בראשותו של אוברקוביץ'. קוטלר, הזוכה לגיבוי מלא מיו"ר דירקטוריון בנק הפועלים עודד ערן, מינה בכירים נוספים לתפקידי מפתח בבנק: דלית רביב מונתה לראש החטיבה הקמעונאית, רם גב לראש החטיבה הפיננסית וקובי שלום למנכ"ל פועלים שוקי הון.

"אני מאמין שיחד עם צוות ההנהלה האיכותי הנוכחי, יחד עם חברי ההנהלה החדשים והעובדים, נצעיד את הבנק קדימה ונמשיך להיות המוסד הפיננסי המוביל בישראל, תוך התמודדות עם מכלול האתגרים הניצבים בפנינו", ציין קוטלר לאחר שהדירקטוריון אישר את המינויים החדשים שיזם.

בין אמריקה לוועד

עם איוש התפקידים הבכירים, החל המסע להשגת שלושת היעדים שקוטלר הגדיר כמהותיים, ביצירת עמדת זינוק לפעילות העסקית של הבנק בישראל ובארה"ב ובהסרת העננה שריחפה מעל הבנק לאורך שנים. במשך כשנתיים לא היה הסכם עבודה עם העובדים, והוועד אף הכריז על סכסוך עבודה.

קוטלר הצליח להגיע, בתום משא ומתן אינטנסיבי עם הוועד בראשותו של רוני גרפונקל ובחסות ההסתדרות, להסכם עבודה לשלוש שנים, לשביעות רצונם של שני הצדדים. ההסכם גם כולל תוכנית לפרישה מרצון של כ־10% מעובדי הבנק (כ־900 עובדים), כחלק ממהלך כולל של התייעלות תפעולית ופיתוח הדיגיטל בבנק.

בהסכם העבודה, שנחתם ב־21 בינואר בטקס חגיגי במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד, נכתב: "הבנק ונציגות ארגון העובדים הגיעו להסכמות על הסכם שכר לשנים 2018־2022". לפי ההסכם, העובדים יקבלו מענק חד של שתי משכורות חודשיות. מחצית מאחת מהן כבר שולמה. בנק הפועלים העריך שהעלות הכוללת של המענק החד־פעמי תסתכם בכ־210 מיליון שקלים.

עוד נקבע בהסכם העבודה כי לעובדים בהסכם הקיבוצי תשולם תוספת שכר בשיעור של כ־3.7%, שתתפרש על פני שלוש שנים.
נוסף לכך הוסכם כי התוכנית להענקת יחידות פאנטום (מניות תיאורטיות שמניבות תשואה בעת עליית הערך) לעובדים, שהייתה נהוגה בבנק, תומר לתשלום תוספת לעובדים הזכאים בעלות דומה.

נוסף לתוכנית פרישת עובדים מרצון, ההסכם קובע כי הבנק יקלוט עובדים בחוזה אישי ויעניק הכשרה ייחודית, בפרט בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות, הדרושים לבנק. כן תהיה השקה של תוכנית להכשרת עובדים קיימים למקצועות העתיד. הסעיף נועד לאפשר לבנק הפועלים לגייס כוח עבודה טכנולוגי מיומן, כחלק מהעברת כובד המשקל של הפעילות השוטפת לזירת הדיגיטל.
בבנק הדגישו כי הסכם העבודה הוא מרכיב מרכזי ביכולת לשמר את הרווחיות ולגבש אסטרטגיה עסקית המותאמת לעולם הטכנולוגי־דיגיטלי.

בד בבד עם קידום הסכם העבודה עם נציגות העובדים, השקיעו בהנהלת בנק הפועלים משאבים רבים כדי להביא לסיום את פרשת ייעוץ המס בסניף הבנק בניו יורק, שלטענת הרשויות בארה"ב, הוביל להעלמות מס. החקירה, שנמשכה כשש שנים, בלמה את בנק הפועלים מתוכניות התפרשות ליעדים עסקיים חדשים בארה"ב. קוטלר, כחלק מהתוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח, הציב את סיום הפרשה שנמשכה שנים ארוכות בסדר עדיפות גבוה והחליט לסיים אותה, כדי לצאת לדרך חדשה בשוק הפיננסי הגדול ביותר בעולם.

בתום המגעים המורכבים הודיע בנק הפועלים לפני כעשרה ימים שהושגו הבנות לקראת הסדר מס עם הרשויות בארה"ב. ההודעה החריגה, שרבים ציפו לה תקופה ארוכה, נדחקה מהכותרות הכלכליות בשל משבר הקורונה העולמי. בנק הפועלים ציין בהודעה המיוחדת שהוא עומד לחתום על הסדר עם משרד המשפטים האמריקאי, עם מחלקת השירותים הפיננסיים של מדינת ניו יורק ועם הבנק האמריקאי המרכזי (הפדרל ריזרב), שיביא לסיום החקירות נגד הבנק בפרשת ייעוץ המס. כדי לסיים את החקירות ולסגור את הפרשה, הבנק ישלם כ־870 מיליון דולר (כ־3 מיליארד שקל לפי שער הדולר בסוף 2019).

בעקבות ההסכם יגדיל בנק הפועלים ברבעון הרביעי של שנת 2019 את ההפרשה בין ההסדר ב־259 מיליון דולר (כ־897 מיליון שקל). זאת, לאחר שהבנק כבר הפריש בעבר 611 מיליון דולר, כך שהיקף ההפרשה הכולל יעמוד על 870 מיליון דולר. ההסכם יאפשר לבנק הפועלים להוציא אל הפועל תוכנית עסקית בניו יורק, להרחיב את הפעילות הפיננסית ולהיכנס לתחומים נוספים, שעשויים להביא בעתיד לפריצת דרך חשובה בפעילותו.

מכונת הנשמה למשק

בנק הפועלים גם נענה לדרישת המפקחת על הבנקים חדוה בר להקים ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר, לבדיקת התהליכים הניהוליים ותהליכי הבקרה שאפשרו את עשיית המעשים שהובילו לחקירת הרשויות בארה"ב.
גם נגד בנק לאומי נפתחה חקירה עם טענות דומות, והבנק הגיע עוד לפני כן להסדר.

בבנק הפועלים גם רואים בהסדר, שהושג בעת המשבר הכלכלי העולמי של מגיפת הקורונה, חשיבות בשל העיתוי, שיאפשר לבנק להתמודד עם האתגרים הכלכליים החדשים בארץ ובארה"ב. קוטלר מוביל היערכות מיוחדת בבנק להתמודדות עם ההשלכות שיהיו על הכלכלה הישראלית בעקבות מגיפת הקורונה. כשלושה רבעים מסניפי הבנק נסגרו, ולפי ההערכות, יותר מ־2,000 עובדים יצאו לחופשה ללא תשלום.

בנק הפועלים גם החליט על הפרשה מיוחדת של 450 מיליון שקל מחשש שלקוחות ייקלעו, בשל משבר הקורונה, לקשיים בהחזרים הכספיים על הלוואות שנטלו. נוסף לכך קוטלר הוביל את הדרישה שבנק הפועלים יגדיל את חלקו בקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים. זאת, לנוכח הכוונה להעניק את החמצן הנדרש לעסקים שנקלעו למשבר.

בדומה לבנקים נוספים, יידחה פירעון משכנתאות לשלושה חודשים, והבנק גם יבוא לקראת לקוחות שנטלו הלוואות, ובשל המציאות הדרמטית שנוצרה, יתקשו לעמוד בהחזרים בתקופה הקרובה. לקראת משבר הקורונה, הצליח קוטלר למכור את כל האחזקות של בנק הפועלים בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט, באמצעות דיבידנד בעין לבעלי מניותיו.

שיעור האחזקות של הבנק בישראכרט עמד על 33%, והאפשרויות שנבדקו היו לחפש רוכש אסטרטגי ולבצע את חלוקת הדיבידנד למחזיקים במניות הבנק. קוטלר, שהצליח להסיר גיבנות לאחר שנים שריחפו כעננה, יוכל להוביל את האסטרטגיה העסקית החדשה של הבנק, שתהיה דיגיטלית יותר ותתמקד גם בהשקעות חדשות בתחום הריאלי ולא רק בפיננסי.

מעורבות חברתית וקהילתית היא חלק מהותי במדיניות שקוטלר מוביל. במסגרת זו, הוחלט בהנהלת הבנק להירתם לסיוע למאבק במגיפת הקורונה. בנק הפועלים הודיע השבוע על תרומה של 600 אלף שקל ל־12 בתי חולים ברחבי הארץ, המתמודדים עם נגיף הקורונה. נוסף לכך תרם הבנק חצי מיליון שקל למגן דוד אדום. הבנק גם החליט להעמיד את אפליקציית ביט, שהוא מתפעל, לטובת קמפיין גיוס תרומות לארגון.