ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התראיין היום (שישי) לתכניתו של ניסים משעל ב-103FM והתייחס להתפתחויות הפוליטיות האחרונות, ולהחלטתו של יו״ר הכנסת החדש בני גנץ להיכנס לממשלת אחדות בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

מה דעתך על ההחלטה הזאת של בני גנץ? החלטה דרמטית לטעמי.
"אני לא שותף להתפעלות שלך, לא מההחלטה ולא מהמחליטים".  

למה?
"תראה, בעצם אני קורא ואני שומע, כמובן כל הדברים האלה צריכים לעבור איזושהי מסננת שכרגע היא לא קיימת כי היום חלק ניכר מהכתבים הם לא כתבים, הם דוברים שבדרך כלל עובדים בבלפור בכיסוי של כביכול עיתונאות, אבל אחד הדברים שנכתבו למשל, זה שבני גנץ אומר, 'אני כבר רציתי לעשות את זה לפני הבחירות הקודמות', ואכן כאלה שמתעניינים ידעו שבעצם גבי אשכנזי ובני גנץ, לכאורה, כמעט סיכמו את המהלך הזה כבר לפני הבחירות הקודמות".

איזה פסול אתה מוצא בהחלטה הזאת להקים ממשלת אחדות לאומית?
"זאת לא ממשלת אחדות ולא לאומית. ב-1984, כשאנחנו הקמנו ממשלת אחדות לאומית בין הליכוד למפלגת העבודה, היינו יחד 90 חברי כנסת. ב-1988 היינו 80 וכמה חברי כנסת אז זו הייתה ממשלת אחדות לאומית. פה יש לך חלק ממפלגה, שעושה ביום חמישי ההיפך הגמור ממה שעשתה או אמרה יומיים לפני כן. אנחנו עברנו בשבוע האחרון טלטלה חמורה ביותר. בפעם הראשונה יו"ר כנסת בישראל עמד לפני כל עם ישראל, ואמר, 'אני מצפצף על בית המשפט העליון, ואני לא עושה מה שבית המשפט העליון החליט'. בני גנץ אמר שעל העניין של יו"ר הכנסת, שזה הרס הדמוקרטיה בישראל, הוא לא יעבור לסדר היום ותוך 24 שעות או 48 שעות כל זה נמחק, והפגיעה החמורה הזאת שמאיימת איום ממשי על תקינות החיים שלנו, על אורח החיים שלנו, על כל מה שכרוך בזה, כל זה נמחק. ועוד שבוע ייתכן מאוד שבני גנץ יתמוך במינויו מחדש של יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת. אם זה לא דבר שגובל באיזה שהוא שיבוש מוחלט במערכת הערכים, בתפיסת העולם, אז כל אחד יבין את זה כפי שהוא מבין. אני מבין את זה אחרת ממך". 

בוא ניקח את גנץ הפוליטיקאי, שלא ידע לקבל החלטות, והנה הוא קיבל החלטה, וקיים את הבטחתו - ישראל לפני הכול.
"אני לא החלטתי אתמול שמעכשיו ואילך אומר על בני גנץ דברים רעים, שונים, מכפי שאמרתי עליו לפני שבוע או לפני שבועיים. אני חושב שבני גנץ הוא אדם ראוי. אני חשבתי ואמרתי לכל אורך הדרך, שבכל המערכת הזאת שאני מסתכל עליה, כולל אלה שאני תומך בהם, וכולל אלה שאני לא תומך בהם, אני לא רואה אף אדם אחד שיש בו לבה רותחת שמאיימת לשרוף את כל הסביבה כי הוא נחוש לשנות את המציאות. עכשיו, מה שאתה אומר זה שבני גנץ, שהוא איש ראוי ואיש הגון לפי דעתי, ואיש ערכי, ואיש שיש לו, ללא ספק, רזומה, תולדות חיים שמעידים על כך שהוא היה תמיד במקומות הנכונים שהיו חשובים למדינת ישראל - לא עמדה בו יכולת הלחימה, לא עמד בו הכוח, לא עמדה בו הנחישות".

אבל אני לא מבין מה הפסול במה שהוא עשה. אני מנסה להבין אותך, ולצערי היום אני לא מצליח.
"יש לך לפעמים בעיות כאלה, אבל תראה, אם זה נכון, אז על מה נאבק ב-2 מערכות הבחירות האחרונות בני גנץ?"

על ישראל לפני הכול.
"ישראל לפני הכול, והוא אמר, ישראל לפני ביבי נתניהו, ישראל לפני ראש ממשלה שעומד לדין ושרוצה להמשיך לכהן, ישראל לפני השחיתות שלהם, ישראל לפני הברוטליות שלהם, ישראל לפני הפרת החוק שלהם, ישראל לפני כל הדברים שבגללם הוא לא היה מוכן ללכת איתו בשום פנים ואופן, והוא רצה להעביר חוק שהוא גם לא יוכל להיות ראש ממשלה. כל הדברים האלה לא נעלמו, אליהם נוסף רק דבר אחד, מה שמסתמן כרגע להיות הכישלון הקולוסאלי בהיערכות לטיפול בבעיה הקשה ביותר שמעיקה עלינו כרגע, והיא בבעיית הקורונה. גם בעניין הזה, הממשלה הזאת מצטיירת כמישהי שלא הייתה מוכנה, שלא היה לה ציוד, שלא הייתה לה קונספציה, שלא הייתה לה היערכות, כל הדברים האלה לא קרו. אז יש איזושהי הצדקה מנקודת המבט של בני גנץ, לא מנקודת המבט שלי, לא מנקודת המבט שלך, מנקודת המבט של בני גנץ, אלא אם מתברר שזה מה שהוא רצה מלכתחילה, אם זה כך, וכל מה שהוא אמר על הממשלה, על ראש הממשלה, על אוכלוסיית הליכוד, על ההשתוללות שלהם, כולל רק בימים האחרונים, ביום שבת האחרון, שהוא דיבר על כך שממשלה לא מקימים באולטימטומים וכו' - אז אני אומר, יש כאן בעיה שבני יצטרך להסביר אותה".

איך אתה רואה את עתידו הפוליטי במצב הנוכחי? 
"עתידו הפוליטי הוא בעברו, אין לו עתיד פוליטי, בוא לא נעמיד פנים. מבחינה מוסרית, אתה רואה את בני גנץ, שאני חושב שהוא אדם הגון, גם כרגע, אני לא אגיד עליו מילה אחת שהוא לא הגון, אבל אני שואל אותך, הוא באמת חושב שמפלגה של 15 חברי כנסת יכולה להיות מפלגה עם 15 שרים, שכל חברי הכנסת שלו יהיו שרים וזה באמת יחזיק מעמד? אתה ובן כספית נתתם איזה שהוא תסריט שיעשו חוקים כאלה ויעשו חוקים אחרים, יהפכו את כל מערכת המשפט, יעשו כל מיני חוקים מטורפים, הזויים, חולניים, כדי להבטיח, למה? כי בני גנץ גם היום לא מאמין לאף מילה של ביבי נתניהו, הרי זו האמת".  

המהלך הזה שלו יביא לחיסולו הפוליטי? 
"המהלך הזה ייגמר בבכי גדול. אין ספק שכל השותפים שלו ייגמרו בבכי, אני מקווה שלא כל עם ישראל יגמור בבכי, אבל גם בזה אני לא בטוח. המהלך הזה הוא לא מהלך של אחדות. בכלל תפסיקו כבר להשתמש במילה החלולה והמזויפת ומוליכת השולל הזאת. איך יכולה להיות אחדות בין שני אנשים שאתמול בבוקר קראו אחד לשני, 'נוכל', 'רמאי', 'בוגד' וכו', אתה חושב שב-24 שעות פתאום זה נעשה אחדות לאומית? אלה אותם שני אנשים. אתה שואל את עצמך שאלה? שני האנשים האלה שביבי נתניהו אמר עליהם 'אתם מוכנים לעשות ממשלה עם בוגדים שרוצים להשמיד את מדינת ישראל', ובני גנץ אמר על ביבי נתניהו דברים קשים שבקשים, ואמר שהוא רוצה להעביר עוד 3 ימים, אז עכשיו פתאום יש ביניהם אחדות? תגיד לי זה רציני?"

האם אתה מוכן להודות שנתניהו הוכיח שוב שהוא קוסם פוליטי?
"אני רוצה להגיד לך משהו, ב-1990 כשהיה התרגיל המסריח, נפלה ממשלתו של יצחק שמיר כתוצאה מהצבעת אי אמון שאנשי ש"ס השתתפו בה וגרמו להפלתה, זו הייתה הפעם היחידה, הראשונה, הבלעדית שבה נפלה ממשלת ישראל כתוצאה מהצבעת אי אמון. שמעון פרס קיבל את תפקיד הרכבת הממשלה, ואחרי 3 חודשים יצחק שמיר הפך את כל הגלגל 180 מעלות וחזר להיות ראש ממשלה, הוא היה קוסם. ביבי נתניהו הוא נוכל, הוא אותו נוכל שאתה ואלה שראיינת אותם אמרו עליו לפני 3 ימים. עכשיו, נוכל מצליח לפעמים, והוא מצליח, והוא מצליח די יפה, כנוכל".