ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר חוסן לישראל, בני גנץ, וח"כ גבי אשכנזי נפגשו הערב (שבת) במסגרת הניסיון להקמת ממשלת אחדות, לראשונה מאז החלטת גנץ על פירוק כחול לבן. גנץ צפוי לדרוש מנתניהו לא למנות את יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת. עדיין קיים ויכוח גם לגבי תיק המשפטים, כאשר גנץ מעוניין במינוי אבי ניסנקורן, ובליכוד מעדיפים את חילי טרופר. ב"חדשות 13" דווח כי בין ההבנות המתגבשות בין השניים נמצא ביטול חוק קמיניץ, הקובע החמרת ענישה על בנייה לא חוקית לאדמות פרטיות.

ברקע הפגישה, נשמעו במערכת הפוליטית קולות סקפטיים, המשערים כי נתניהו מוליך את גנץ שולל, ובכוונתו למשוך עמו את המגעים עד לרגע האחרון, ובמקביל לסגור מול אנשי מפלגת העבודה, עמיר פרץ ואיציק שמולי, עמם לא פוסקים המגעים בימים האחרונים. הח"כית השלישית ממפלגת העבודה, מרב מיכאלי, הצהירה כי לא תשב בממשלת נתניהו.

ח"כ ניסנקורן התארח ה"פגוש את העיתונות" ואמר כי קיימת כוונה להעביר השבוע בכנסת חוק שיאפשר לקיים את הרוטציה, ושיקבע שנתניהו יוכל להיות מ"מ ראש הממשלה בחצי השני של הקדנציה, תחת גנץ, כ"שר לא מינסטריאלי".

בתוך כך, יומיים לאחר החלטתו של בני גנץ להתמודד לתפקיד יו"ר הכנסת ולפנות לממשלת אחדות, מה שהביא לפירוקה של כחול לבן, התארח היום יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 12, ותקף את התנהלותו של שותפיו לשעבר, בני גנץ וגבי אשכנזי.

כשנשאל לפיד לגבי העלבונות שלכאורה הטיח בגנץ במסיבת העיתונאים שקיים בחמישי בערב, ענה: "גם אם אני אנסה אלף שנה, לא אצליח להגיד על גנץ את מה שאמר עליו שותפו החדש. אני לא חושב שזה עלבונות, זה המצב. הם זחלו לממשלה. ב-2013 אני נכנסתי עם 19 מנדטים ואף אחד לא קרא לזה אחדות".

בהמשך, ביטא לפיד את אכזבתו מפיצול המפלגה: "אני מאוכזב כי הבטחנו אחד לשני שלא נשב תחת נאשם, שלא נשב עם הקיצוניים, שנקים ועדת חקירה לצוללות, ופתאום הם זנחו הכל. התומכים במהלך חושבים שזו ממשלת אחדות, הם לא מבינים שאם מישהו נכנס עם 14 מנדטים, אחדות זה לא. משברים הם לא סימן לוותר על מה שאתה מאמין בו. אני חושב שמשבר הקורונה לא מנוהל נכון ברמה הבריאותית והכלכלית. צריך שמישהו יבוא וייתן פתרונות אחרים דרך הכנסת. נתניהו ניסה להכניס את כולם לממשלה כדי שאף אחד לא יציע פתרון אחר".

"היינו צריכים להיות עכשיו במצב שבו מוותרים לעצמאיים על מיסים ומחזירים להם כסף. אם הם היו כל כך עסוקים בקורונה, איך את מסבירה שהם אפילו לא טרחו לבקש את משרד הבריאות? איך את מסבירה את ה-30 שרים?", המשיך לפיד.

לפיד מתח ביקורת חריפה על התנהלות אשכנזי וגנץ לאחר קבת המנדט להרכבת הממשלה: "היה מתווה שכולם הסכימו עליו: מסיימים את ההשתלטות על הכנסת, מעבירים את החוקים שנתניהו לא אהב, ועושים הערכת מצב. אני מאוד רציתי ממשלת אחדות, דחפנו לשם חזק, אבל לא הבנו. בוגי ואני יצאנו מדיונים ואמרנו 'למה הם לא דוחפים לאחדות בראשות בני?'. אני לא זוכר מצב שמי שהמנדט שלו מוותר. זה כמו לרוץ מרתון, להיות ראשון ומטר לפני קו הסיום להתיישב ולפרוץ בבכי".

יאיר לפיד בעוטף עזה (צילום: אלעד גוטמן)
יאיר לפיד בעוטף עזה (צילום: אלעד גוטמן)

כשנשאל האם משבר הקורונה מחייב נסיגה מהבטחות הבחירות, ענה לפיד: "אם הייתי בעסקי ההנאות, לא הייתי לוקח את יש עתיד, מפעל חיי, ומכניס אותה לתוך כחול לבן. עשיתי את זה כי זה נראה לי נכון. אני לא מצטער על רגע אחד בשנה הזו, רק על התוצאה. אם מישהו היה אומר לי שזה ייגמר בכך שהם יוותרו וייכנסו לממשלת נתניהו...עקרונות וערכים זה לא כשקל, זה כשקשה. צריך לטפל במשבר אבל לא מקפיאים ערכים. מי ששומע אותנו עכשיו צריך לדעת: אנחנו נגן על הערכים האלה, ובמקביל נעזור במה שצריך לממשלה המוקמת בכל הקשור למשבר הקורונה".

לפיד אישר כי בקשת הפיצול של כחול לבן הייתה מוכנה מראש, ונימק: "משך שנה דיברו על הרצון של גנץ ואשכנזי להתפצל מאיתנו, לכן הנחיתי את המשפטנים שלנו להכין מראש בקשת פיצול למקרה שזה יקרה. שאלו אותי אם אני חושב שזה יקרה, אמרתי שלא. ה מעניין אם יום אחד מישהו יכתוב על זה ספר, הפוליטיקאי הוותיק נתן אמון והפוליטיקאים החדשים הלכו מאחורי גבו".

כשנשאל על המשך דרכו ועל הסיכום שלו לפרק "כחול לבן" בחייו, ענה: "יש עתיד חוזרת להיות יש עתיד, למרות שהבעלות על השם כחול לבן היא שלנו. היום הוצאתי הודעה שאני מסרב לקרוא לבני בוגד. הוא עשה את מה שחשב לנכון, אני חושב שהוא טועה. על הקבר של אבי כתוב "עשה כמיטב יכולתו". בשנה האחרונה עשיתי כמיטב יכולתי בנסיבות מוזרות, ובשנה הבאה אעשה יותר".

במקביל, נתניהו פרסם הערב סרטון בו אמר את הדברים הבאים: "שבוע טוב לכם אזרחי ישראל היקרים, אנחנו מתחילים עוד שבוע במלחמה המשותפת שלנו נגד הקורונה. אנחנו בדרך לממשלת אחדות, לאחד כוחות למענכם, למען המדינה שלנו. אני רואה הפנמה די רחבה, אבל זה עדיין לא מספיק. שמרו על עצמכם, שמרו על ההנחיות,אנחנו נצטרך הידוק נוסף - אבל אנחנו יכולים לנצח את זה. ביחד ננצח את הקורונה".

בהמשך הערב, בראיון שהעניק בערוץ 13, התייחס הערב יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, להחלטות האחרונות של גנץ ואמר כי "הופתעתי, מבחינתו של גנץ, הוא עשה צעד שגוי, הזוי אפילו". בהמשך הוסיף: "אמרתי שנתמוך בכל ממשלת אחדות לאומית וכרגע אין את זה. יש גוש של נתניהו, אליו מצטרפת ממשלת חוסן לישראל. זו ממש לא ממשלת אחדות בעיני. פרסמנו באופן ברור מהם תנאי הסף שלנו להצטרפות לממשלה".