בניגוד להוראות משרד הבריאות, התקיימה הלילה (ראשון) בבני ברק הלוויה בה השתתפו מאות תושבים חרדים, והמשטרה איבדה שליטה באירוע. כבר סמוך לשעה 23:00 אמש נערכו כוחות משטרה ויס"מ גדולים מאוד בכניסה לבני ברק לקראת הלוויתו של ראש ישיבת בית דוד, הרב צבי שינקר.

תחילה, דרשה המשטרה כי ההלוויה תצא מביתו ישירות לבית העלמין ויזניץ' בבני ברק, אולם, בהתערבות זק"א ת"א, לאור בקשת המשפחה, ניתנה התחייבות כי המלווים ישמרו ויקפידו על הכללים, לרבות מרחק של שני מטרים כמתחייב, מה שהוביל את המשטרה לאשר את קיומו של מסע ההלוויה, החלטה שהתבררה כשגויה. 

ההלוויה שהתקיימה בניגוד להוראות. צילום פרטי

תוך סיכון ממשי של שלום הציבור ובריאותו, וחרף כל ההתראות והחשש הכבד להתפשטות נגיף הקורונה, את המסע ליוו מאות תושבים בצפיפות נוראית, כשהם עטים על האמבולנס שהוביל את הגופה, ומהתיעוד בסרטונים נראה כי המשטרה איבדה שליטה.

האירוע החמור הוביל גם לסכסוך חושף יריבות בתוך ארגון זק"א, בין סניף ירושלים לסניף תל אביב, שהושמץ בעקבות הטיפול בהלוויה.

יש לציין שבני ברק היא העיר שבה אחוז הנדבקים הגבוה ביותר, והיא מדורגת שנייה אחרי ירושלים. רק ביום שישי האחרון הודיע מפקד תחנת משטרת בני ברק כי הוא עצמו נדבק בנגיף לאחר שנפגש עם נציגי ציבור חרדים על מנת להגיע איתם להבנות בנוגע להימנעות מהתקהלויות. נראה כי מרבית התושבים בעיר מתנהגים כאזרחי מדינה נפרדת, תוך הפגנת בוז כלפי הוראות משרד הבריאות.

מ"ארגון גשר", הפועל לחיבור וחיזוק הקשר בין חלקי העם, מסרו כי "לאורך אלפי שנות קיומו של העם היהודי ערך הערבות ההדדית היה אחד מעקרונות היסוד של עמנו. התקופה הנוכחית מביאה עמה מבחן שטרם הכרנו, מבחן אמיתי של ערבות הדדית, מבחן בו גם אם אנו לא חוששים מהמגיפה עלינו לשמור ולהישמר עבור הורינו, סבינו, הדוד שסובל מסוכרת והחבר שעובר טיפולים אונקולגים. חז"ל אמרו כי 'כל ישראל ערבים זה לזה'- זוהי שעתה הגדולה של הערבות העת לנהוג לאורם של חז"ל ולהגן עלינו ועל הסובבים אותנו. אנו קוראים לכל עם ישראל להישמע להנחיות ולעשות יד אחת כדי שנעבור את התקופה הנוכחית במהירות ובשלום ככל הניתן".

ארדן: "אירוע חמור ומסכן חיים"

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מסר בתגובה להלוויה שהתקיימה הלילה בבני ברק כי "קיומה הנו אירוע חמור ביותר ומסכן חיים שפוגע בציבור. אני דורש ממשטרת ישראל אכיפה נחושה ושוויונית של הנחיות משרד הבריאות בכל חלקי המדינה, ללא שום חריגים. לאור המצב, זימנתי להיום דיון דחוף עם פיקוד המשטרה בנושא האכיפה במגזר החרדי. רובו המכריע של הציבור החרדי מבין ומקיים את הנחיות משרד הבריאות ועל המשטרה לעשות כל הנדרש כדי למנוע מחלקים קיצוניים בציבור לסכן את חיי הכלל".

ממשטרת ישראל נמסר: "מרבית אזרחי ישראל על כל גווניהם, כולל במגזר החרדי, הפנימו את ההנחיות ונשמעים אליהן.
באשר להלוויה שנערכה הלילה בבני ברק, נציין כי הטיפול באירועים מסוג זה הינו מורכב ונדרש להפעיל שיקול דעת מפקדים וניהול סיכונים בשטח, כשהעיקרון המוביל במקרה זה היה סיום מהיר של הלוויה ומניעת עימותים והתקהלויות גדולות בהרבה שהיו מסלימים את המצב.

נדגיש כי בימי שגרה משתתפים אלפי אנשים בלוויות מסוג זה, ואילו להלוויה הזו הגיעו מאות אזרחים בלבד, מיעוט יחסי של משתתפים במקרה זה אינו מקרי והוא נבע, בין היתר, משיחות מקדימות, הודעות כריזה לציבור ופעילות משטרתית במקום. גם המשתתפים שכן בחרו להגיע להלוויה היו מודעים להנחיות וטוב היה אם היו נשמעים להם ונמנעים מלהגיע. יחד עם זאת לאור הפרת ההנחיות וכיאה לארגון לומד, נפיק לקחים למניעת הישנות מצבים דומים".