אנו נמצאים בעיצומה של מגפה אשר פוגעת בבריאות של אלפי אנשים מידי יום. מחלת הקורונה גורמת לאנשים להיעדר מעבודתם או אף להפסיק את עבודתם לחלוטין וחלילה יכולה גם לגרום לנזקים בריאותיים קשים לאורך זמן. בכתבה זו אציג מהן הזכויות שיש לחולי קורונה במוסד לביטוח לאומי. 

לפניה ישירה אל עורכת הדין אורית פז, לחץ/י כאן

על פי המוסד לביטוח לאומי, מי שחלה בקורונה כתוצאה מחשיפה לחולה במקום העבודה - יוכר כנפגע בעבודה 

הכרה זו נועדה לסייע לעובדים (שכירים ועצמאים) שנחשפו ונדבקו במחלת הקורונה תוך כדי ועקב העבודה, לקבל תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי ולהיות מוכרים כנפגעי תאונת עבודה. 

מי זכאי להגיש תביעה להכרה כנפגע בתאונת עבודה עקב מחלת הקורונה? 

  •  שכירים או עצמאים אשר מוכרים בביטוח לאומי כעצמאים
  • מתנדבים כגון פרמדיקים שמתנדבים במד"א
  • מי שנפגע תוך כדי הצלת מישהו אחר
  • עובדים בחו"ל שהם תושבי ישראל, שהמעסיק הישראלי שלח אותם לחו"ל והסכם העבודה עימם נקשר בישראל
  • עצמאים שיצאו לחו"ל במסגרת עיסוקם בישראל
  • מי שנסע לחו"ל לצורכי עבודתו, נדבק בנגיף הקורונה וחלה במחלה תוך כדי ועקב העבודה
  • מי שלצורך עבודתו (או תוך כדי התנדבות מוכרת) שהה במחיצת חולים בקורונה, נדבק בנגיף וחלה במחלה. 

כל אלה רשאים לתבוע הכרה כנפגע בעבודה.

מהם התנאים להכרה במחלת הקורונה כפגיעה בעבודה? 
על החולה להוכיח כי נדבק במחלה תוך כדי ועקב העבודה, כלומר בזמן העבודה ובמקום העבודה כולל גם בדרך מהבית לעבודה ומהעבודה לבית. 

גם הדבקה שהתרחשה במהלך פעולות נלוות של העבודה כמו השתלמויות, אירועים של העבודה ופעילויות ספורט יוכרו כפגיעה בעבודה. 

מהם התשלומים להם זכאי מי שחלה במחלת הקורונה והוכר כנפגע עבודה?
לאחר שהביטוח הלאומי מכיר בחולה קורונה כנפגע עבודה הוא זכאי לקבל דמי פגיעה. 

דמי פגיעה
דמי פגיעה הם למעשה גמלה יומית המשולמת בגין ימי המחלה של החולה אשר אינו יכול לעבוד נוכח המחלה. על פי חוק, ביטוח לאומי משלם את דמי הפגיעה רק עד 91 ימים שבהם החולה נמצא באי כושר (וזאת לאחר המצאת אישורי מחלה מתאימים). תשלום דמי הפגיעה הוא בשיעור של 75% מהשכר הרבע שנתי הקודם ליום ההדבקה. 

קצבת נכות מעבודה
קצבת נכות מעבודה משולמת מתום תקופת דמי הפגיעה, על פי שיעור הנכות שנותרה עקב מחלת הקורונה (על פי רוב מדובר בפגיעה בריאות וזאת על פי התקנות). 

מי שנקבעה לו נכות בשיעור שנע בין 9% ועד ל-19% לצמיתות יקבל מענק חד פעמי. מי שתקבע לו נכות בשיעור של 20% ומעלה יקבל קצבה לכל החיים. 

מהן זכויות יורשיו של חולה שנפטר ממחלת הקורונה והוכר כנפגע בעבודה?
קצבת תלויים
- קצבה שמקבלים אלמן או אלמנה (כהגדרתם בחוק הביטוח הלאומי), שבני זוגם נפטרו כתוצאה ממחלת הקורונה והוכרו כנפגעי עבודה או למי שהיו תלויים בנפטר לפרנסתם. 

קצבת נכות כללית – לחולי קורונה שנדבקו שלא במסגרת העבודה

מה עם אלו שחלו בקורונה אך לא במהלך העבודה? יש לבחון האם הם זכאים לקבל קצבת נכות כללית.

קצבת נכות כללית משולמת לתושבי ישראל, בגיל 18 עד גיל פרישה, בעלי נכות גופנית, שכלית או נפשית, שאיבדו את כושר העבודה (או התפקוד במשק הבית של עקרת הבית) כתוצאה ממחלה, תאונה או מום מלידה.

אחוזי הנכות בעקבות מחלת הקורונה ייקבעו לפי הנזק המשני שהמחלה גרמה (כמו נזק לריאות). הוועדה הרפואית תצרף את הליקוי שנותר ממחלת הקורונה לכל הליקויים האחרים של הנכה, לצורך קביעת אחוז הנכות המשוקלל.

אחוזי הנכות לצורך קביעת הזכאות צריכים להגיע ל-60% נכות או 40% נכות במקרה שבו אחד מהליקויים עומד על 25%. 

זכאות לגמלת סיעוד – דגשים בעניין חולים בקורונה
גמלת סיעוד ניתנת למבוטח שעבר את גיל הפרישה וזקוק לעזרת הזולת בביצוע פעולות פשוטות כגון רחצה, הלבשה, אכילה, ניקיון וכו' ולכן לאדם שזקוק להשגחה.

חשוב להדגיש כי מי ששוהה במוסד או מקבל קצבת שירותים מיוחדים אינו זכאי לגמלת סיעוד. 

אוכלוסיית מקבלי גמלת הסיעוד נמצאת בסיכון רב עקב הידבקות בנגיף הקורונה, גם בגלל גילם המבוגר וגם בגלל קיומן של מחלות רקע רבות.

המוסד לביטוח לאומי פרסם לעניין משבר הקורונה כי מקבלי שירותי סיעוד שנמצאים בבידוד, או שהם שוהים בבית שבו נמצא אדם בבידוד, יכולים לקבל את קצבת הסיעוד בכסף, אם אין מטפל בחברות הסיעוד שיכול לטפל בהם בזמן הבידוד. 

יש לציין כי במקרים אלו חשוב מאוד להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום על מנת לסייע לכם במיצוי זכויותיכם מול המוסד לביטוח לאומי. מאחלת בריאות לכולם וחזרה מהירה לשגרה.

עורכת דין אורית פז עוסקת בתביעות נגד ביטוח לאומי, נזקי גוף, תאונות עבודה ותאונות דרכים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתביעות מביטוח לאומי LawGuide.

עורכת הדין אורית פז (צילום: מורן בר טל)
עורכת הדין אורית פז (צילום: מורן בר טל)

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.