התהפוכות הפוליטיות של הימים האחרונים, שככל הנראה מבשרים על הקמת ממשלה, הותירו את אביגדור ליברמן ומפלגתו, "ישראל ביתנו", באופוזיציה, לאחר שנחשבו בשנה האחרונה ללשון המאזניים. ח"כ עודד פורר שוחח הערב (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ומתח ביקורת נוקבת על בני גנץ.
 
אריה: לא דיברנו לפני ימים אחדים? לפני המבול? דיברנו.
פורר: אני יו"ר ועדת הכספים הזמנית עד להקמת ממשלה, כשתקום ממשלה אני בטוח שתקום ועדת כספים קבועה ותמשיך לעשות את עבודתה.

בן: תגיד, כך חולפת תהילת עולם אה? מלפני דקה וחצי ישראל ביתנו וליברמן, המוציאים והמביאים, הממליכים והעורפים, והנה, קמה לה ממשלה ואתם אפילו לא יושבי ראש האופוזיציה.
פורר: תשמע, זה ממש לא מה שמטריד אותנו. קודם כל, בוודאי אם נסתכל קודם כל ברמה הפוליטית, אנחנו מאוד שמחים שכולם רואים שהעמידה שלנו על העקרונות היא לא סתם, וכל מה שאמרנו לאורך כל מערכת הבחירות אגב, שהיחיד שיעמוד כסלע איתן ולא יזוז מילימטר מעמדותיו יהיה אביגדור ליברמן. אבל לגבי העניין שבאמת צריך להטריד אותנו, זו העובדה שהציבור הפך להיות שק החבטות של אי קבלת ההחלטות של הממשלה.

תשמע, אנשים פה לא יודעים מה יקרה איתם מחר, לא יודעים אם תהיה להם עבודה, לא יודעים אם תהיה להם פרנסה, לא יודעים אם העסק שלהם יצליח לחיות, הצ'קים שלהם מתחילים לחזור, ובממשלה כל יומיים מספרים לנו על איזה חצי תוכנית ועוד תוכנית, ועוד נייר ופחות נייר, וכל הפקידים הבכירים באים לוועדת הכספים וכולם אומרים 'אנחנו מחכים שראש הממשלה יחליט'. חברים, אנחנו כבר שבועות ארוכים בתוך המשבר הזה, המשק הולך וקורס, במקום לייצר לו איזשהו אור בקצה המנהרה רק מספרים לו שיהיו תוכניות. עם ה'יהיו תוכניות האלה', הרבה כבר לא יוכלו ללכת לבנק.

אריה: אבל קרה מה שרציתם. שקמה ממשלת האחדות שרציתם, לא בדיוק, אבל קמה ממשלת אחדות. עכשיו, תהיה ממשלה חדשה והיא תטיב עם העם. למה אתה כועס?
פורר: אריה, קודם כל תתקן. א', לא קמה עדיין ממשלה. כשתקום, לפחות לפי המבנה המתגבש – ממשלת אחדות זה לא. מדובר על כל גוש החרדים יחד עם נתניהו, עם עוד 14-15 חברי כנסת מחוסן לישראל. זאת לא ממשלת אחדות. אנחנו הרי דיברנו על ממשלה שתורכב מהליכוד, מכחול לבן, שתיהן ביחד, שתי המפלגות הגדולות, הציוניות, יוכלו באמת להוביל אג'נדה. עכשיו, האם הממשלה הזו תיתן את הפתרונות? אני לא יודע. בינתיים יש ממשלה שהיא ממשלת מעבר, גם היא צריכה לקבל החלטות. לקבל מהו תרחיש הייחוס ולפיו לפעול ולהתחיל לתכנן תוכניות. האם בהכרח ממשלה מנופחת של 30 שרים זה מה שאנחנו צריכים היום? אני לא בטוח, אבל בואו נדון על זה כשתקום ממשלה כי גם אותה עוד לא ראיתי קמה.

בן: תגיד, אפרופו רגע, בוא נעזוב שנייה את הפוליטיקה, לגבי מה שאמרתי בתחילת התוכנית בשוטר הרע שלי, העובדה שבכל העולם הממשלות שופכות הררי על הכלכלה ועד האזרחים, דואגות שלא יפוטרו, שהמשכורות ישולמו, ובאמת, ארצות הברית – שני טריליון, באירופה, ועוד פעם אלו מדינות עם גירעונות יותר גדולים מאשר ישראל, ורק אצלנו מתווכחים מתי, כמה, למה. מה אתה אומר על זה?
פורר: אני אומר לך בתור מי שרואה גם את הנתונים בשבוע האחרון יום יום בוועדת הכספים – מי שהכי זקוק למכונת הנשמה כרגע, זה המשק הישראלי, ומי שהכי לא עושה את העבודה שלו בלספק את המכונה הזאת זאת ממשלת ישראל. שבוע שעבר, הציב בפנינו החשב הכללי בהמון פאתוס את אותה תוכנית הלוואות שהם הולכים לתת למשק הישראלי. אגב, צריך להבין, זה הלוואות בערבות מדינה, העלות של זה לממשלה היא כלום, זה בקושי 400 -500 מיליון שקל. זאת העלות הישירה של הממשלה. עד לרגע זה, ההלוואות האלה לא יוצאות לדרך. מגישים 300 בקשות ליום אבל אי אפשר לאשר את הבקשות האלה, הביורוקרטיה היא בלתי נתפסת.

בסוף העסקים שיקבלו את ההלוואה הזאת כבר לא יהיו קיימים, זה מה שאנשים לא מבינים. זה נראה כאילו שרי הממשלה סגורים שם איפשהו במגדל השן, שומרים מרחק שני מטר לא רק אחד מהשני אלא גם שני מטר מההחלטה שהם צריכים לקבל. להגיד 'חברים, צריך עכשיו לתת זריקה של כסף למשק. צריך לתת בראש לבנקים ששוחטים את הציבור בעליית הריבית, וצריך להפסיק להתנהל כאילו עולם כמנהגו נוהג.

אנחנו לא נמצאים במשבר רגיל, אנחנו נמצאים במשבר כלכלי מאוד מאוד מאוד חריף, ואגב הוא משבר ריאלי, הוא משבר שאפשר לפתור אותו כי יש כסף במוסדות הפיננסיים. זה לא שאנו במשבר פיננסי, תשפכו את הכסף הזה לתוך העסקים, תתנו להם את האופק שהם יישארו חיים, תאמינו לי שהם יידעו להתנהל עם זה והמשק יוכל לחזור מהר מאוד לפעילות. אבל כמו שזה נעשה עכשיו – כשייגמר המשבר הזה אנחנו רק נהיה בתחילתו של המשבר הכלכלי, שסופו אני לא יודע איפה הוא יהיה כי פשוט לא יהיה מי שישלם את המיסים שישלמו את החגיגות של הממשלות המנופחות.

אריה: חבר הכנסת פורר, במוצאי שבת נדמה לי שחבר הכנסת ליברמן אמר שהוא לא מתנגד להיכנס לממשלה. הבנתי אותו לא נכון?
פורר: אנחנו אמרנו לאורך כל הדרך, אנחנו לא פוסלים אף אחד ברמת פסילה אישית, השאלה היא שאלה של מדיניות ושל קווי יסוד. ברור לחלוטין שכמו שקווי היסוד של הממשלה הזו שמתגבשים, ששר הבריאות יישאר יעקב ליצמן, ושר הפנים יישאר אריה דרעי, והאג'נדה תישאר אותה אג'נדה, ואפילו אצלכם בתוכנית לדעתי אני דיברתי עם חמשת הנקודות שאנחנו דרשנו מגנץ, והוא הסכים, ולכן המלצנו עליו לקבל את המנדט כדי להרכיב ממשלה. לא ידעתי שזה היה המנדט כדי להיות יו"ר כנסת. הוא קיבל את המנדט להרכיב ממשלה ורץ ליו"ר הכנסת. אבל את חמשת הנקודות האלה אני לא שומע במשא ומתן שלו להקמת אותה ממשלה בכלל, שהם מצייצים עליהם. כל מה שהם עסוקים שם זה בחלוקת ג'ובים ותפירת תיקים.

בן: חבר הכנסת פורר, אני רוצה את התייחסותך גם לזה, שיכול להיות שבכלל ימינה עוד תהיה סיעה יותר ימנית מכם באופוזיציה, וגם לשם שבחרו האוזר והנדל 'דרך ארץ' לסיעה שלהם.
פורר: אתה יודע, זה נראה כאילו הטיטאניק בדרך להתנגשות בקרחון, וכולם עסוקים בלסדר את הכיסאות של התזמורת. המשק הישראלי קורס, אנשים לא יודעים מאיפה הם יביאו לא לשלם את המשכנתה ולא לקנות אוכל הביתה, וכולם עסוקים באיזה תיק תקבל מיקי חיימוביץ', ומה שם הסיעה של האוזר והנדל ואיזה תיקים הם יקבלו, והאם ימינה יקבלו 4 תיקים או שלושה. על זה בדיוק אנחנו מדברים. שום דיון בהרכבת הממשלה לא על מהות, לא על אג'נדה, לא על חבילת החילוץ הנדרשת לעסקים.

אפילו במשבר הבריאות הגדול, זה היה אמור להיות לב לבו של המשא ומתן, איך פותרים עכשיו את המשבר הניהולי העמוק שקיים במערכת הבריאות. שום דבר, הכל חלוקת ג'ובים ותיקים. בעיניי, יש טעם לפגם באופי זה של הרכבת הממשלה בלי קשר למשבר – כי הדבר הנכון בהרכבת ממשלה, וגם את זה אמרנו אגב, מתחילת הדרך, תשרטטו קודם כל קווי יסוד של הממשלה ואז תראו מי מוכן להצטרף לקווי היסוד האלה, ואל תשרטטו חלוקת תיקים כי בחלוקת תיקים תמיד תהיה מריבה על השלל. ומה שיעשו, יפתרו את זה כמו תמיד, יוסיפו עוד משרדים שהמשמעות היא להכניס עוד יד לכיס של הרווחים כדי להוציא כסף ויחלקו את השלל.

בן ואריה: שלושים שרי ממשלה.
אריה: יביאו את שולחן הממשלה מימי שרון.
בן: לא, לא יביאו אותו, אסור להיכנס יותר מעשרה אנשים למליאה.  
פורר: כולם עסוקים במי יהיו שרים בממשלה במקום להיות עסוקים במה הממשלה תעשה.

אריה: חבר הכנסת פורר, שר הביטחון בנט אמר היום "צריך להעביר את האחריות לטיפול משרד הביטחון ומערכת הביטחון". אתה תומך ברעיון?
פורר: חד משמעית, אני חושב שהוא צודק. אגב, אני לא מחסידיו של השר בנט, וזה לא שיקול פוליטי. אני חושב שהשיקול לא להעביר את זה לשר הביטחון הוא שיקול פוליטי שחס וחלילה בנט לא יהיה זה שיופיע במסיבות העיתונאים. יש פיקוד עורף, יש חיל רפואה, יש לצבא ידע ויכולת להתמודד בדיוק עם משברים כאלה, גם ברמת הרכש, הניהול וביצוע הבדיקות. אני חושב אריה, שאתה יודע את זה לא פחות טוב ממני. זה הדבר הנכון לעשות, הם ערוכים לזה, הם מתמודדים עם זה. משרד הבריאות ייתן את המניפה ואת התוספת שלו, אבל הניהול הזה חייב לעבור לניהול משק לשעת חירום תחת אחריות משרד הביטחון, וזה היה מנוהל הרבה יותר טוב ומהר בלי שום חסם ביורוקרטי.

בן: אגב, אני ראיתי עכשיו ידיעה שיושבים כמה גאונים מ-8200 יחד עם עוד אנשי דיגיטל ומנסים להכניס את מערכת הבריאות לשנת 2020, כי התברר שכל מערכת הבריאות הכל עוד אנלוגי וידני ופנקסים. הם בכלל לא נמצאים בעידן הזה, אולי כי ליצמן סומך על המשיח, ועכשיו הצבא מנסה, אתה יודע, לקחת אותם לעידן של כולנו.
פורר: אנחנו מדינה שיודעת להיערך לדברים האלה בהקשר של לוחמה ביולוגית למשל. בסוף המנגנונים הם אותם מנגנונים, למה לא להפעיל אותם? יש לנו את זה, אגב יותר טוב מכל מדינה אחרת בעולם. פוחדים להשתמש בכלי הזה כי השיקול הוא רק מי יופיע במסיבת העיתונאים בתשע בערב.  

בן: צודק.
אריה: גופים שהופעלו אחרי מלחמת יום כיפור ואחרי מלחמת המפרץ, והםררדומים ולא מופעלים וזו בכיה.
פורר: זה יהיה אולי אחד הסעיפים המרכזיים בוועדת החקירה הממלכתית שתקום ואין לי ספק שתקום מיד אחרי שנצא מהמשבר הזה.

בן: אני חייב להקריא את הציוץ הזה. יואב זיתון, הכתב הצבאי של ווינט: "שני אלופי משנה של חטיבת המחקר ומ-8200 יושבים כעת פול טיים עם מאות גאוני דיגיטל מצה"ל, לפתח תוכנת ניהול נתונים שליטה ובקרה למשרד הבריאות. הם נדהמו לגלות שם שיטות עבודה עתיקות מהאייטיז, ידניות ומסורבלות. עצוב שמערכת הביטחון השרירית והחזקה באה להנשים את אחותה הרזה והמקופחת,. אני לא בטוח שאפשר לנקות את אריה שהיה קרפ"ר מהאחריות לדבר הזה, אבל זה באמת בוועדת החקירה. תגיד, לסיכום, אתם לא מרגישים הסאקר של העיירה? אביגדור ליברמן הוא הרי נביא כל התנועה ההמונית הזו של ה-62 מנדטים שרצתה להחליף את נתניהו, והוא בסוף נשאר בחוץ וגנץ מתנגב פנימה,
אריה: בסוף כל מה שקרה זה שגנץ נוסף לרשימת החיסול של ליברמן.
פורר: אנחנו בסך הכל, כמו שאמרתי לכם, התחייבנו להקמת ממשלה ציונית וליברלית, לא היינו מאפשרים שום ממשלה אחרת. אנו גם נתנגד לכל ממשלה שלא תהיה גם ליברלית וגם ציונית. אני חוזר ואומר, בפוליטיקה אתה צריך לשרטט לך גם קווים גם אג'נדה, אתה יכול אולי לסטות 5 מעלות ימינה או שמאלה מהנתיב שלך, אתה לא יכול לסטות ב-90 מעלות מהנתיב כי אתה מגיע למקום אחר לגמרי, ולכן אני חושב שפה אנחנו נאמנים לדרך בצד הזה.