ד"ר אורלי ויינשטיין, האחראית על נושא הצטיידות מיגון ומכשירי הנשמה במשרד הבריאות, התארחה הבוקר (שני) בוועדת הקורונה בכנסת והציגה בפני חבריה את תמונת הרכש של משרדה: "יש לנו הזמנות ל-11,000 מכונות הנשמה, 7400 מוניטורים ו-21,000 משאבות עירוי ואלו שלושת המכשירים העיקריים לחולה מונשם. האתגר הגדול הוא שההזמנות יגיעו בזמן מקביל לצפי המונשמים. אנחנו נערכים לתרחיש שבו נצטרף להנשים 5000 בני אדם ויש צפי לייצור מקומי של בין 7000-4000 מכונות הנשמה".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, מתח ביקורת קשה על ויינשטיין ועל התנהלות המשרד: "קיבלנו כמה נתונים מדאיגים מאוד במהלך הדיונים עד כה: למרות שב-20 בינואר ארגון הבריאות הכריז שקיימת סכנת מגפה. מאז ועד היום לא נוספה מכונת הנשמה אחת. מדובר פה על זמן חירום, והתהליכים הבירוקרטים הרגילים צריכים לעבוד אחרת. האם יש הוראות מיוחדות שניתנו לך ממשרד הבריאות לגבי העברה תקינה של ציוד לנוכח המשבר הרפואי? כמה מסכות ומכונות הנשמה הגיעו וכמה צפויות להגיע בעתיד הקרוב? כמה מכונות הנשמה יהיו בישראל בעוד שבועיים/חודש? אם את לא זוכרת את המספרים זה רע מאוד, זה כמו שמפקד אוגדה לא ידע כמה טנקים יש לו".

אבי בוסקילה, מנכ"ל "שראל" – חברת הרכש במשרד הבריאות, אמר בדיון: "הכוונה היא שמרבית המכשירים שנצטרך יגיעו ב-7 שבועות הקרובים. בשלב הראשון המפעל ייצר בין 100-70 מכשירי הנשמה. וההיערכות היא להגיע לתפוקה גדולה יותר. אנחנו לא בונים רק על המנשמים בארץ. התחילו להגיע מנשים ובימים הקרובים נגיע לקצב של לפחות 100 מנשמים שיגיעו בשבוע. אנחנו מוצפים באלפי פניות של גורמים לא מקצועיים שרוצים למכור לנו מכונות הנשמה".

אבי דדון, ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, הוסיף: "מפעל פלייט מסוגל כיום לייצר 60 מכונות בחודש. הציפייה היא שהם יוכלו לעלות לקצב של 600 מכונות בחודש".

נועה היימן, רכזת בריאות באגף תקציבים משרד האוצר, אמרה: "4.7 מיליארד ₪ הועברו למשרד הבריאות עבור התמודדות עם המשבר. 3.2 הועברו כדי לבצע רכש של ציוד הנשמה ומיגון. אין כרגע מגבלת תקציב שמעכבת רכישת מכונות".

ח"כ אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר: "הבדיקות כמעט ולא מתקיימות בחברה הערבית. אתמול התבשרנו שיפתחו מרכזי בדיקה, מקווה שזה יקרה מהר למרות הבירוקרטיה. נושא המוכנות ומכונות ההנשמה – בכל הפריפריה בישראל רמת המוכנות לא גבוהה. בנצרת יש בית חולים שמתמחה בטיפול בילדים ויש ברשותו רק מכונת הנשמה אחת".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) תקפה את הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות: "אתמול פורסם שאיזשהו פילנטרופ רכש 20,000 מסכות ב-400,000 ₪. אתמול דיברנו על כך שאנשי צוות רפואי רוכשים מסכות לעצמם. יש פה בלאגן, אין ראש פיקוד שמנהל את העניין. היועצת המשפטית של הוועדה בדקה ועדכנה אותי שלמל"ל אין סמכות חוקית לנהל את המשבר. אם רוצים שהם ינהלו הם צריכים לקבל מנדט באופן רשמי מהממשלה. יש לנו הרבה משאבים, יש מפעל שיודע לייצר מכונת הנשמה ב-1000 דולר מתוצרת הארץ שיכול לספק לנו מכונות".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס אף הוא לנעשה בחברה הערבית: "יש בעיה בחברה הערבית- מצד אחד יש תת בדיקת מצד שני אין יוזמה ממי שחושד שצריך להיבדק להתקשר ל-101. ל תחנת בדיקות ניידת בוואדי ערה. מחר תיפתח תחנה בטמרה. בעוד כמה ימים תיפתח באחד היישובים בנגב".