הקורבן ה-16: מניין המתים מנגיף הקורונה בארץ עלה היום ל-16, לאחר שחולה בן 58 שאושפז בבית החולים "אסף הרופא" נפטר. מבית החולים נמסר כי האיש, תושב חולון, סבל ממחלות רקע משמעותיות.

מוקדם יותר עדכן משרד הבריאות כי מספר החולים בנגיף הקורונה בארץ עלה ל-4,347. עוד נמסר, כי 80 מתוכם במצב קשה.

מספר החולים נכון ל-30/3 בבוקר (צילום: משרד הבריאות)
מספר החולים נכון ל-30/3 בבוקר (צילום: משרד הבריאות)

על רקע העלייה בתחלואה הנגרמת מנגיף הקורונה, התראיין הבוקר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בכאן ב', וסיפק הערכות פסימיות להמשך ההתמודדות עם המגפה. "אני מסתכל על מספר אחד מרכזי: מספר החולים הקשים בישראל, ולצערי הוא גדל בקצב מהיר מדי. אני מעריך שבסוף השבוע נהיה עם כ-150 חולים קשים", אמר.

"עדיין יש תקווה שבה נצליח להשתלט על האירוע, אבל זה דורש עוד שורה של צעדים בתוך הים הסוגר של התחלואה שסוגר עלינו מכל הכיוונים. אנחנו רואים מדינה אחר מדינה. אני לא רואה רק שחורות. בהתנהלות נכונה של הציבור נוכל להגיע לתוצאות. הלוואי שתשדרו את זה בעוד כמה שבועות ותצחקו עליי שטעיתי, אבל אני לא רואה שנסיים את האירוע בלי הרבה קורבנות", המשיך.

מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: צילום מסך)
מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: צילום מסך)

"לצערי אני עדיין חושב שאלפי מתים זו המציאות שאיתה נצטרך להתמודד. הצעדים שאנחנו מדברים עליהם הם קשים מאוד מהבחינה הכלכלית ומבחינת מה שאנחנו דורשים מהציבור. האבטלה גבוהה, למרות שאנחנו מאמינים שהמשק יתאושש. הדיון עם משרד האוצר הוא על הדרך לא לפגוע ביכולת המשק להתאושש. הלילה התחלנו את הדיון על הסגר ולא השלמנו אותו. אני רואה שעדיין יש אנשים ברחובות. נאלץ לצמצם יותר את היציאה למרחב הציבורי, בחוץ יהיו התקהלויות של עד עשרה אנשים ורק באירוע שלא ניתן לדחות כמו לווייה. הצעד השני הוא צמצום נוסף של מקומות העבודה. מנסים למצוא את נקודת האיזון ביחד עם משרד האוצר", המשיך בר סימן טוב.

כשנשאל לגבי מועד החזרה לשגרה האפשרי, ענה: "עמדתנו היא שצריך לצמצם ככל הניתן, אבל גם אנחנו מבינים שלא ניתן לתת מכת מוות למשק. רוצים להגיע אחרי פסח למצב שקצב התחלואה יהיה כזה שיאפשר לקחת מעט סיכון ולהתחיל החזרה הדרגתית. לא מלאה, להערכתי שנת הלימודים לא תתחדש אחרי הפסח. אני לא יודע מתי היא כן תחודש. אנחנו משחקים על זמן והזמן יעשה טוב. בינתיים מתמודדים עם המגפה בשיטה הישנה של להרחיק אנשים זה מזה, אבל בסוף הטכנולוגיה תאפשר לנו לצאת מזה".

בהמשך התייחס לבעייתיות בהסתמכות על הבדיקות: "אכן יש לנו בעיית ידע קשה אבל היא לא ייחודית לישראל. בשום מקום בעולם לא יודעים מה מספר החולים האמיתי. הרבה אנשים שנדבקו חווים אותה ללא סימפטומים. אנחנו משתמשים בהערכות של טובי המוחות במדינה. לכל בדיקה יש בסוף תשובה שלילית כוזבת. מכיוון שיש הרבה חולים א-סימפטומטים, הבדיקות נותנות תמונה מאוד חלקית".

לבסוף התייחס בר סימן טוב לנעשה בחברה החרדית, שם נרשמו התקהלויות בניגוד להוראות משרד הבריאות: "החרדים חייבים להבין שהתקהלויות הן סכנה לא רק לעם ישראל אלא גם לעולם התורה שלהם. אני חושב שהתמונות שראינו הן בשולי השוליים. אנחנו צריכים לעזור להם לקיים את ההנחיות. יש התחלת עבודה משותפת של השר דרעי עם פיקוד העורף. אני חושב שהאסימון בחברה החרדית נפל כשהם רואים מה קורה באזורים החרדיים בניו יורק".