בימים האחרונים פורסם כי אחוז ניכר מתחלואת הקורונה בישראל מתרכז בערים וביישובים של הציבור החרדי, ובכללם בני ברק, שם גם תועדו התקהלויות גדולות בניגוד להנחיות משרד הבריאות. הדבר מעורר דאגה בקרב תושבי העיר השכנה, רמת גן, וראש העירייה, כרמל שאמה הכהן, שוחח הבוקר (שני) בנושא עם אראל סג"ל ב-103FM.

בהמשך היום, לאור דאגת תושבי עירו, אמר שאמה הכהן כי " אדרוש עוד הערב מראש הממשלה להורות על סגר מלא ומוחלט על העיר בני ברק, עם כל כאב הלב על מה שעובר עליהם, אין ברירה אחרת". 

אני מבין שרמת גן נמצאת בעקומה של חולי הקורונה באחד המקומות הנמוכים וחלק מהתושבים מודאגים מהקרבה לבני ברק.
"מדואגים זו מילה עדינה, חלקם ממש בחרדות עמוקות, פחדים שמביאים אותם לחשוב לפעמים באופן לא רציונלי ולהציע הצעות כמו שהעירייה צריכה לבנות חומה או להציב גדר מפרידה בינינו לבין בני ברק. אנחנו לא יכולים לשפוט אנשים שנמצאים במצב כזה, שרואים את הכתבות בתקשורת, את הנתונים המבהילים לגבי בני ברק, שרואים את נורמות ההתנהגות וההישמעות להוראות של חלק, ולו קטן, שמספיק גדול בשביל להבהיל. הם אומרים שגם ככה קשה לנו להישמר מהאויב הבלתי נראה, שתוקף בכל מקום, אנחנו לא צריכים סוכנים שיביאו לנו את זה מול פתחנו. אנחנו עובדים בצורה מסודרת מול משטרת ישראל ומול משרד הבריאות בעניין.

"אתמול קיימנו סיור על קו התפר בין הערים עם מפקד המרחב, אנחנו מקבלים נתונים שיש שינוי דרמטי לטובה בהתנהלות של האוכלוסייה בבני ברק ובהקפדה על הנחיות.  את הנזקים שנגמרו, וחבל שנגמרו, שבועיים-שלושה לאחור שלא התקבלו ההחלטות הנכונות על ידי ההנהגה, בשעה שאנחנו ביטלנו את כל אירועי פורים, שם בחרו להמשיך אותם ואנחנו נצטרך כולנו לספוג. נכון שברמת גן יש יחסית תחלואה נמוכה, אבל יכלה להיות יותר נמוכה, אם בבני ברק היו שומרים יותר. היום בשיחת וואטסאפ אחת עם תושבת שאני מכיר, היא כתבה לי שהיא אובחנה כחולה בקורונה ושהיא עובדת בבנק בבני ברק יחד עם עוד 2 רמת גניות וגם הן חולות. 6-5% מהחולים הרמת-גניים עובדים בעסק אחד בבני ברק, זה מראה את רמת ההידבקות וההדבקה בתוך עיר אחת, בגלל הנסיבות".

אין אפשרות אבל להקים גדר כזאת או חומה.
"גם אם הייתה לי אפשרות, לא הייתי בונה"

אתה מחכה אולי לצו של הממשלה שיחיל סגר נקודתי על בני ברק, נניח בכניסה לרמת גן?
"אין ספק, תראה הם העלו אתמול הילוך הממשלה ,ובצדק. בפעם הראשונה ראינו ניידות ולוחמי משטר הגבול שמסיירים על קו התפר. אם אדם מבני ברק צריך תרופה מהסופר פארם במרום נווה, אני לעולם לא אגיד לו 'אל תבוא'. אבל אם זה בשביל לטייל בגינות שלנו יש ולהם אולי לא, זה הזמן להימנע מזה, גם הציבור ברמת גן נמנע מהגינות היפות של עיר הגנים. זה ההבדל, אם אתה רוצה לקנות תרופה אל תבוא עם כל המשפחה ותעמדו בתורים בצפיפות, זה עוד הבדל שראינו בהתנהלות של האוכלוסייה שמנצלים את זה כיציאה להתאווררות משפחתית".

מצד אחד, אני מבין שזה לא אפשרי לחיות בקופסת גפרורים משפחה של  12 נפשות. מצד שני, צריכה להיות אכיפה משטרתית לדבר.
"תקנות החירום בשילוב מדיניות האכיפה, של לפחות עד אתמול, לא הייתה אכיפה מלאה. אפשרו לכל אחד לצאת לאן שהוא רוצה, אתה אומר אני הולך לקניות, הולך לקנות תרופה, לא מצאתי תרופה בבית מרקחת הזה אז אני הולך יותר רחוק, אני הולך לעזור לחסר ישע, אין לזה סוף. אם זה לא סגר מלא, כל אחד בעצם יכול ללכת לאן שהוא רוצה אם המשטרה לא חוקרת, ואין לה את המשאבים, המוטיבציה, וההנחיה למצות את הכלים. כנראה אתמול נפל האסימון ומתחילים לאכוף כלפי כולם, לא רק כלפי חרדים בבני ברק, גם כלפי רמת גנים.

"אני רוצה את האכיפה הכי נוקשה, אני הייתי ראש העיר הראשון שהזמין משטרה לתושבים שראיתי שעברו כל גבול, עוד הוצאתי הודעה ולא הסתתרתי. שאלו אותי איך אתה עושה דבר כזה, אמרתי להם שזה מה שצריך לעשות. הסיפור של ההיקלעות למצוקה הזאת היא לא התחילה במשבר הזה, זה בהרבה דברים אחרים, כמו שמירה על איכות הסיבה וזיהום אוויר. אין מודעות ואין חשיבות, סדר העדיפויות נגזר מהאמונה הדתית והוא מערבב את שיקול הדעת. אותו דבר לגבי כל דבר אחר, זה שילוב של קודם כל מה התורה אומרת וקיום המצוות שיותר חשוב ואחרי זה כל השאר".

ונשמרתם לנפשותיכם. בסופו של דבר מדובר בפלג הירושלמי שהחליט שהוא מתריס בכל מחיר ומסכן את החיים של כולם.
"אז לקחת את כל המופרעים האלה ולכלוא במקום אחד. או שיש חוק או שאין חוק במדינה".

יש אנשים שממשיכים ללכת ולקנות ירקות, אני פונה אליהם ואומר – 'אתה יכול למות, לא רק זקנים, אנשים בני 40-30. זה יכול לפגוע בכול אחד ואחד, שווה בשביל עגבנייה יפה ועגולה למות? לא נראה לי.
"יש פה מחלה מסכנת חיים, לכל הגילאים. בעולם אחר, אם היית נכנס לרופא שמבשר לך שיש לך מחלה ושאתה בסכנת חיים והתרופה היחידה שבוודאות תציל אותך היא לשבת בבית, רק תשב בבית ותחלים בוודאות. מי פה לא היה מסתגר בבית גם לחודשים? אנשים לא מבינים עד הסוף את המשמעות, כי חלק מההקלות וחלק מגרירת הרגליים בגלל האיזונים מול הכלכלה, לא בטוח שהיו נכונים ונתנו תחושה לישראלים של שאננות".

זה קרנף שחור חולה, אף אחד לא ידע שיבוא, זה מפתיע בכל העולם. אנחנו רואים את ארצות הברית המעצמה הגדולה, בעלת היכולות הלוגיסטיות ומושל ניו יורק אומר שנגמרו בגדי המיגון. אני בכלל לא מדבר על כך שבנו בסנטרל פארק בית חולים שדה. אנחנו צריכים להיות צנועים.
"אבל ההבדל הוא ענק, ארצות הברית היא מעצמה פי כמה מישראל, אבל מערכת הבריאות שלנו בין הטובות בעולם ותוחלת החיים שלנו לפני נתוני הארגון העולמי מהגבוהות בעולם. אבל, יש פה מחלה שלא צריך רופאים ומכשירים כדי לא ליפול בה - אלא פשוט להישאר בבית".