האוכלוסיות שנשכחו בצל הקורונה: בשבוע שעבר אישר משרד הרווחה למפעילי מעונות היום השיקומיים לפעוטות עם מוגבלויות קשות מתווה להפעלת המעונות באמצעים דיגיטליים עם תוכנית מותאמת אישית לכל ילד.

להבדיל, בגני התקשורת לילדים על הרצף האוטיסטי שתחת אחריות משרד החינוך, התוכנית הזו בוששה בשבועיים, אף שבמשרד הבריאות אומרים ל"מעריב" כי בכוונתם לוודא כבר בימים הקרובים כי כל פעוט מקבל את הטיפול הבריאותי המקדם מאנשי הצוותים בגנים שממשיכים לעבוד.

למרות זאת, באלו"ט, האגודה למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם, מנסים להקל עוד על ההורים החווים משבר כפול בימים אלה - רבים מהם מובטלים מאונס ונאלצים להפוך בעצמם למטפלים בילדיהם, וזאת כשהמטפלים עצמם זמינים לילדים ולהורים כאחד רק באמצעים המוגבלים של שיחות וידיאו והדרכה טלפונית, ובהיעדר הסביבה החברתית הכל כך קריטית לפעוטות.

גן ילדים, אלו''ט (צילום: אלו''ט)
גן ילדים, אלו''ט (צילום: אלו''ט)


אלו"ט פנתה השבוע במכתב אל ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הבריאות, החינוך והרווחה, תחת הכותרת "מענה דחוף למשפחות לילדים עם אוטיזם בצל משבר הקורונה", ובו הם מבקשים כי נוכח הקשיים הייחודיים שאיתם מתמודדות משפחות לילדים עם אוטיזם בתקופת השבתת המערכת, יוחרג החינוך המיוחד מההשבתה, כפי שנעשה באנגליה, או לחלופין - ייפתחו מסגרות לילדים עם אוטיזם של הורים שהינם עובדים חיוניים, וכן לאפשר ביקורי בית של עובדים סוציאליים אצל משפחות במצבי קיצון, ולאפשר למשפחות אלה היתר לצאת להתאווררות קצרה עם הילדים גם בהסגר מלא.

הורים רבים שפנו בשבוע האחרון למשרד החינוך מתלוננים כי הילדים בגני התקשורת חווים נסיגה רגשית ותפקודית קשה בהיעדר המסגרת הטיפולית הכל כך חשובה לקידומם דווקא בגילאים הרכים האלה. הצוותים הפרא־רפואיים בגני הילדים הללו הם באחריותו ובפיקוחו של משרד הבריאות, ושם, כמו בעמותות המפעילות, אומרים לנו כי הפתרונות, אף שהם חלקיים - מוכנים. "שבוע של התארגנות מול משבר שלא פקד את מערכת החינוך עד היום - זה לא הרבה", אומרים גורמים במשרד הבריאות האמונים על הצוותים.

אודי ליפשיץ, מנהל חטיבת הטף באלו"ט, שמפעילה רבות מהגנים, אומר ל"מעריב": "בימים אלה, בהתאם למצב, אנחנו מספקים טיפולים פרא־רפואיים מקוונים לכל אחד מילדי גני התקשורת ומעונות היום השיקומיים שאנחנו מפעילים, בהתאם ליכולת ולצורך של כל ילד ומשפחה".