הוועדה בנושא התמודדות עם משבר הקורונה בראשות ח"כ עפר שלח מתכנסת הבוקר (שלישי) לדון בדרכים ואסטרטגיות נוספות להתמודדות עם הנגיף המתפשט. במהלך היום, תערוך הוועדה שני דיונים, הראשון יעסוק בהשפעת המשבר על הרשויות המקומיות. 

במהלך הדיו למציאת פתרונות נוספים להתמודדות עם המחלה, בו השתתף גם ראש חטיבת עורף במל"ל, נחשפו נתוני הבדיקות העדכניות שבוצעו לאיתור נגיף הקורונה,  שמספרן עומד על 6,581 בדיקות סך הכל, מתוכן 7% העלו תוצאות חיוביות. עם זאת, במשרד הבריאות הצביעו על סתירה בנתונים ומסרו בוצעו 5,681 סך הכל.

בנוסף ענה ראש החטיבה על  פניית חברי הוועדה, ח"כ חיימוביץ' מטעם כחול לבן ויו"ר הוועדה עפר שלח, בנוגע לבקשתם להיערכות לחלוקת מסיכות לאזרחים, ואמר כי "נשים על השולחן את ההיערכות הזו".

הדיון הראשון על סדר היום, נערך בהשתתפות אלי רגב, מנהל מינהל החירום במשרד הפנים, רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב-יפו, יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד, בני ביטון, ראש עיריית דימונה ועורסאן יאסין, ראש עיריית שפרעם. 

הדיון השני שעוסק במציאת פתרונות אסטרטגיים נוספים לטיפול במשבר שמציבה המחלה, התרחש בהשתתפות יגאל סלוביק, ראש אגף לוט"ר, בט"פ ועורף במל"ל,  אלוף במיל' גיורא איילנד; רוני אלשייך, המפכ"ל לשעבר;  פרופ' אמנון שעשוע; פרופ' שי שלו שוורץ; פרופ ' צבי בנטוויץ' וגורמים נוספים. 


יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח, פתח את דיוני הוועדה בהודעה משמחת בנוגע לתגבור הכוחות במערכת הבריאות. "בעקבות פעילות הוועדה והרעיון של ח"כ אוסאמה סעדי, קיבלתי עכשיו הודעה ממנכ"ל משרד הבריאות שמאות סטודנטים לסיעוד שסיימו לימודיהם, יכנסו באופן מידי לסייע למערכת נוכח המחסור בידיים עובדות. הם יקבלו תחילה אישור זמני, ולאחר מכן כמתנדבים תחת צו שיקבלו שכר אחר-כך", מסר שלח. 

בהמשך דיבר ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, והעלה את סוגיית העובדים הזרים בעירו.  "העובדים הזרים הם הראשונים להיפגע, עוד מעט יהיו לנו אנשים ברחוב", התריע חולדאי והוסיף: "הבנו שאנחנו נמצאים במשבר גדול מהיום שסגרו את בתי הספר ומאותו רגע חתכנו הוצאות. כל המערכות מתפקדות, אבל אנחנו נמצאים בעבודה בלי נהלים ברורים, ולפעמים הנהלים אף מפריעים ומעכבים".

בהמשך אמר כי "יש בעיה עם העובדים הזרים בתקופה הזאת, אין להם פתרונות כמו דמי אבטלה, חסכונות, מסגרות תומכות, לכן, השגנו תרומות ונתנו להם תלושי מזון ל-3 שבועות. בנוסף, אם זר יחלה – אין לנו איך לבודד אותו. הם הראשונים להיפגע וזורקים אותם מהבית, עוד מעט יהיו לנו אנשים ברחוב". 

חולדאי:
חולדאי:


"צריכים שתהיה חצי שנה דחיה בנושא הדירות. אם לא נעצור את העניין של שכר הדירה, אנחנו עלולים לראות בזמן הקרוב הרבה מחוסרי דיור. התמונה שתהיה פה תהיה דומה לאוהלים ברחוב ב-2011. הצלחתי להשיג אישור מהמדינה כדי שישחררו לחלק מהעובדים פיקדונות כספיים שהופקדו עבורם כדי שיוכלו בינתיים לחיות ממשהו", אמר.

בהמשך ביקש ש"ההליך של שחרור הפיקדונות יעבור בעזרת הוועדה בהליך חירום". על דבריו אלו הגיב יו"ר הוועדה ח"כ שלח והבטיח כי הנושא יטופל ויסודר במהרה במידה ויגיע לדיון בוועדה ביממה הקרובה. 

בהמשך הדגיש חולדאי את חשיבות תפקודו של ענף הבנייה בעת הזו, והצורך להמשיך בבניית בתי הספר: "זאת בניה חיונית, אחרת לא יהיו לנו מספיק כיתות לשנה הבאה", נימק. כמו כן הוסיף כי "אסור לקצץ עוד בתחבורה ציבורית – יש אוכלוסייה חיונית שלא יכולה להמשיך לעבוד בלי תחבורה ציבורית (מטפלים וכדומה), אחרת לא יגיע שירות לאנשים הכי מוחלשים בחברה הישראלית". 

גם ראש עיריית שפרעם ועורסן יאיסין עלה לדבר במהלך הדיון, והודה כי פעל בניגוד להנחיות וללא אישור משרד הבריאות וריסס חומר חיטוי בעירו. יאיסין הודה בתקרית בעקבות שאלה של ח"כ מיקי חיימוביץ' מטעם כחול לבן, לה ענה ואמר: "איך אתמודד? זה מרגיע את התושבים". בתגובה ביקרה חיימוביץ' ואמרה: "חבל שהם נרגעים מזה, זה רק רק מיותר - זה גם מסוכן. יש הנחיות של משרד הבריאות והגנת הסביבה, הן מאד ברורות". 

ח''כ מיקי חיימוביץ :
ח''כ מיקי חיימוביץ :


בסיכום ישיבת הוועדה, ביקר היו"ר, ח"כ שלח, את התנהלות הגורמים האמונים על ניהול והמשבר. "ישראל לא תוכל לצאת ממשבר הקורונה עם הכלים בהם עובדים עכשיו. ניהול האירוע על-ידי המל"ל הוא כשל גדול", האשים. 

אלוף במיל' גיורא איילנד, שהשתתתף בדיון, חיזק את דבריו ואמר כי "אנחנו לא רק במשבר לאומי אלא במלחמה טוטאלית ומקבלי ההחלטות עוד לא הבינו את זה. קצב ההחלטות המעשיות צריך להיות בערך פי 100 ממה שיש עכשיו". 

ראש אגף בט"פ ועורף במל"ל סלוביק התייחס למשבר ואמר: "אנחנו נמצאים בקרב הגנה של בלימת הנגיף, וזה ילווה אותנו עד שיהיה חיסון". בהמשך התייחס למצב בבני ברק ואמר: " לא נכון להפוך את העיר לגטו". 

קורונה - שאלות ותשובות