אני אם חד־הורית שנעזרת הרבה בהוריי, בני 64 ו־62, בגידול הילד שלי בן ה־13, וגם אני עוזרת להם. המשבר הנוכחי שיבש אצלנו הרבה מאוד דברים ותהיתי אם לדעתך אני יכולה לשלוח אותו אליהם לפעמים בסופי שבוע כדי שיוכלו להתראות ואני אוכל קצת לנוח. חשוב לציין שאבא שלי עבר ניתוח מעקפים לפני שנה וחצי, אבל מאז הוא בריא.
“אני לא הייתי שמח לשלוח אותו אל הורייך. בכל זאת, לאבא שלך יש גורמי סיכון. הרי אם הוא עבר ניתוח מעקפים, אז סימן שיש לו טרשת עורקים, וזה אומר סיבוך של תסמונת מטבולית ויכול להיות שיש לו קצת לחץ דם, שומנים בדם או עוד דברים. לכן, אני לא הייתי שולח אותו. וגם לא הייתי מציע לך ללכת אליהם ולעזור להם – בפירוש לא. אם את רוצה לבשל להם או לקנות להם משהו, אז תעשי את זה – תלכי אליהם, תניחי את המצרכים או הסירים בפתח הדלת, תלכי שלושה מטרים אחורה ותנופפי להם לשלום עם היד".

"אני למשל, גם את הילדים והנכדים שלי לא ראיתי, אלא ממרחק של ארבעה מטרים. זו תקופה קשה, אבל הנה טיפ אחרון: תחשבי מחשבות חיוביות. דמייני שאת לוקחת את הבן לטיול בר מצווה של שלושה שבועות בארצות הברית, ובמשך הזמן הזה את לא רואה את ההורים. אין ברירה, חבל לסכן את ההורים. הרי ילדים צעירים יכולים להיות נשאים מבלי לדעת אפילו. בבדיקות לקורונה שבוצעו מצאו ש־60% מהנשאים הם ללא סימפטומים כלל. הם נגועים בווירוס, הם מדביקים, אבל הם מרגישים טוב לגמרי. אי אפשר לדעת ולא שווה לקחת את הסיכון הזה”.

לפני כמה ימים אבחנו אותי כחולה בקורונה. הייתה לי דלקת ריאות וקיבלתי אנטיביוטיקה והכל כבר השתפר, אבל ערב אחד עלה לי החום, הרגשתי רעידות וצלצלתי למד”א. הם הגיעו לבדוק אותי, בדקו וקיבלתי את התוצאה שאני חולה. אחר כך נעלם לי חוש הטעם והריח, החום ירד, אבל אז הגיעו כאבים בקיבה. מהי הדרך הטובה להתמודד איתם?
“אני הייתי מנסה לשמור על דיאטה עם הרבה אורז – לבן בסמטי או אורז קלאסי. אבל בשום אופן לא אורז מלא, לא ירקות ולא כל מאכל שיש בו הרבה סיבים. הסיבים לא טובים לך כרגע. מרק אתה יכול, עוף זה בסדר וכמובן לחם לבן רגיל. כמו כן, מומלץ לשתות הרבה תה ואפשר לנסות להוסיף חיזוק של חיידקים פרו־ביוטיים. יכול מאוד להיות שהשלשול אינו קשור כלל לקורונה, אלא הוא מגיע כתגובה לאנטיביוטיקה שלקחת לפני כמה ימים – זוהי תופעה ידועה. כמו כן, חשוב לשמור על בידוד בחדר נפרד מיתר בני המשפחה ובעוד כמה ימים לחזור על בדיקת הקורונה במטרה לבדוק את מצבך. אם כבר ירד החום ואינך מרגיש עייפות, יכול בהחלט להיות שאתה כבר עברת את הגל ואתה בשלבי התאוששות”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM