ארצות הברית עקפה בשעות האחרונות את סין במספר החולים בה, עם למעלה מ-187 אלף שאובחנו כחיוביים לנגיף. בנוסף למספר החולים, שממשיך לעלות, מספר המתים עומד עד כה על 3,883. זלמן גולדשטיין, מנהל בית הספר של חב"ד בקראון הייטס שבברוקלין, ניו יורק, התייחס הבוקר (רביעי) בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב לנתונים הקשים: "מה שקרה לנו פה בניו יורק מאוד מעניין - בהתחלה הממשלה הרגיעו את כולם, טראמפ דיבר ואמר 'הכול בסדר, תמשיכו את החיים', וככה כולנו התנהלנו. כולם הסתובבו בפורים והמסיבות התקיימו כרגיל, ולפני כמה ימים אובחנו שלושה חולים בקהילה שלנו". לדבריו, התגלית הובילה להבנה שיש פה פצצה מתקתקת. 

"ביום שישי הכריזו שסוגרים את כל בתי הספר אך הממשלה עדיין אמרה 'לא, אנחנו ממשיכים לפתוח בתי ספר', לקח להם עוד שבוע", הדגיש גולדשטיין, "הרופאים באו מיד לרבנים שפסקו שצריך לסגור את בתי הכנסת והם אכן נסגרו בשני בלילה - עוד לפני שהממשלה הכריזה על הגבלות". מנלה בית הספר של חב"ד ציין כי הציבור ב'קראון הייטס' נשמע להוראות: "זה מאוד חשוב ואם היינו יודעים זאת כבר לפני שבועיים אז היינו מבטלים את שמחת פורים, אבל לצערנו עשרות הלוויות התקיימו עד כה". 

יוכפז: בעצם זו אשמת הממשלה?
גולדשטיין: "בהחלט. הם הרגיעו את כולם, הם היו אחראים לשאננות הזאת. לכן, עכשיו בארצות הברית זה מתפרץ בצורה כל כך נוראית, בגלל שהממשלה היו רגועים ולא רצו לפגוע בכלכלה".
דוידוב: מי שקיבל הכי הרבה מחמאות על ניהול האירוע הוא מושל ניו יורק.
גולדשטיין: "באיחור של שבוע. לפרוטוקול, ב'קראון הייטס' סגרו בתי ספר ביום שישי, ראש העיר לא סגר עד יום רביעי, לקח להם שבוע. אצלנו, אנחנו יודעים שיהודים חיים זה מעל הכול, מחללים שבת, מבטלים תורה, עושים הכול כדי להציל חיים. חשוב שהמאזינים יידעו - אל תחכו שיהיו לכם בקהילה, חס ושלום, אנשים במצב קריטי או הלוויות, מפני שאז זה מאוחר מידי, איחרתם. אם אתם מחכים עד שיהיה לכם חולה אחד במצב קריטי, זה אומר שאצלכם יושבים הרבה חבר'ה שבעוד יומיים יהיו קריטיים. תעשו את זה לפני".
גולן – ראיתם את התנהלות ישראל החלטות חריפות מההתחלה, לא ניסיתם להבין את הפער?
גולשטיין: "לכן באמת מיד כשגילו פה שיש בעיה סגרנו בתי כנסת, עוד לפני שסגרו בארץ, מפני שאצלנו זה היכה כבר. אבל איחרנו את המועד, זאת הבעיה. מה טראמפ אמר? 'זה לא יהיה בארצות הברית, זה היה באיטליה וסין', הוא אמר 'יהיה פה נס, תראו זה ילך'.
דוידוב: הוא אמר שזה בדיחה של הדמוקרטים.
גולדשטיין: "אני לא מאשים אותו, הוא תומך בישראל, אבל במציאות הייתה שאננות אבל מיד כולם התעוררו כאן".
דוידוב: יש בעיה עם ביטוח הבריאות בארצות הברית, מה מצבכם?
גולדשטיין: "מיד כשהממשלה הכירה בבעיה, הם הכריזו שכולם יטופלו במחלת קורונה, גם אם יש להם ביטוח וגם אם אין להם, כדי שאף אחד לא יהסס".

"עדיין לא הגענו לקריסה של בתי החולים ואני מאמין שזה יקרה עוד בערך שבוע", אמר גולדשטיין, "בינתיים, הם עדיין מקבלים אנשים ויש בינתיים מספיק ציוד,. הם הביאו ספינה מאוד גדולה מהצבא מווירג'יניה לניו יורק עם 1,000 מיטות ו-1,200 רופאים, בונים גם בתי רפואה זמניים בכל מיני מקומות, מרכז הקונגרסים הפך לבית רפואה גדול, עושים הרבה דברים". הוא הוסיף: "אני מקווה שהם יספיקו. המציאות היא שהמצב חמור מאוד, אולי זו לא המטרה שהתקשרתם אליי, אבל תדעו כל המאזינים - אל תיקחו את זה בקלות, המילה קיצוני לא שייכת פה, זה הצלת חיים".

יוכפז: אנחנו רוצים לצרף את צביקה בורנשטיין מקווינס, מה שלומכם?
בורנשטיין: "מה ששמעת מזלמן זה גם אצלנו. כעקרון עכשיו אנחנו בניו יורק כרגע עברנו את ה-77,000 נדבקים, 1,550 מקרי מוות, שמתוכם באמת חלק מאוד גדול, אני לא יודע בדיוק את האחוזים, מהקהילה היהודית אצלנו פה בקווינס".
יוכפז: "כתוצאה מפורים?"
בורנשטיין: "זלמן אמר שב'קראון הייטס' זה לא היה, אבל אצלנו ובאזורים מסוימים בברוקלין, הייתה בעיה שלא מיד צייתו להוראות ועדיין היו מניינים באזורים מסוימים ואנשים פשוט נדבקו. הבעיה היא שהמחלה הזאת, יש הרבה אנשים שנדבקים ואין להם שום סימפטומים והם לא רוצים להדביק אף אחד אבל הם לא יודעים".

דוידוב: ראינו תמונות מאזורים עניים של תורים ארוכים לאוכל, לא נראה טוב.
בורנשטיין: "ראיתי את זה, אני עובר כאן עם הרכב, אני רואה המון תורים במיוחד ברגע שסגרו את בתי הספר העירוניים. 30% מהילדים מסתמכים על המזון שמקבלים בבתי הספר, ברגע שהילדים בבית אין להם אוכל, אז בתי הספר בעצם הפכו למין בתי תמחוי לאוכל. אבל זה לקח להם שבועיים עד שארגנו את זה וזה יצר הרבה בלגאן ולכן עד עכשיו רואים את התורים האלה בכל מיני אזורים ובמיוחד מול בתי ספר".
דוידוב: אמריקה הגדולה והעשירה ואנשים עומדים בתורים לאוכל לציוד זה לא ייאמן
בורנשטיין: "יש גם קטע של תורים שקשורים לעובדה שבתוך סופר מרקט הם לא נותנים ליותר מעשרה אנשים להיכנס, אז אנשים פשוט מחכים בתור כדי להיכנס. אצלנו פה בסופרמרקט היהודי, יש אדם בחוץ שעומד עם מדחום אלקטרוני ומודד את החום לכל אדם לפני שנכנס לבניין ואם יש אז שולחים ישר הביתה אם אין לו חום אז הוא צריך לשטוף ידיים לשים כפפות ומסכה ואם אין מסכה נותנים לך מסכה".

"היום לצערנו נפטר יהודי שנקרא מרדכי חן, הוא אחד מועד החינוך של הבית ספר שלי", הוסיף בורנשטיין, "יהודי מבוגר, חי, תוסס, חכם גדול, מומחה בחינוך ומסכן, תוך פחות משבוע הוא נלקח מאיתנו. מחר תהיה ההלוויה שלו ואף אחד לא יכול להשתתף בלוויות האלה, אבל זו הבעיה הכי קטנה. לצערנו, עשרות הלוויות כבר במשך השבוע. אני חושב שיש משהו מאוד מיוחד בארץ". לדבריו, היום אמרו שארץ ישראל היא המדינה הכי בטוחה בעולם מבחינת קורונה. "זה לא חידוש, אנחנו יודעים שארץ ישראל זה המקום הכי בטוח והרבי מלובביץ' תמיד אמר את זה. חשוב שאנשים ייקלטו שיש לנו ברכה בארץ ישראל רק אם אנחנו נציית לכללים ונשמור בקיצוניות את המרחקים", הדגיש, "

יוכפז: יש תופעות של אנטישמיות בקהילה?
גולדשטיין: "לא ידוע לי".
בורנשטיין: "כן, כשאתה נכנס לבית חולים ואתה רואה שמחצית המחולים שנמצאים שם הם מהקהילה היהודית, חסידים וכו', זה עלה לחדשות פה. למשל, ראש העיר של מדינת ניו יורק אמר שכול בית כנסת שיש בו מניינים או שימשיכו להיות בו מניינים והם יגלו את זה, - ייסגר לצמיתות. הוא בחיים לא ייפתח יותר, לוקחים לו את הרישיון והוא לא יהיה בית כנסת יותר. ברגע שראש העיר אומר דבר כזה, זה יוצר קצת אנטישמיות, בקטע שהיהודים מפיצים את המחלה, כביכול".
גולשטיין: "בחדשות בפלורידה עצרו עכשיו כומר גדול מטיף שהמשיך ובאו ועצרו אותו מפני שעבר על ההנחיות. אם אפשר לסיום – בפסח, ביציאת מצרים, לפני שיצאו כתוב בתורה 'אל יצא איש במקומו', הפסח הזה כולם חייבים לקלוט את זה ולהפנים, חייבים להישאר בבית. זה קשה אבל אתה בבידוד ולא לבד".