חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה נכנס לתוקף בחודש יולי בשנת 2016. החוק נועד לסייע לבני זוג מסוכסכים ליישב את חילוקי הדעות ביניהם בדרכי שלום ובהסכמה, תוך צמצום הצורך בקיום התדיינות משפטית. 
החוק קובע כי צדדים לסכסוך בתוך המשפחה מחויבים להגיש בקשה ליישוב סכסוך, לפני שהם פונים בהגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. 

רוצים לדעת יותר על ענייני גירושין? לחץ/י כאן

בקשה ליישוב סכסוך בבית המשפט לענייני משפחה
בניגוד למצב שהיה נהוג לפני כניסת החוק לתוקף, נכון להיום אי אפשר לפתוח בהליך גירושין באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. צד שמעוניין להתגרש או להגיש תביעה שקשורה לגירושין כמו תביעת משמורת, איזון משאבים או מזונות, חייב למלא טופס בקשה ליישוב סכסוך בבית המשפט לענייני משפחה.

לאחר מילוי הטופס יש להגישו למזכירות בית המשפט לענייני משפחה ולשלם אגרה. הבקשה לא כוללת עובדות או טענות כלשהן ביחס לסכסוך בין הצדדים. לאחר הגשת הבקשה הצדדים יוזמנו לארבע פגישות מהו"ת (מידע, היכרות ותיאום) שיתקיימו תוך 45 יום מהגשת הבקשה. ההזמנה לפגישת המהו"ת היא כמו הזמנה לבית משפט והצדדים מחויבים להתייצב לפגישה.

פגישות המהו"ת נערכות ביחידות הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה
פגישות המהו"ת נערכות ביחידות הסיוע של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הפועלות לצד כל בית משפט למשפחה. ביחידות הסיוע פועל צוות שכולל עורכי דין, פסיכולוגים מייעצים ועובדים סוציאליים בעלי הכשרה בגישור משפחתי וניסיון בטיפול במשפחות בהליכי גירושין.

תפקידה של יחידת הסיוע הוא בין היתר להעניק מידע ומענה טיפולי למשפחות שעומדות בפני משבר פרידה וגירושין. הצוות ביחידות הסיוע מייעץ ונותן לצדדים מידע אודות האפשרויות שעומדות בפניהם ליישוב הסכסוך. 

במסגרת פגישות המהו"ת הצדדים מקבלים סיוע לצורך יישוב הסכסוך
במסגרת פגישות המהו"ת הצדדים יקבלו מידע על האפשרויות שעומדות בפניהם לצורך יישוב הסכסוך והתמודדות עם השלכותיו. במקרים מסוימים הגורמים ביחידת הסיוע יפנו את בני הזוג להשתתף בהליך גישור באופן פרטי מחוץ ליחידה.

חשוב לציין כי עם הגשת הבקשה ליישוב הסכסוך, בני הזוג מנועים מהגשת תביעות או בקשות הנוגעות לסכסוך לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. איסור זה חל במשך תקופה של 70 יום מהגשת הבקשה ליישוב הסכסוך, למעט במקרים דחופים כמו בקשה לצו עיכוב יציאה מהארץ.

עם סיום פגישת המהו"ת האחרונה, יחידת הסיוע תעביר המלצה לבני הזוג בנוגע להתאמת הליך יישוב הסכסוך במקרה שלהם. כל צד מחויב להודיע ליחידת הסיוע תוך עשרה ימים מפגישת המהו"ת האחרונה אם הוא מעוניין להמשיך בהליך של יישוב סכסוך חלופי.

קיימים מצבים שבהם לאחר ארבע פגישות המהו"ת, הניסיון ליישוב הסכסוך לא צלח, והצדדים לא גיבשו הסכם גירושין בהסכמה. במקרה כזה יוכל הצד שהגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך, להגיש תביעה לכל ערכאה שיפוטית מוסמכת תוך 15 יום מתום תקופת עיכוב ההליכים.

אם הצד שהגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך לא הגיש תביעה תוך 15 יום כאמור, או שהגיש את תביעתו רק ביחס לחלק מהנושאים, רשאי הצד השני להגיש תביעה לערכאה המשפטית המוסמכת.

האם ניתן להשתתף בגישור פרטי במקום בפגישות המהו"ת ביחידת הסיוע?
חשוב לציין כי אין חובה לקיים את הליך הגישור ביחידת הסיוע וניתן להעביר את ההליך למגשר פרטי בתשלום. אם הצדדים הצליחו לנסח הסכם גירושין באמצעות מגשר פרטי הם יוכלו להגישו לאישור של בית המשפט לענייני משפחה, מבלי שיצטרכו להגיע לפגישות המהו"ת ביחידת הסיוע לפני כן.

לסיכומו של דבר, הליך הגישור נועד לסייע לבני זוג שמעוניינים להתגרש להגיע להסכם גירושין שיהיה מקובל על שניהם תוך התייחסות לכלל הנושאים שהיו במחלוקת. כך, הצדדים יכולים לחסוך בעלויות הכרוכות בניהול הליכים משפטיים ולהותיר בידיהם את ההכרעות המשמעותיות ביחס לעתידם. 

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגירושין LawGuide
* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.