בעקבות התפשטות נגיף קורונה בישראל, מעסקים רבים במשק מסרבים להוציא אימהות חד הוריות לחופשה ללא תשלום, ואף מחייבים אותן להגיע לעבודה בתור עובדות חיוניות. אחת מהן היא נטלי, אמא ל־2 ילדים קטנים שעובדת כמטפלת סיעודית והתראיינה לענת דוידוב ב-103FM, והחברה בה היא עובדת מסרבת הוציא אותה לחופשה ללא תשלום. 

אז את עובדת עם קשישים?
"נכון. אני חשבת לעובדת חיוניות, אבל בגלל שיש לי בבית שני ילדים קטנים, אני לא יכולה לצאת לעבוד. אין לי בייביסיטר, וגם אם היה לי זו אופציה מאוד לא כלכלית. ביקשתי לצאת לחל"ת, אבל המעסיק אומר לי להתפטר לבד. בדקתי מול המוסד לביטוח לאומי, והוא אמר שאין בעיה, אבל שאם אני עושה את זה עליי לחכות שלושה חודשים ולחיות בלי שקל, ושאת דמי האבטלה שלי אקבל רק אחרי שלושה חודשים. 

את ביקשת לצאת לחל"ת, וסירבו לעשות זאת? באיזה נימוק?
"כי אני עובדת חיונית מבחינתם. הם לא מסתכלים על זה שיש לי שני ילדים שאני צריכה לסחוב אותם איתם איתי לעבודה". 

אז כמה עולה לך בייביסיטר היום?
"אני כרגע לא ממשיכה לעבוד. בעקבות המצב אני יכולה להכניס מישהי הביתה, ופתאום יגידו שיש לה קורונה, אני לא רוצה לקחת סיכון על הילדים שלי. חוץ מזה לקחת בייביסיטר זו לא אופציה כלכלית. אני מקבלת 29 שקלים לשעה, וזה המחיר של בייביסיטר. אז עם מה אני אשאר ביד?"

לשיחה הצטרפה עו"ד ליאת תבל, מומחית לדיני עבודה, שהתייחסה לסיפורה של נטלי באריכות: "המקרה של נטלי הוא מקרה אחד מתוך עשרות מקרים שהגיעו אלינו לקו חם שאנחנו מפעילים לסיוע למשפחות חד הוריות, בשיתוף הקרן לידידות טורונטו. המעסיק לא מוציא אותן לחל"ת, משאיר אותן ללא שום מקור הכנסה, או אומר להן שהוא מפטר אותן, ונותן להן הודעה מוקדמת. מה שלא בסדר פה הוא האופן שבו הדבר הזה מתבצע. אני מבינה שחברות הסיעוד נמצאת כרגע במצב לא פשוט, כי מדובר במקום עבודה חיוני. אני מבינה שיש הרבה מאוד אנשים, ושלא רוצים לפרוץ סחר של הוצאה לחל"ת. לעניות דעתנו יש לעשות אבחנה ולהתייחס למצב של האמהות החד הוריות. אין להן שום מעגל תמיכה, והן מטפלות בילדים קטנים, ואין להם עם מי להשאיר את הילדים בבית. רק בימים האחרונים קיבלנו פניות של 15 נשים שנמצאות באותו המצב כמו נטלי, ובחלק מהמקרים אפילו במצב גרוע יותר". 

אז מה עורכת הדין מציעה לנטלי או לנשים שפונות לקו החם שלכם?
"אז קודם כל מה שאנחנו עשינו עם חלקן הוא לטפל בכל מקרה לגופו מול המעסיק. אנחנו מאתרים כאן בעיה חוקית, ומעלים אותה למודעות. אנחנו רוצים שתתפתח מדיניות בנושא. זה חייב לעלות על סדר היום הציבורי. חברות הסיעוד חייבות להתייחס לדבר הזה כי מדובר פה באוכלוסיה מוחלשת שאין לה שום ברירה אחרת. אז מה האלטרנטיבה ענת? אפשר לפתור את זה בצורה אחרת, תרבותי ואנושית. שלא נדבר על הבעיה המשפטית שאנחנו מקבלים פה כי יכול מאוד להיות שהפיטורים האלה מנוגדים לחוק. יש הבדל בין מי שמפחדת להגיע לעבודה שלה, אבל יכולה לעשות את זה, לבין נשים כמו נטלי שאין בטוחה שאם היה לה סידור לילד היא הייתה הולכת לעבוד". 

לשיחה האזין דורון רז, יו"ר איגוד חברות הסיעוד. כשנשאל מה דעתו על הנושא אמר: "אני לא חושב שזה ככה בדיוק. העו"ד שדיברה קודם הציגה את הנתונים שמראים שמדובר ב־15 מטפלות מתוך 100 אלף מטפלות סיעודיות. אנחנו עם אצבע רגישה לכל מטפלת, עשינו מאמץ להחריג את הסיעוד כחיוני למשק, מתוך מטרה לטפל בלמעלה מ־200 אלף קשישים בבית. אנחנו משתדלים כמו כל האנשים במשק, כי הרי את מבינה שיש גם אחיות בבתי חולים שהן חד הוריות. כל מעסיק מנסה לעשות את המקסימום בכדי שיוכל לתת את השירות. אנחנו מתייחסים לכל מקרה לגופו, אבל אומר לך בכנות שקשה לי להאמין שיש מעסיק שיפנו אליו עם מצב כזה, והוא יסרב". 

שמענו את נטלי והיא דוברת אמת. אני לא רוצה להגיד את שם החברה הזו, זה נשאר בינינו, ואתה יודע במי מדובר. המקרה שלה הוא מקרה אמיתי - בא המעסיק ואמר לה להתפטר. אם היא תעשה את זה היא תפסיד הכל, מה דעתך דורון? 
 "את מדברת על חברה שיש לה למעלה מ־20 אלף עובדים. המדיניות של כל חברות ועמותות הסיעוד היא שכל מקרה הוא לגופו. ייתכן שהיא הגיעה לאיזו פקידה באיזה סניף שענתה לה את מה שענתה לה, וזה לא בסדר. אני נותן את המילה שלי ואומר שמתייחסים לכל מקרה לגופו ברגישות, ולפי המצב שלו. את מבינה שבעקבות החד הוריות יהיו כאלה שיש להם אמא שמטפלים בה, ואז זה יפרוץ את המסגרת. אם היא קיבלה תשבוה לא תקינה מאיזשהו סניף היא תוכל לפנות להנהלה, ושם תקבל תשובות רציניות, וברגישות. אני פניתי למדינה ואמרתי לה שתיתן פתרון לדבר הזה, הרי אנחנו צריכים מטפלות לקשישים, אבל יש מטפלות שמקבלות אבטחת הכנסה מהמדינה. אם יגדילו למטפלות את אחוזי המשרה נוכל להיות עוד יותר גמישים מולן".