לרגל יום האוטיסט שיתקיים מחר, משרד הרווחה מפרסמ הערב (רביעי) כי בעשור האחרון חלה עלייה חדה במספר האנשים בעלי אוטיזם בישראל. מספרם בשנת 2018 היה 17,687, יותר מפי שלוש בהשוואה לשנת 2009. 79.3% מהמאובחנים הם בנים, 20.7% בנות.

עוד דווח כי התקציב לטיפול באדם עם אוטיזם עלה ב-388% בעשור. בתחילת העשור אובחנו 700-980 אנשים בעלי אוטיזם בשנה אך מספר המאובחנים גדל באופן משמעותי ומשנת 2014 מאובחנים 1,300-2,100 אנשים חדשים, גידול של עד 300%. העלייה מיוחסת בין היתר להתפתחויות באבחון האוטיזם, המאפשרות לדייק את הזיהוי ולהוריד את גיל האבחון.

מהנתונים אפשר לראות גדילה משמעותית, שהסבר אפשרי לה הוא עלייה במודעות לאוטיזם. דוגמה לזכך אפשר לראות בקרב המגזר הערבי: על אף שהמגזר מהווה 20 אחוז מאוכלוסיית המדינה, כיום רק תשעה אחוזים מהאנשים הרשומים כבעלי אוטיזם הם מהמגזר הערבי ושיעור בעלי האוטיזם בקרב האוכלוסייה הערבית נמוך משיעור בעלי האוטיזם בחברה היהודית. עם זאת, מדובר בעלייה משמעותית מתחילת העשור, אז בעלי אוטיזם מהמגזר הערבי היוו רק שלושה אחוזים מכלל בעלי האוטיזם בארץ.

בשנת 2017 היו 117 תקנים לעובדים סוציאליים ייעודיים לטיפול באנשים עם אוטיזם ברשויות המקומיות, לעומת חמישה בלבד בשנת 2009. ההשקעה התקציבית באדם עם אוטיזם עמדה בשנת 2009 על 91,000 ש"ח לעומת 353,123 ש"ח בשנה כיום, גידול של 388%. הגידול מאפשר שיפור של השירות הניתן והרחבה של מגוון השירותים בתחום.

בין השירותים שניתנים לילדים ונוער - מעון יום שיקומי לגיל הרך, סייעת שילוב במעון רגיל, מועדונית שיקומית לאחר שעות הלימודים, מועדון חברתי לנוער עם אוטיזם בתפקוד גבוה, קייטנות ונופשונים ייעודיים ועזרה בהשתלבות בשירות לאומי וצבאי. השירותים למבוגרים בעלי אוטיזם כוללים פתרונות דיור מגוונים, עזרה בהשתלבות בעולם התעסוקה, שילוב במרכזי צעירים, מנטורינג, מועדונית תעסוקתית וכן טיפול מיני-חברתי.

בעשור האחרון גדל היקף ההשמה החוץ ביתית לבוגרים בעלי אוטיזם, המתבצע במסגרות דיור בשני מודלים: מעונות פנימייה ומערכי דיור. שיעור האנשים בעלי אוטיזם שקיבלו מענה חוץ ביתי עומד על 11 אחוזים, והוא לא השתנה משמעותית בעשור האחרון. עם זאת ההיקף כן גדל במספרים אבסולוטיים לאור הצמיחה במספר בעלי האוטיזם בארץ. בעשור החולף הוקמו מסגרות דיור חדשות המותאמות לתפקוד, גיל ומגזר, על מנת לתת את המענה האישי ביותר לצרכי האדם, והמשרד ממשיך לשפר את האפשרויות הקיימות ולפתח חדשות.

מאלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, נמסר: "דווקא בעשור האחרון, שהיה בו הגידול הדרמטי ביותר במספר המאובחנים על רצף האוטיזם, אנחנו עדים לפערים הגדולים ביותר בין הצרכים ההולכים וגדלים לבין השירותים והמסגרות שאינם מספיקים. במיוחד כעת, משבר הקורונה מעצים את מצוקתן של המשפחות הכלואות בבתיהן שקורסות בהיעדר מסגרות חינוך מיוחד וטיפול. אנו קוראים לממשלה לשמוע את זעקת המשפחות, לתת לכך מענה דחוף ולשים את נושא הטיפול באוכלוסיית האנשים עם אוטיזם על סדר היום בעדיפות הראויה לו".