הכסף לא יגיע עד חג הפסח: לפי דיווח שפורסם היום (שישי) מפי כתבת חדשות 12, קרן מרציאנו, מסתמן כי המענק למשפחות ולקשישים עליו הכריז ראש הממשלה מוקדם יותר השבוע לא יעבור בחקיקה אלא בהחלטת הממשלה ובהיוועצות עם וועדת העבודה של הכנסת, וכך לא יעבור עד ערב החג.

כזכור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסרו הערב הצהרות לתקשורת ממעון ראש הממשלה בירושלים. בעיקר דבריו של נתניהו, הוצגו הגבלות נוספות לציבור בישראל: מעתה כל אדם יחוייב להשתמש במסכה כאשר הוא יוצא למרחב הציבורי, ויוטלו ״הגבלות תנועה משמעותיות״ בהגעה אל העיר בני ברק וממנה.

נתניהו פתח את דבריו: ״אנו עדיין בעיצומו של צונאמי בינלאומי. המגפה שוטפת את כל מדינות העולם, שהפך לחזית אחת גדולה. שוחחתי עם ידידי, ראש ממשלת איטליה קונטה, שמעתי ממנו על הטרגדיה שפוקדת את עמו. שאלתי אותו מה הלקח שלו, והוא השיב: "ביבי, תעשו את הדברים הקשים מוקדם". זה מה שאנחנו עושים״.

עוד הוסיף נתניהו: ״כולנו משקיעים מאמץ כביר יום ולילה במאמץ נגד הנגיף. במאבק שנכפה עלינו אנחנו נחושים לנצח. ראינו את הסקר שפורסם בהונג קונג, ישראל דורגה כמדינה הבטוחה ביותר. זה אומר שקיבלנו את ההחלטות הנכונות. אבל זה לא אומר שהסכנה מאחורינו״.

בהתייחס לפעולות המנע שמבצעת ממשלתו לבלימת התפשטות המגיפה אמר: ״אנחנו לא מרפים מן היעד של שליטה במגפה. אנחנו עומדים בצומת הכרעה. יש לנו אפשרות להישאר למעלה, עם המדינות שנראה כי בלמו את הנגיף, אבל אנו עלולים חלילה להידרדר אל המדינות שצוברות אלפי מתים בכל יום. שמענו את התחזית של טראמפ, לפיה מאה אלף עלולים למות בארצות הברית. זוהי התחזית המקלה. אנחנו עושים הכל כדי לא להגיע לשם, ואני יודע שהדבר גרר מחירים כלכליים קשים. אנחנו קשובים לזעקה, אבל קודם כל אנחנו חייבים להציל את חייהם של אלפים בישראל. אנחנו עושים הכל כדי להקל עליכם כלכלית״.



נתניהו התייחס למחלוקת שהתקיימה היום בין עיריות רמת גן לבני ברק, סביב אחוז התחלואה הגבוה בעיר החרדית: ״אנחנו מודיעים על הצעדים הבאים: הנחיתי את כל המשרדים להגיש סיוע לבני ברק. אנחנו מהדקים את הגישה אל ומהעיר. אני רוצה להדגיש - נדאג לכל אחד למחסורו. חל מהפך חיובי ביותר בציבור החרדי, שמפנים היטב את הסכנה ומתנהל היטב, בגיבוי הרבנים. אבל לצערנו, במקומות מסוימים המחלה כבר התפשטה בקצב כפול ומכופל ממקומות אחרים״.

עוד הוסיף נתניהו: ״לכן החלטנו לצמצם למינימום ההכרחי את הגישה לעיר, ובנוסף מפנים את המבודדים למלוניות שמתאימים לאופיו של הציבור החרדי, כדי שלא ידביקו, בתוך בני ברק ההנחיות הן כמו בכל מקום אחר בארץ. זה קשה, אבל זה לטובת בריאות התושבים״.

ראש הממשלה הציג את שאר סעיפי ההנחיות החדשות: ״הצעד השני: אנחנו מבקשים מכם לחבוש מסכות במרחב הציבורי. אם אין בידיכם מסיכה - השתמשו בצעיף שיכסה את הפנים. הצעד השלישי: כל ישראלי ששב ארצה ייכנס לבידוד במלונית. מאפשרים לכל ישראלי לשוב ארצה, אבל עושים מה שצריך כדי לשמור על הבריאות. הצעד הרביעי: החלטתי לתת מענק מיוחד לחג הפסח, כל משפחה תקבל 500 ש"ח על כל ילד עד גיל 18, עד לילד הרביעי. המענקים ייכנסו בלי טפסים וביורוקרטיה, ישר לחשבון הבנק״.

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


נתניהו הוסיף: ״עוד הבהרה: אנחנו שומעים את הזעקה של העצמאיים. אפשר יהיה לקבל את המענק מגיל 20 ולא מגיל 28, עסקים קורסים בכל העולם, בישראל הייתי אומר שהמצב טוב אפילו. הכלכלה שלנו איתנה ונדאג שתישאר כזו. החשב הכללי של האוצר גייס אגרות חוב למאה שנים. הייתה הסתערות רבתי על אגרות החוב שלנו מצד הגורמים הפיננסיים המובילים בעולם, זו הבעת אמון אדירה״.

ראש הממשלה קרא לאזרחי ישראל: ״איננו יכולים לנוח על זרי הדפנה, יש רק אתגר. מבקש להמשיך להקפיד על ההנחיות, לכל אחד יש אחריות עצומה. זו לא פריבילגיה, זו חובה אנושית. מבקש למלא אחר ההנחיה החשובה: אתם נדרשים לקיים את ליל הסדר רק עם המשפחה הגרעינית שנמצאת איתם עכשיו בבית. סדר קטן הוא סדר בטוח. אל תביאו הביתה את הבן בסטודנט שנמצא בבאר שבע או בגליל, או את הבת החיילת. צריך להבין שאנחנו לא שולטים בכל ההידבקויות האפשריות שהם עלולים להביא הביתה. זה קשה אבל אין ברירה. לקשישים נשלח מתנדבים וחיילים כדי שדבר לא יחסר להם. זה נכון גם לגבי המימונה ולגבי החגים הלא-יהודיים״. 

נתניהו סיכם: ״כל העולם כולו סגר צר מאוד, מדינות קטנות כגדולות מחפשות מגן ומרפא מפני המגפה. נעמוד באתגר הנוכחי, קרני האור יתגברו על הקורונה. אנחנו מתחילים לראות סימנים שאולי אנחנו בדרך להשתלט על המגפה, אבל אי אפשר לומר זאת בוודאות. עוד מוקדם לברך על המוגמר, אבל אם נתנהג לפי הכללים, יש סיכוי שהפסח יהיה נקודת מפנה. בזמן הזה נלכד שורות, נתלכד לממשלת חירום לאומית, ונוכיח שעם ישראל חי״.

אחריו עלה לשאת דברים מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: ״אנחנו נמצאים בצומת קריטית במערכה. אנחנו יכולים לעלות למעלה בתחלואה, למקומות בהם נמצאות איטליה, ארה"ב וספרד, או להמשיך לשטח את העקומה. הצומת הוא קריטי כי אנחנו נכנסים לתקופת האביב, אנחנו עשויים להרגיש הקלה ולהיכנס חלילה לשאננות. אל תהיו שאננים. תהיו גאים שאתם חיים בישראל״.

מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: צילום מסך)
מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: צילום מסך)


בהתייחס לחברה החרדית אמר מנכ״ל המשרד: ״אני רוצה לומר משהו על החברה החרדית, אני רואה חברה שהבינה שהיא נכנסה לבעיה והציבור שם תפס את עצמו ושינה באופן עמוק את התנהגותו. אנחנו כממשלה עוזרים להם להנגיש את הבדיקות ולאפשר למי שחולה לעבור את המחלה במלון מותאם או בבית חולים. צריך להושיט להם יד ולא להעביר עליהם ביקורת. שמענו לפני יומיים את ארגון הבריאות העולמי אומר שהמחלה לא עוברת דרך האוויר אלא רק דרך רסיסי רוק. לכן הדרך היא להשתמש במסכות, אפשר לאלתר בבית״.

עוד הוסיף בר סימן טוב: ״במקביל, מערכת הבריאות נערכת במלוא העוצמה לתחלואה, אבל ההצלחה הכי גדולה תהיה אם נמנע את התחלואה. במלחמה הזו כולנו ביחד חיילים. אני מודה לאנשי משרד הבריאות שעובדים לילות כימים, כבר שבועות, הם חוטפים הרבה ביקורת שלטעמי רובה לא מוצדקת, אבל מתעלמים ממנה וממשיכים לפעול. רוצה להודות לצוותים הרפואיים, אנחנו בשלב בו המערכה עוברת מקווי הבלימה לבתי החולים. תעזרו להם״.

בר סימן טוב סיכם: ״יהיו לנו השנה פסח מיוחד, מצומצם, נחגוג בצל המשפחה הגרעינית. צריך להקפיד ולשמור על החגיגה, בשנה הבאה בעזרת השם יהיה אחרת. אל תיכנסו לשאננות, המציאות היא תזזיתית ויכולה להשתנות. אנחנו סומכים עליכם״.

במהלך היום נוספו למניין הקורבנות בישראל חמישה בני אדם שחלו בנגיף הקורונה: במחלקה הייעודית במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים נפטרה מטופלת בת 69, עם מחלקות רקע קשות ומורכבות. בבית החולים וולפסון נפטר בשעות הערב חולה קורונה בן 74 אשר סבל ממגוון מחלות רקע, שהיה מונשם ומורדם ובמצב קשה מאוד. מטופלת בת 66 נפטרה במחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר. המטופלת סבלה ממחלות רקע רבות ומשמעותיות. בכך עולה מספר הקורבנות בישראל ל-25. משרד הבריאות עדכן כי מספר חולי הקורונה עלה ל-6,092, ביניהם 95 במצב קשה. 81 בני אדם מונשמים, 129 חולים בינוני.