התקדמות במגעים לממשלת אחדות: הליכוד וכחול לבן סיכמו ביניהם היום (חמישי) כי משרד המשפטים, עליו התנהל ויכוח עיקש בין שתי המפלגות, יהיה בידיו של אבי ניסנקורן מכחול לבן, בעוד המשרד לביטחון פנים יישאר בידי הליכוד ויינתן לשרת התרבות והספורט, מירי רגב - אך נראה כי נתניהו עלול לשלם מחיר מיידי בתוך בלוק הימין בגין החבירה לכחול לבן, כאשר כמעט כל חברי הכנסת במפלגת ימינה הביעו התנגדות לכניסה בממשלה במצב הדברים הנוכחי.

מוקדם יותר היום, אמר ח״כ חילי טרופר מכחול לבן, בראיון בגלי צה"ל, כי הוא מרגיש שהמשא ומתן עם הליכוד על סף סגירה. טרופר, שככל הנראה יקבל תפקיד של שר בממשלה הבאה, אמר כי מפלגתו תקבל את תיקי המשפטים והתקשורת, "אבל כנראה שלא נקבל את תיק הבריאות".

עד כה אחד מסלעי המחלוקת העיקריים היה לגבי שר המשפטים הבא ומי יהיה יו"ר הכנסת. בליכוד התנגדו לכך שאבי ניסנקורן יהיה שר המשפטים ואילו בכחול לבן סירבו לראות את יולי אדלשטיין חוזר למשרדו במשכן.

הסוגייה שנותרה פתוחה היא הצטרפות מפלגת ימינה לקואליציה. ליו"ר המפלגה, שר הבטחון המכהן נפתלי בנט הוצע לקבל בחזרה את תיק החינוך. בימינה טוענים כי כלל לא התקיימו עימם שיחות בנושא קווי היסוד של הקואליציה המסתמנת, וכך גם סביב מינויי התפקידים. עוד טוענים גורמים בימינה כי "כניסה לממשלה לא תקרה בכל מחיר, למפלגה יש קווים אידאולוגיים וגם ציפיות לתפקידים שיאפשרו לקדם את האג'נדה. ללא הסכמות הצטרפותה של ימינה לקואליציה איננה מובטחת".

בליכוד אומרים כי הקרב על התפקידים שיועדו לימינה כבר החל וטרם ברור, האם נתניהו מקיים מגעים עם ראשי המפלגה על מנת להגיע איתם להבנות, אך בינתיים בימינה ממשיכים למתוח ביקורת על ראש הממשלה בעקבות מה שהם מכנים כוויתורים לכחול לבן. שר התחבורה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני בצלאל סמוטריץ', אמר בגל"ץ כי "נתניהו מנהל עכשיו את המו"מ כאילו אין בלוק, אחרי שהלכנו איתו שנה יד ביד". הוא קרא לבצע את החלת הריבונות על יהודה ושומרון ואמר כי זו "הזדמנות החלת הריבונות שווה גם במחיר של בחירות רביעיות".


ח״כ כהנא: ״אין לנו מה לחפש בממשלה שלא תחיל ריבונות״:
חבר הכנסת מימינה התראיין אצל אריה אלדד ורוני בר און ב-103FM וסיפר על עמדת מפלגתו סביב ההתקדמות במגעים לאחדות סביב כחול לבן לליכוד, ועל האיום להישאר באופוזיציה לראשונה מתחילת עידן נתניהו.

עוד פעם תהיו אתם שמשלמים את המחיר? עוד הפעם הסולחה בין השמאל לימין תשחט את ימינה?
"יכול להיות. מבחינתנו לא תהיה פה חדשה מרעישה. זה לא משהו שלא דיברנו עליו, זה לא משהו שלא הזהרנו את הציבור שלנו שעלול לקרות. אבל בפירוש אם הולכת לקום פה ממשלת שמאל בראשות נתניהו, אז באמת אין לנו מה לחפש בכזאת ממשלה".

הביטחון וגם החינוך אצל כחול לבן. אז מה נשאר לבנט?
"אנחנו פחות מתעסקים בכיסאולוגיה ובחלוקת התיקים, והרבה יותר מטריד אותנו הסיפור הזה של הקווים שהממשלה הזאת תוביל. ואם תהיה פה ממשלה שתבטל או תשנה את חוק הלאום ותבטל את חוק קמיניץ, ולא תעשה החלת ריבונות ביהודה ושומרון, ותעשה פה שיטת משפט פרוגרסיבית, אז אין לנו מה לחפש בה".

ואם הנוסחה תהיה ריבונות בתיאום עם האמריקנים?
"מה זה ריבונות בתיאום עם האמריקנים? זה כמו בוררות חובה בתיאום עם ההסתדרות - זה לא עובד הדברים האלה".

מתן כהנא (צילום: פלאש 90)
מתן כהנא (צילום: פלאש 90)

אם זו הנוסחה, אתם אומרים, 'אנחנו לא קונים?'
"אם הם נותנים עכשיו זכות וטו לגנץ על כל המהלכים ביהודה ושומרון, אז לא יהיו שום מהלכים ביהודה ושומרון, ולא יהיה פה שום דבר שקשור בימין. זה לא שאנחנו לא יודעים שכשיש ממשלת אחדות, לא כל תאוותנו תגיע לסיפוקה, אבל עדיין יש פה איזה גבולות. אנחנו נוותר על כמה דברים, לא נחוקק את פסקת ההתגברות כמו שאנחנו חולמים עליה, מצד שני, לא יכול להיות שיהיה פה שר משפטים שייקח חזרה את כל המערכת לכיוון פרוגרסיבי".

כל תאוותכם לא הייתה בידכם גם בממשלת ימין-ימין.
"אני מעריך שאם עכשיו היינו בממשלת 61 של ימין-ימין היינו יכולים להחיל את הריבונות על ההתיישבות ביהודה ושומרון, והיינו יכולים באמת לקחת את הספינה של מערכת המשפט עוד יותר למקום שמרני. כן היינו יכולים כל מיני דברים, עדיין, בסדר ממשלת אחדות, אבל יש גבול לכל תעלול". 

בנט היה מצוין כשר חינוך, ועכשיו הוא מתגלה בכל עוצמתו גם במשבר הזה, ואיילת שקד כמובן. ישלחו אותה להיות חצי שרת חקלאות או שרת הנגב או שרת הצפון או שרת הגליל?
"נתניהו אמר שהשותפות לבלוק לא ייפגעו, אז לא ייפגעו. מבחינתנו עולם כמנהגו, לנו יש את השלושה שרים, לא ייפגעו - זה לא ייפגעו. אנחנו סומכים על נתניהו שכך זה יהיה. יש לו עניינים עם כחול לבן, שיסדר אותם".