הכלכלן שלמה מעוז התארח היום (חמישי) אצל גיא פלג וניסים משעל ב-103FM והביע את דעתו על התוכנית הכלכלית של מדינת ישראל. לדבריו, ישנם הרבה חורים במדיניות הכלכלית, "אותי מדאיג מה תעשה מדינת ישראל ביולי, כשנחזור לשגרה. צריך להקים מפעלים לציוד רפואי, לעשות פעולות שאינן תלויות בכלכלה העולמית". 

אם הקורונה מבלבלת אותנו, המדיניות הכלכלית מבלבלת אף יותר.
"אין מיליון מובטלים, זה עניין של הגדרות. מובטל זה אדם שכבר פיטרו אותו והוא מחפש עבודה, זאת ההגדרה. כל עניין החל"ת , אלה נקראים אנשים שזמנית לא נמצאים במקום העבודה, זה בסדר". 

זה לא בסדר. אנשים מודאגים איך ישלמו משכנתא איך יצליחו לחיות.
"זה עניין של הגדרה, 80% מהם יקבלו אותם בחזרה את העבודה אחרי שהגל של הקורונה יעבור, אפילו אם בסוף יוני- תחילת יולי, אז אלה נמצאים לא במקום העבודה זמנית. מה שכן, יעלה שיעור האבטלה, אדם ממש שפיטרו אותו נתנו לו פיצויים עוזב את העבודה והוא בבעיה גדולה, שיעור האבטלה ערב המשבר האדיר הזה שמעולם לא היה 3.5%  ואני מעריך ששיעור האבטלה יעלה ב-10-7%, גם ככה זה מספר גדול לא המספרים שזורקים בטלוויזיה, אנחנו עכשיו מדברים ברצינות".

זה כלום לעומת אמריקה
"אל תזכירו כל פעם את אמריקה, אני לא רוצה לשמוע את המילה אמריקה".

למה? אפשר להשוות את המדיניות הכלכלית. הנשיא שפך 2.2 טריליון דולר כדי לאושש את הכלכלה, ומה אנחנו עשינו? 80 מיליארד שקל.
"מקסיקו לא נתנה פרוטה לאף אחד, אתה רוצה שנעשה השוואה בין-לאומית? אני אעבור כל מדינה ומדינה. ישראל זה לא אמריקה - עזבו את אמריקה".

לדבריו: "עברתי על כל התוכנית, היא מלאה חורים ובאמת אין ראיה כללית. אותי יותר מדאיג מה-2,000 שקלים, מה המדינה יעשו בשביל להוציא את המשק מהמיתון שנכנס אליו. אנחנו נכנסו למיתון ברבע השני של השנה, נהיה אולי גם  ברבע השלישי במיתון. רוב העולם נכנס למיתון והשאלה היא מה יהיה אחר כך, זה מה שחשוב למשק. כמה אנשים ימצאו עבודה לאחר מכן, כדי שלא נעלה לשיעורי אבטלה של 15-12%. כרגע נותנים לאנשים, כמו שיש מכונות הנשמה, נותנים לאנשים לנשום. כרגע מעבירים להם כסף בלי לבדוק וכו' וזה בסדר, יש שריפה אז מכבים אותה, כשיש שריפה לא שואלים מי אחראי ומי ישלם על כיבוי השריפה, זה פחות חשוב כרגע. השאלה היא מה המשק יעשה, ואז השאלה שלך חשובה. מאיפה אנשים יוכלו לשלם משכנתא? האם ענף הבניה יישאר? יהיה לו קשיים גדולים, מחירי הדירות ירדו כי אנשים לא יקנו דירות, מאות האלפים האלה לא קונים דירות, לא יכולים לקחת משכנתא, גם לא יתנו להם משכנתא, זאת הבעיה. כרגע, אם לפסח נותנים 500 או לא, זה נחמד, זה טוב, זה מקל".

שלמה מעוז
שלמה מעוז

אילו חורים מצאת?
"הדבר החשוב שכתבו שם, אבל לא פירטו, הוא שהם יוציאו 8 מיליארד שקל להאצת פעילות המשק. אבל רק 1.1 מיליארד שקל לתיקון כבישים, מנהרות, תשתיות. בלאו הכי כל המדינה מושבתת, זה טוב. מה שהיינו צריכים לעשות זה להגיד לכל המובטלים 'אני עומד לעשות פעולה של 30-40 מיליארד שקל לתשתיות ברשתות המקומיות – ביוב, התפלת מים, פס רחב', שהמדינה לא דאגה שיהיה. כולם עובדים מהבית, האינטרנט נהיה איטי יותר".

דווקא צריך להאט את התפלת המים עד שסופסוף הכנרת מלאה.
"אני לא מדבר על היום, עוד יבואו שנות בצורת ויחסר מים".

אנחנו לא מבוהלים מספיק?
"זה בסדר, עוד חמש שנים".

בוא נחיה עד אז.
"אני מדבר על תשתיות, זה הזמן שהמדינה יכולה לדאוג שיהיו פעולות שהיא עושה שלא תלויות בסחר הבינלאומי, כי כל העולם שהיה גלובלי - יפסיק להיות. כל מדינה דואגת לעצמה, צריך להקים מפעלים לציוד רפואי, מתברר שאפילו גרמניה סירבה להעביר ציוד לאיטליה. צריך לעשות פעולות לפעילות כלכלית מקומית שאינן תלויות בסחר בינלאומי ובהייטק, זה מה שלא ראיתי בתוכנית והיו צריכים לעשות. להגיד, 'אני עומד לעשות פעולות מקומיות ואני אמצא לכם עבודה, כי אני מוציא כסף על תשתיות'. לחלק כסף, כשאני זורק כסף מהאוויר, זה בסדר לטווח קצר, אבל לאחר מכן אנשים ירצו עבודה, בדיוק כדי לשלם משכנתא, כדי שיהיה להם איך לחיות וזו תהיה הבעיה. תעזבו את פסח, תנו להם את ה-500 שקל אחרי פסח, זה מרגיע אותם, אבל זו לא הנקודה הקריטית".

מעוז הוסיף: "הדבר הגרוע שעשו הוא 13 מיליארד שקל לחל"ת, לא שמתם לב שזו הוצאה שחצי ממנה מיותרת. הם לא עזרו לאלה שיצאו לחל"ת, הם עזרו למפעלים, משרדים וגופים עשירים, שהרבה שנים עשו כסף, ובצדק. אנשי עסקים חיוביים. במקום שהם ידאגו לחל"ת של העובדים, ואולי לפיצויים או לחצי משרה או עבודה מהבית, המדינה אמרה 'אני אשלם עבור החל"ת והיא מוציאה 13 מיליארד שקל על חל"ת, במקום נגיד 3 מיליארד שקלים. היא נותנת למעסיקים, גם העשירים - משרדי עו"ד, משרדי רו"ח, ארכיטקטים - כולם מוציאים את העובדים שלהם לחל"ת. זה 10 מיליארד שקל מיותרים שזורקים לרחוב, ה-500 שקל זה נחמד, אבל לא מהותי".