בתחילת השבוע נראה שגם ממשלת האחדות לא מזיזה את יעקב ליצמן מתפקידו כשר הבריאות ומעמדו נראה יציב ביותר למרות רעידת האדמה הפוליטית. שרים חוששים שיוחלפו, אחרים מוטרדים מהאפשרות שהדלת תיטרק בפניהם, אבל לא המשא ומתן הקואליציוני ולא משבר הקורונה, הצליחו, נכון לשעת כתיבת שורות אלה, להזיז את איש יהדות התורה מלשכתו.

"לא חשבתי לרגע שאפרד מהתפקיד", אמר השר ליצמן כששוחחנו בתחילת השבוע (קרוב לשעת סגירת המוסף החלו שמועות כי התיק עשוי בכל זאת לעבור בסופו של דבר לכחול לבן - א"ל). "אי אפשר לעשות במדינה הזו מה שרוצים ולכן לא שקלתי שום תפקיד אחר".

בטח שמעת את הקריאות להחלפתך.
"אין לי שליטה על כלי תקשורת שכותבים כל הזמן. לכתבים יש כוח ביד, אז שיכתבו עליי מה שהם רוצים".

לא רק התקשורת, מנהלי מחלקות בבתי חולים שלחו מכתב ובו בקשה למינוי שר מקצועי.
"היות ואני מכיר חלק מהאנשים, אני בטוח שהם לא ידעו על מה הם חותמים".

בזמן ההמתנה לשר הבריאות, מחוץ לחדרו, אפשר היה לשמוע את הרכבים שעברו ברחובות שכונת רוממה, בכניסה לירושלים, והורו לציבור החרדי להישמע להוראות. אלה לא ימים קלים עבור השר. לא רק שהוא נמצא במרכז המשבר הבריאותי הגדול בתולדות המדינה, הוא שומע תלונות על תפקודו, צעקות על מחדלי הבדיקות והחוסר בציוד מיגון לצוותים הרפואיים וגם רואה את האצבע המאשימה המופנית לקהל שאליו הוא משתייך - הציבור החרדי.

אחרי המתנה ארוכה קיבל אותנו השר, לא לפני שעוזריו ביקשו לשמור על מרחק. בכל זאת מדובר באיש בן 71, ולפיכך נמצא בקבוצת סיכון. "אני חושש גם לבריאותי ובגלל זה לצערי הפסקתי ללכת לביקורים בבתי חולים", ליצמן סיפר אחרי שתיאמנו מרחק סביר. "עד לא מזמן הלכתי כמעט כל יום, עד שרופאים הזהירו וביקשו שאפסיק. אני מנסה לסגור דברים בשיחות טלפון".
לציבור שלך היה קשה יותר להבין.

"מי שקובע את הנהלים זו המדינה, אבל הציבור הזה עדיין צריך לקבל את אישור הרבנים שאכן חייבים לנהוג כפי שמבקשים. למה? כי בן אדם חרדי מתפלל במניין, יש לו סדר יום קבוע. לחילוני אין מנהג שהוא חייב ללכת כל יום לים. אני הולך לתפילה פעמיים ביום והמקום שאני מתפלל בו מדי שבת, אצל האדמו"ר מגור, סגור כעת. אלה תפילות שבדרך כלל מתקיימות עם 5,000 איש. בשבילנו להתפלל במניין זה חשוב. אף פעם לא חלמתי שנגיע למצב כזה".

נערכים לסגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
נערכים לסגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

בגלל זה היו חרדים שהמשיכו להתקהל גם כשנאסר?
"לוקח יום, יומיים, עד שנכנסים לשגרה. במגזר החרדי סגרנו את הישיבות, ביקשנו בהתחלה שהמקוואות יכילו עד עשרה אנשים. כל החלטה על החמרה שלקחנו, נעשתה לפי קצב ההדבקה. מונחים בפניי נתונים לפי כל עיר, כמה חולים יש בה, בכמה עלתה הכמות מאתמול. עכשיו למשל ראיתי שמקום מסוים עלה יותר ממקומות אחרים, באחוזים אני מתכוון, וזו דווקא תל אביב".

בבני ברק ובקרב החרדים יש נתונים מדאיגים במיוחד.
"אני בהחלט חושש. יצאתי בקריאה לציבור החרדי ובכלל לכל התושבים שיצייתו להוראות משרד הבריאות. זה צו השעה ואין מנוס. הקורונה מכה בכולם".

בטח ראית את הלוויה בבני ברק שבה התעלמו לחלוטין מההוראות.
"לכן אני קורא לכולם לציית להוראות".

לא דאגת לציבור שלך יותר מלאחרים?
"במה בדיוק?".

ביקשת שבתי הכנסת יישארו פתוחים?
"אמרתי שאם יוצאים לטייל עם הכלב אז אפשר לצאת עם טלית ותפילין. אני עומד מאחורי כל מילת ברזל שאמרתי".

אתם מסתירים מידע מהציבור?
"אין שום סודות. הכל עובר בשיחות וידיאו בין השרים, כך שאנחנו לא יכולים להסתיר".

כל הנתונים?
"יש עדכונים יומיים שמפורסמים ואם הייתי יודע מתי יסתיים הדבר הזה, הייתי קונה מחר הגרלת פיס. אף אחד לא יודע, כולנו באותו מצב. כל העולם שובר את הראש מה לעשות, ולכן נעשה יותר ויותר קשה להשיג ציוד. ממש מלחמה. מדינות מונעות מחברות להוציא ציוד החוצה".

לא היה אפשר להקדים תרופה?
"לא התכוננו שיהיה משבר כזה, בטח בממדים האלה, לכן הכנה בכמות כזו לא הייתה יכולה להיות. בהתחלה ייתכן שלא ידעו איך לטפל ובגלל זה רופאים נדבקו. תקלות קורות, למרות שלאחרונה שומעים שפחות ופחות אנשי צוות נפגעים. יש לנו את הציוד שצריך ולא נחסוך שקל במאבק. רופאים, אחים ואחיות, מנהלה, מד"א, קופות חולים. יש הוראה שהם נמצאים בעדיפות ראשונה".
משלב מוקדם היו תלונות על מספר הבדיקות המועט שנערך.

"לא ידענו עם מה אנחנו מתמודדים. ברגע שישבנו אצל ראש ממשלה וקיבלנו החלטה - מספר הבדיקות כל הזמן נמצא בעלייה. יודע עם כמה התחלנו? 50 בדיקות".

וזה לא היה מאוחר מדי?
"צריך להבין שאתה לא מכיר את הנגיף, הוא דבר חדש, ויש מדינות מתקדמות שבכלל התעלמו, ולא רק אנגליה אלא גם ארצות הברית הגדולה. אף אחד לא ידע עם מה מתמודדים, ולאט־לאט למדו. אני מהרגע הראשון חשבתי שיש איום, דווקא בגלל העובדה שלא ידעו מה זה, ואני חייב לומר שראש הממשלה טען מההתחלה שעדיף להחמיר מאשר להקל. אצלנו קדושת החיים היא דבר ראשון במעלה, לכן אנחנו מתנהגים ככה. כבר אמרו לי שמדובר בגימיק בחירות, והתברר שלא. אני יודע שלא כולם יאהבו לשמוע, אבל נתניהו מקדיש שעות על גבי שעות לנושא. ישיבות ארוכות, שיחות וידיאו".

עדיין, דוח מבקר המדינה העיר על המוכנות הלקויה.
"יכול להיות שלא הייתי מפרסם את הדוח דווקא בעיתוי הזה, יכול להיות שהמבקר רצה לפרסם דווקא בגלל שהוא נוגע לתקופה הזו ואני מכבד זאת. קיבלנו את הדוח לפני מספר חודשים, ענינו תשובות. חייבים להבין שכל פעם משרד הבריאות נמצא בחוסר, ואני עוד הייתי זה שהגדיל את סל התרופות. אצל שרת הבריאות הקודמת (יעל גרמן - א"ל) הוא היה 300 מיליון שקלים, אצלי 500 מיליון. ואל תשכח ששר האוצר, יאיר לפיד, היה ממפלגתה ואני לא. זה הבדל של שמיים וארץ".

משה כחלון הוא שר אוצר מהגוש שלך.
"גוש, גוש, אבל מפלגה זה יותר טוב, וגרמן הייתה שם בכירה. אנחנו הגדלנו את התקציב. לפני הבחירות סיכמתי עם שר האוצר וראש הממשלה על הגדלת מס הבריאות בחצי אחוז, מה שאמור להכניס למערכת 3 מיליארד שקלים נטו. אם הסכום יגיע, אני אוכל ליישר גב".

יעל גרמן (צילום: אסתי דזיובוב/TPS)
יעל גרמן (צילום: אסתי דזיובוב/TPS)

רק שהכל עד עכשיו היה תקוע.
"התעסקו עם שטויות של חוק כזה וחוק כזה ומי יהיה יו"ר הכנסת".

מסע ההפחדה הציבורי לא סייע פוליטית לראש הממשלה?
"לא חושב שמישהו התכוון להפחיד. יציאת האנשים לרחוב היא באמת דבר נורא ואיום. אסור להסתובב סתם".

ראש הממשלה דיבר על אלפי מתים, מצוקה אקוטית בבתי חולים.
"ראש הממשלה, כולל מנכ"ל המשרד שלי, מדברים לפי מה שקורה בעולם. סין, איטליה, השם ישמור, ספרד. זה גורם לפחד, ולכן הבינו שבידוד יציל את המצב. אנשים חושבים שבידוד הוא משחק, והוא לא".

אנשים מרגישים מחנק בבית.
"לחיות זה יותר חשוב".

כל החלטה שאתם לוקחים היא הרת גורל, בטח כלכלית.
"הממשלה צריכה לטפל בתחום העסקי, בזה אין ספק. אני לא כל כך מעורב בנושא, אבל יצטרכו להרחיב את העזרה. מדובר בהמון כסף, סכומים שאנחנו לא רגילים אליהם, אבל חייבים לדאוג".

ליצמן נמצא במשרד הבריאות, אומנם עם הפסקות, מ־2009. היו לא מעט שנים שבהן הוא זכה לפופולריות בסקרי דעת קהל שנעשו על תפקוד השרים, אבל התקופה האחרונה הוציאה החוצה את מבקריו. אפשר לשמוע לא מעט קולות שמספרים שאיבד שליטה בניהול המשבר, מתלוננים שאת המושכות נטל מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, שהוא כלכלן ולא איש רפואה. תחושה של חוסר אונים.

"המאבק מתיש, אבל אנחנו עובדים ועושים הרבה", השיב ליצמן למבקריו. "אנחנו מנסים להקדים את העולם. בלילה הראשון, בחמישי בלילה, ממש כשהגיעו הדיווחים המוקדמים מסין, הייתי בחמ"ל בתל אביב וסיפרו על מה שקורה. אני הייתי זה שאמר על המקום 'תפסיקו את הטיסות מסין לישראל'. כולם התקוממו נגדי, משרדי ממשלה, שגרירים. אל תשאל איזה רעש היה. אמרו לי 'זה יגרום למשבר'. אמרתי 'אני לא זז מההחלטה'. עשינו את זה ואחרי יומיים כולם חיקו אותנו. זה הציל אותנו. בכל זאת אנחנו לא כמו כל העולם".

עדיין, מה הגליק הגדול בלהיות שר בריאות?
"ביבי אמר לי לא מזמן 'תתפלא לשמוע, אבל את תפקיד שר הבריאות אף אחד לא רוצה'. אני רוצה. חידשתי הרבה דברים. טיפולי שיניים לילדים בחינם, כשנכנסתי לתפקיד היו תשע מכונות MRI, היום יש 61. ברור שעשיתי הרבה דברים ובניגוד לפרסומים במערכת הבחירות, הזיהומים בבתי חולים - אומנם היום כבר לא מדברים על זה - אבל הם ירדו בשנה האחרונה ב־40%".

לא נוח לדבר על הנושא כעת.
"עכשיו זה משהו אחר. מדובר בנגיף שאין לו תרופה בכל העולם ועדיין כולם רוצים לבוא אלינו כדי ללמוד".

שר בריאות, גם אם ירצה, לא יכול לצאת טוב מאירוע כזה.
"שר בריאות זה תפקיד שאתה יכול לעזור לעשיר, עני, יהודי, ערבי. אני אומר לך שכולם אצלי אותו דבר. אתה בא בסוף היום ויודע שהצלת נפשות. זה מה שהביא אותי להיות שר".

ועדיין תפקיד כפוי טובה.
"ברור. אספר לך סיפור מצחיק. לפני חמישה חודשים מישהו התקשר לעוזר שלי בשתיים וחצי לפנות בוקר. העוזר שאל 'זה עד כדי כך בוער?'. הפונה ענה 'בטח'. למחרת העוזר הגיע למשרד וסיפר את מה שהיה בלילה. אמרתי לו 'בוא נעזור לבחור, שיקבל את מה שביקש', ואכן עזרנו, אבל הוספתי 'תקשיב טוב, תתקשר אליו בשתיים וחצי בבוקר כדי לתת את התשובה'. זה מה שעשה, אבל הדבר הראשון הוא לעזור".

אתה שר בריאות ששייך לעולם החרדי, שנתפס בציבור החילוני כעולם הישן.
"אז מה? ואם אני אגיד שאביגדור ליברמן שייך לעולם הרוסי, זה קשור? צריך לראות תוצאות. עובדה שגם בסקרים היו לי את התוצאות הכי טובות כשר. המטרה היא לעזור לאנשים, זה תפקידי ואני משתדל לבצע אותו כמו שצריך בכדי לעבור את המשבר. מתפללים לשם שיעזור. הרי סיימנו כעת את חודש אדר שראשי התיבות שלו 'אני השם רופאך'".

אני דווקא מכיר את הצירוף בין אדר ומרבין בשמחה.
"גם מרבין בשמחה, אבל מבחינת רפואה כך כתוב בספרים".

נגיף הקורונה לא מזכיר במעט את המבול, סיפור סדום? אולי היינו שבעים מדי והוא מכניס אותנו לפרופורציה.
"כמו שאמרת, המצב מכניס לפרופורציה. פתאום אפשר בלי לנסוע בשבת לים, ואת החתונות אפשר לצמצם לעשרה משתתפים. עובדה שאפשר".

אתה רוצה לומר שיש מי שמזכיר לנו את מקומנו?
"כתוב על זה בספרים, אבל אני לא רוצה לפרט".

מה כתוב?
"שפעם ב־70 שנה פלוס יש מקרים כאלה".

יש בזה צדדים חיוביים?
"זה לא עניין של טוב או לא. עניין של מה שכתוב, זה מה שיהיה. אני יכול להגיד לך שיש ספר מיוחד, 'תולדות יעקב יוסף', מלפני 250 שנה. הוא כותב שם על פרשת 'כי תישא' ובין הדברים מדבר על שנת 'תש"א' (התחילה ב־1940 - א"ל) ושיהיה חורבן גדול בעולם. כתב את הספר 150 שנה לפני".

יש סיבה למה אירוע כזה מגיע כעת?
"זה לא ענייני וגם אם אסביר בעיתונות, לא יקבלו, אז בשביל מה? קודם כל שהאנשים ישמרו על מה שצריך ואחרי זה שיחפשו תשובות".  

לבן אדם מאמין קל יותר לעבור משברים כאלה?
"כן, בגלל האמונה והביטחון. יש פסוק בתהילים, פרק קכ"ז, 'אם ה' לא יבנה בית, שווא עמלו בוניו בו. אם ה' לא ישמר עיר, שווא שקד שומר'. זאת אומרת שאנחנו צריכים לעשות את שלנו, חלילה זה לא מוריד מאיתנו, אבל צריך לדעת שהכל משמיים".

אתה מפחד מקטסטרופה?
"אשרי אדם מפחד תמיד. לפחד וגם לעשות את מה שצריך".

איך אתה מתמודד עם הביקורת?
"ביקורת צריך לשמוע ואני מכבד, אבל יש גם ביקורת שקראתי ואני יודע בדיוק למה העלו אותה. לא כולם, יש ביקורת עניינית, ויש ויכוחים ודעות של פרופסורים שאומרים שהמצב דווקא משתפר, אבל יש גם עובדות. מספרים שקופצים ומנתונים כאלה אי אפשר להתעלם".

משה בר סימן טוב (צילום: פלאש 90)
משה בר סימן טוב (צילום: פלאש 90)

אמרו, למשל, שצריך לתת לאיש מקצוע להיות מנכ"ל המשרד.
"הטענה עלתה בעתירה לבג"ץ ונדחתה, ואני יכול להגיד לך שמנכ"ל המשרד מבין בנגיף הקורונה פי עשרה יותר מכל רופא שמסתובב כאן, והוא מוקף ברופאים שמייעצים. הכל פוליטיקה. זה מתכוון להעלות אותה בעיתון, זה מכוון אותה למפלגה. תאמין לי שכששואלים אותי 'מה שלומך?' אני עונה 'ברוך השם בסדר, לא קראתי עיתון'. כותבים דברים שקריים מבלי למצמץ. לא מפריע להם ולא חוזרים בהם גם כשהם יודעים שמדובר בשקר, ואני מדבר על יום־יום".

היום לכל צד פוליטי יש זיהוי בכלי התקשורת.
"מה זה משנה? אני מדבר על דברים שאסור לכתוב. היו מקרים שחשבתי כבר להגיש תביעות דיבה, אבל זה סיפור של שנתיים־שלוש, בלתי אפשרי ומנצלים את זה. כותבים שקרים. איווט ליברמן אומר כל יום משהו חדש עליי ועל המגזר החרדי, ויש כתבים שממשיכים עם זה".

ממה זה נובע, שנאת חרדים?
"כן, כי שונאים חרדים".

למי אתה מתכוון, לחילונים?
"לא, חלילה. יש חילונים שאנחנו ביחסים מצוינים איתם, אבל יש אנשים בעלי כוח שמכניסים את האג'נדה של 'שנאת חרדים'".

ליצמן, שנמצא בכנסת מ־1999, הוא שועל פוליטי. המראה שלו לפעמים יכול לבלבל, אבל הוא חד מאוד ושולט בכללי המשחק, ובימים שבהם שלטון הימין התנדנד, הוא נקרע בין המלחמה על בריאות הציבור למה שקרה במסדרונות המשכן.

"חשבתי שצריך ממשלת אחדות, אבל הבנתי מהרגע הראשון שיאיר לפיד לא ייתן לזה לקרות, אפילו צחקתי", הוא חייך קלות. "זה לפיד, ובגלל זה לא רציתי לשבת איתו בממשלה. אני אומר דבר ברור: הוא ואיווט ליברמן עשו יד אחת".

יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)
יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)

מרוצה ששניהם לא בקואליציה?
"זה טוב לעם ולמדינה, כי אנחנו פה בכדי להישאר בשנים הקרובות. צריך יציבות".

בלוק הימין לא תקע אותנו?
"הבלוק היה מצוין. חבל שהוא לא השיג עוד שלושה חברי כנסת והיה פותר את כל הבעיות".

חבל שהמדינה הייתה בפלונטר בשעתה הקשה.
"צריך היה לשאול את מי שהכניס לפלונטר. יכולנו לגמור את הבעיות כבר בקדנציה הקודמת. מי הכניס? רק איווט ליברמן. תראה מה היה בבחירות הראשונות. הוא היה ימין־ימין, ולא רצה ברגע האחרון את ביבי. בבחירות השניות שידר שרק אחדות תציל אותנו ובבחירות השלישיות הוא כבר יושב עם הערבים. הוא לא יציב".

פעם לא הייתם ביחסים טובים?
"דיברנו, אבל משהו שם השתגע".

אולי מדובר בעקרונות?
"הוא בעל עקרונות? אין לו. הוא האשים אותי שנתתי הוראה לסגור את המעבדות בשבת. הוא פשוט משוגע, צריך אשפוז. אני דיברתי עם מישהו אחד? הן לא עבדו? ועוד איך עבדו. הוא בטח סתם חשב שזה היה ככה ואמר. תאר לך שהייתי אומר עליו כל מיני דברים מכוערים? הוא אפילו לא התנצל והוא יודע ששיקר, שזו עלילת דם. מה הוא רוצה לומר, שאני אשם בעובדה שמישהו חלילה וחס לא מרגיש טוב? זו רשעות לשמה, לא פחות".

הוא היה לשון המאזניים.
"אחמד טיבי היה לשון המאזניים".

איך אתה באמת עם טיבי?
"מצוין, בחור טוב".

אחמד טיבי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אחמד טיבי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

רק לא בכדי לשבת איתו בממשלה?
"אני לא מדבר על דברים תיאורטיים וגם לא מתעסק בהם. יש בן אדם אחד שניהל בשבילי את המשא ומתן הקואליציוני וקוראים לו יריב לוין".

אתה שומע איך מדברים היום על ערבים, אנשים שחלקם נמצאים תחת המטרייה שלך.
"תתפלא לשמוע, אני מכבד את כולם".

הבעיה היא שחלקם טוענים שהם נחשבים כאזרחים סוג ב' במדינה.
"הם לא סוג ב'. אני הראשון כשר וסגן שר שביקרתי בבתי חולים ערביים בנצרת, כשאף אחד לא ביקר לפניי. עזרתי להם לקבל מכונות MRI וציוד כמו שאף אחד לא עזר. מהצד השני התייחסו אליהם בכלל? אצלם לערבים לא הייתה פונקציה בשום דבר".

אבל אתה רואה את היחס שהם מקבלים היום.
"זו פוליטיקה. עזוב אותי, תשאל את יריב לוין. אני אומר לך חד־משמעית שאם גנץ היה רוצה אחדות, הוא היה מקבל אותה מזמן".

נפגשת איתו?
"הוא הזמין אותי לפגישה, אבל אמרתי לו שאין מה לדבר, יש בלוק".

נתניהו לא בר החלפה?
"יש לי לא מעט טענות לליכוד, כמו העבודות שהיו בשבת, אבל לזכותו של נתניהו הוא קיים את ההסכם הקואליציוני כמעט עד הסוף, אז למה לפגוע בו?".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אף על פי שהתפטרת ב־2017 בגלל עבודות הרכבת בשבת.
"אמרתי לך מיד שיש לי טענות לגבי העבודות בשבת, אבל עובדה שנתניהו קיים איתנו כמעט את כל הדברים שהבטיח, לעומת לפיד שישב כל היום וחיפש סעיפים בספר התקציבים בכדי לפגוע בנו. יריב לוין שאל אותנו במו"מ הקואליציוני 'למה יש לכם הכי הרבה סעיפי קואליציה בהסכם?', אמרתי לו 'בגלל אותה פגיעה שהייתה בזמן לפיד. עכשיו זה התיקון'".

לפיד לא היה חוזר על זה היום.
"כששאלו אותי אם יש תשובה ללפיד, אמרתי שכן. אם הוא יצביע על חוק הגיוס כפי שאנחנו רוצים ועל תקציב הישיבות כפי שאנחנו רוצים, אז אפשר יהיה לחשוב. בינתיים הוא רק מקלל, מבזה ומשפיל. עושה את כל הדברים נגד המגזר החרדי. מה, אני לא בן אדם? למה הוא משפיל ופוגע בי?".

לדעתך הסטטוס קוו ייפגע במקרה שהשלטון יתחלף?
"אני בהחלט מפחד. לא צריך לתת דוגמאות, כי הם מיד ינצלו את זה. היום אין בעיה עם התחבורה הציבורית בשבת? בטח שיש".

תראה את תל אביב, חיה שם קהילה חרדית בשקט ובשלום.
"לא נכון. כואב לנו והם לא יוצאים לרחובות ולא יכולים להסתובב. יש לי בת שגרה בתל אביב, בשכונת נווה שרת, שם הם נמצאים במקום צדדי, לא רואים דבר, אז הכל בסדר, אבל אני מכיר אנשים שחיים במרכז העיר ולהם בהחלט יש בעיה".

תל אביב זו העיר הבינלאומית של ישראל.
"יש חוק שעות עבודה ומנוחה בשבת, למה אותו לא צריך לקיים ו'לא תגנוב', כן צריך? מה ההבדל? זה חוק וזה חוק. בסעיף החוקים החוק של השבת וחוק שעות עבודה ומנוחה ביום העצמאות הם באותו מקום. נו? ביום העצמאות אם מישהו עובד המשטרה אצלו תוך חמש דקות עם בקשה שיסגור. מה עם השבת?".

אנחנו ב־2020.
"אז יש לך אפשרות אחת, שנה את החוק. אתה בעל הבית, הרוב במדינה, שנה אותו. בוא נראה אותך, אבל כל עוד אני בקואליציה ולא אתה, זה המצב. אותו דבר אני אומר לגבי הרפורמים. הם יתיישבו להם באמריקה ויגידו לנו מה לעשות? תתמודד פה, בוא נראה אותך. בינתיים יש להם 200 קולות בארץ, לא יותר. אז למה הם כל הזמן מכתיבים את דעתם?".

כי יש להם כוח.
"אצלי זה לא נקרא כוח. אותי לימדו שלבן אדם יש קול אחד והולכים איתו להצביע לכנסת וזה מה שיש".

אתה מפחד שאם לא תהיו בקואליציה, הצד השני יעשה מה שהוא רוצה?
"הימין מפחד שיחזירו שטחים, אלה מפחדים מסיפוח. כולם מפחדים".

אמרו רק עכשיו שהדמוקרטיה מתה כשיו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, סירב לקיים את פסיקת בג"ץ.
"לא יכול להיות שבגלל פוליטיקה ישנו את כללי המשחק. זה לא הולך. יש חוק במדינה. אם החוק לא מתנגד שביבי נתניהו יהיה ראש ממשלה, על אף כתב האישום ואומרים שלא כך המצב, אז גם לא צריך לשלם מס הכנסה. תחליטו ששומרים על החוק ואני כמובן בעד, אבל אל תגידו שהחוק כן או לא התכוון, כי אחרת כל אחד יעשה דין לעצמו. יש חוק שמקימים ממשלה ובוחרים יו"ר לכנסת".

אדלשטיין לאחר התפטרותו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
אדלשטיין לאחר התפטרותו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

למי יש הזכות לומר את המילה האחרונה, לכנסת או לבית המשפט העליון?
"הגישו חוק כדי לצמצם פה ושם את כוחו של בית המשפט, ואני בעד. כל ההתערבות הזו, שהייתה עכשיו, היא לדעתי נוראה ואיומה. אז נכון שנשיאת בית המשפט העליון נימקה את החלטתה, אבל כמו שהיא נימקה - גם ליו"ר הכנסת היו נימוקים משפטיים שהוא צדק לגביהם. לא היה צריך להתערב".

יש לך זמן להתעסק בפוליטיקה?
"אתה הראשון שמדבר איתי על פוליטיקה אחרי הרבה ימים. הראש היום טרוד רק בענייני בריאות וקורונה".

ראש הממשלה, עם כתב האישום על הראש, יכול לטפל במסירות במשבר כזה?
"אתה לא מרגיש עליו דבר, הוא עובד חזק וגם כשלא ידעו בהתחלה אם יהיה כתב אישום, הוא התנהל כרגיל. אין אחד שיכול לטפל במשבר הזה יותר טוב ממנו".

איזה ציון היית נותן לתפקוד שלך?
"אני חלק ממשרד הבריאות, והמשרד הזה ראה לפני אחרים בעולם את המשבר ועשה את מה שצריך. בלי להיכנס לביקורת, אף אחד לא ציפה שהולך להיות נגיף בסדר הגודל של הקורונה".

כמו נגד ראש הממשלה גם מעל השר ליצמן רובצת עננה. בקיץ שעבר פרסמה המשטרה שהתגבשה נגדו תשתית ראיות בחשד לעבירות מרמה, הפרת אמונים, הצעת שוחד והדחה בעדות. ליצמן הכחיש את החשדות וגם בימים אלה הוא אומר, "שטויות והבלים. אני סומך על היועץ המשפטי שיחליט מה שיחליט עם התיק שלי".

משתלם להיות איש ציבור?
"אני כבר הרבה שנים בעסק".

אתה ישן טוב בלילה?
"מותר לי להגיד שאני לא ישן בימים אלה? כבר 50 שנה אני קם מוקדם, ועכשיו אם יש ישיבת ממשלה טלפונית באחת בלילה, אז אני כבר לא נרדם. הולך למקווה בבוקר, יש לי מפתח".

איזה חג פסח צפוי לנו?
"חג כשר ושמח. עובדה שאנחנו מנקים את הבית ונהיים נקיים, וטהורים. נכון שלא נוכל לקיים את הסדר עם כל המשפחה וזו אכן אי־נעימות ובעיה גדולה, אבל זה מה שיש ועם זה נתמודד".

ח"כ אביגדור ליברמן סירב להגיב על הדברים.