השבוע הקרוב היה אמור להיות תור הזהב של שוק המתנות לחג - עם חנויות עמוסות, עמדות לאריזה עצמית והעצבים של מי שלא הספיק לקנות את המתנה שרצה ונאלץ להסתפק בקערת אוכל גנרית שכולה זועקת פתק החלפה - ולא רק בשוק הפרטי שבו רוכשים מתנות לבני המשפחה ולמארחי הסדר. בחודש שלפני פסח נערכים כל הארגונים במשק, גדולים כקטנים, לקניית מתנות עבור העובדים שלהם: הרמות כוסית, יין, שוברי מתנה.

פסח הוא לא רק עונת המתנות לעובדים, אלא גם תקופה שאליה נערכים היצרנים הקטנים - אלו שמייצרים את מארזי השי והחלו בעבודתם כבר לפני כמה חודשים, כלומר לפני שווירוס הקורונה פלש לחיינו. עד לפני כמה ימים עוד קיוו בענף שתהיה הקלה לקראת החג. אולם השבוע – ימים ספורים לפני פסח – כבר ברור שאין הקלה ושהתקנות המחמירות שנוספו ימנעו מרוב היצרנים והמשווקים להפיץ את מרכולתם לבתים ולבתי העסק. במציאות שבה אי אפשר לשלוח זר פרחים, מה יגידו חבילות השי?

ולא רק הלוגיסטיקה היא הבעיה. קיום סדר הפסח במתכונת מצומצמת, שתכלול רק את דיירי הבית, משפיע גם הוא על הביקוש. רוב הטקסים של חלוקת השי מתקיימים במקומות העבודה, במעמד הרמת הכוסית לחג, שמן הסתם כבר לא תתקיים השנה. הוא הדין בשוק הפרטי, שיימנע השנה מאירוח.

הגדולים ברחו ראשונים

"שלושה רבעים מההכנסה שלנו במהלך השנה מסתמכת בדרך כלל על החגים - ראש השנה ופסח", אומר עדו תמיר, חקלאי והבעלים של משק פתורה, שבו מגדלים חומרי גלם ומייצרים דבש, יין ושמן זית. "אנחנו מדברים על 40% מהצריכה השנתית, שמתבססת בעיקר על פסח. בימים כתיקונם פונים בעיקר לקהל העסקי, לחברות הגדולות, שמזמינות מאיתנו מארזי מתנה, ועל כך מבוסס העסק. הקורונה הגיעה בזמן לא טוב וביטלה לנו כמעט את כל העבודה". תמיר מספר שהביטולים מחברות גדולות במשק לא איחרו להגיע: "אני מבין את המהלך, אבל גם לא יכול לא לכעוס. ההשפעה במאקרו היא שכשחברות ענק כאלה, שיש להן את היכולת להחזיק עסקים קטנים, ביטלו כבר לפני חודש, הן גורמות לנזקים גדולים לעסקים קטנים, וזה מה שאנחנו חווים בחודש האחרון. קהל הלקוחות הגדולים די נעלם".

איך אתם שורדים בימי הסגר?
"קודם כל אנחנו ספקי מזון, ותודה לאל, אנחנו בסדר. למדנו תוך כדי תנועה לשנות את מהות העסק ולהתחיל לפנות לקהל לקוחות פרטיים דרך האתר שלנו. ראינו שיש לזה עדיין מעט ביקוש לפני החג. העובדה שכולם בבית ולא יכולים לבחור מתנה בעצמם, גם אם הם לא מתארחים כי ביטלו את פסח, חלק מהשירות שלנו הוא לעשות את זה עבורם. הצוותים שלנו ממוגנים באופן מלא, מגיעים לכל הארץ ומניחים את החבילות מעבר הדלת".

תמיר מספר שלא הייתה ברירה אלא לחשוב מחוץ לקופסה כדי להמשיך להפעיל את העסק: "תוך כדי תנועה אנחנו מתמקצעים בתחום שלא התמקצענו בו לפני כן. אלה דברים שאנחנו לומדים היום ומשנים את סגנון העסק כדי שהוא ימשיך להיות בחיים".
לא רק תחום מארזי החג נפגע. במקרה של פתורה, 30% מהמכירות הן שמן זית למסעדות. "הכל נעצר, יש עוד תשלומים שנעצרו וגם היצוא לחו"ל הופסק".

אתה מאמין שתצליחו להשאיר את הראש מעל המים?
"אין לנו דרך לדעת עכשיו שום דבר, וזה בטח לא זמן לחשוב על העתיד. זו מלחמת הישרדות יומיומית. כמוך־כמוני, אני חי מעדכון חדשות אחד לשני. בין לבין אני מנסה כבר שבוע לפנות למשרדי ממשלה כדי להבין מה קורה, אבל אין מענה משום גורם. אנחנו חיים משעה לשעה ומקווים לטוב. אני לא יכול גם לעבוד בשדה, גם לארוז את המתנה וגם לדבר עם משרד הכלכלה. אין לנו את האפשרות הזאת, לא מבחינת מערך ולא מבחינת כוח אדם. וכרגע, עדיף לי לא לחשוב על מה יהיה אחרי פסח, אלא על מה שיש לי  עכשיו ועל מי שקונים ממני ומחזיקים אותנו, בזה אני מתעסק".

"אומנם לא נראה השנה התקהלות של הרמות כוסית, אבל אנחנו רואים מגמה של הרבה חברות שרוצות לשמר את המתנות לחג", אומרת שני פיין, סמנכ"לית B2B (ביזנס טו ביזנס) מאתר הקניות BUYME. "המגמה של חברות היא לתת הרגשה טובה לקראת החג לעובדים שיצאו לחל"ת, לעובדים שנשארים בבית עם הילדים ולעובדים שירדו לחצי משרה".

סוג המתנות משתנה?
"בתקופה האחרונה יש מעין אדפטציה של מתנות שאפשר לממש עכשיו בסגר מול המחשב. אומנם אנחנו מתמחים במתנות הדיגיטליות וחזינו את המעבר להתנהלות אונליין כבר מזמן, אבל אנחנו רואים מגמה שמאפשרת לאנשים לנשום קצת עם קורסי בישול דיגיטליים, קורסים לצילום, שיעורי נגינה לילדים שנמצאים בבית ואפילו סדנאות יצירה אונליין. הצורך לתת לעובדים הרגשה טובה הוא כבר מעבר למתנה הסטנדרטית לחג הפסח".

התאמתם את האתר למצב?
"יש לנו אזור ייעודי מיוחד שמאפשר רכישה של מתנות שאפשר לממש מהבית. אבל חשוב לי לציין שעדיין יש מעסיקים שמתעקשים לתת את האפשרות לבחירת שוברים ייעודיים לאחר שכל המצב יסתיים, ולו מתוך הבנה שאנשים משתוקקים מאוד לחזור ולצאת למסעדות, לספא ולבילויים, ושובר מתנה יכול לאפשר להם לעשות את זה ולא לחשוב פעמיים. כל זאת, כשהתקופה תהיה מאחורינו".  

פיין מספרת שבתקופה האחרונה פונים מנהלי אושר ארגוני רבים (מנהלי רווחה לשעבר), ובאתר מאפשרים להם בחירה ובניית אתר ייעודי עם מתנות שמותאמות לאנשים בעסק. המתנות נשלחות בצורה מרוכזת בזמן ובשעה ובצירוף של ברכה אישית. מובן שאפשר להשתמש בשירות באופן פרטי למי שרוצה להעביר מתנה לחג להורים או לסבים, שנאלצים להיות לבד בליל הסדר. כלומר כל זה היה בתוקף, עד שצומצמו גם המשלוחים לשירותים חיוניים בלבד.

גם אופיר יצחק, מנכ"ל חברת בי פטנט, מצא את עצמו עם המון סחורה ומתנות ללא רוכש. החברה, שהוקמה לפני עשור, הייתה במשך שנים מובילה בשוק בענייני גאדג'טים ופטנטים למטבח ולשגרה היומיומית, שכמותם לא היו אז בארץ. תקופה קשה כזו הוא לא זוכר מעולם: "בדרך כלל, בכל שנה בתקופה הזאת, אני כבר אחרי הבאזז הגדול של ירידי המתנות של חבר ושל קרנות השוטרים", מספר יצחק, "אבל השנה לא רק שהכל בוטל לגמרי, אלא שגם יש לי כפל סחורה שאני מנסה למכור עכשיו כמה שאפשר. סגרו לי את כל התערוכות של הלקוחות העסקיים ואת הקניונים שקונים ממני סחורות. השאירו לי בערך 10% מהעסק".

חדשות טובות מסין

גם במקרה של יצחק, המתנות לחגים הן חלק ניכר מתזרים המזומנים החזק של העסק, שאומנם עובד גם במתכונת של אתר אינטרנט, אבל נשען בעיקר על הזמנות של חברות וירידים. "אני לא מרגיש בכלל את החג, כמעט שבוע לפני פסח ויש לנו פה ושם טפטופים של מתנות. גם כאן נאלצנו לעשות אדפטציה ללקוחות הפרטיים, אף שאנחנו רגילים בעיקר לעבוד עם החברות הגדולות. המחשבה העיקרית כרגע היא איך להתאים את עצמנו למצב החדש ולצאת מזה בצורה הטובה ביותר שאפשר. אני רואה שעדיין יש ביקוש למתנות לחג ושאנשים יושבים מול האינטרנט ומחפשים כל מיני מבצעים, זה עדיין קיים, לשמחתי. יש אצלנו אפשרות לרכוש מארז מתנה למארחת – גם אם לא מתארחים – עם משלוח בחינם. עד לפני שבוע וחצי עוד הגיעו לפה אנשים והיינו מוציאים להם סחורה. היום גם זה כבר לא אפשרי".

יצחק, שעובד הרבה עם השוק הסיני, מספר על התאוששות מעודדת שם, "בזמן שפה הכל סגור, דווקא החברה שאני עובד איתה בסין חזרה לעבוד, ועשיתי כמה הזמנות שכבר עובדים עליהן. אבל זה היה לפני שבועיים – כי הייתי אופטימי וחשבתי שאשאר ללא סחורה. בינתיים אני עם כפל סחורה, מארזים ומתנות לחג, שרק ממתינים".

לאחר שחברות התעופה והתיירות מיהרו להציף את דרישתן מהממשלה לחלצן מהמשבר, כדאי לשים לב גם אל מי שנפגעו קשה לא פחות מהן, ואולי אף יותר, שכן בעוד בענף התיירות מקווים להתאוששות חלקית בחודשי הקיץ ובחודש החגים, לשוק המתנות לחג יש רק עוד את ראש השנה. נכון שהעסקים קטנים יותר, חברות של עצמאים שנפגעו כולן מהמשבר, אבל עבור חלקן, עלולה הפגיעה הזאת להתברר כקריטית.