פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, נמצא בימים אלה בבידוד ביתי מפני שנועד לא פעם עם שר הבריאות יעקב ליצמן, שאובחן אתמול כחולה קורונה. הוא התייחס לפרסום לפיו השר הפר את ההוראות עליהן הכריז משרדו, ואמר בשיחה ב-103FM: "אני עדיין רוצה לדעת שזה באמת קרה ואם זה קרה זה חמור מאוד. אני אתפלא אם זה מה שהוא עשה כמי שמנהל את המשרד שנותן את ההנחיות".

הוא התייחס לביקורת הרבה שנמתחת על ליצמן מאז הפרסום, על ידי שרים אחרים בממשלה, ואמר לניסים משעל כי "אם זה נכון זה חמור מאוד אני מסכים איתך, זו בכלל לא שאלה. מה אתה מצפה שאני אומר יותר מזה? הוא מוביל משרד אתה לא יכול להוביל משרד בלי לתת דוגמה אישית, זה הכל. אין יותר מה להגיד". 

איך אתה רואה את תמונת המצב הבוקר מבחינת התפשטות הקורונה?
"תראה התמונה היא יחסית ברורה לא שהיא נותנת לנו ביטחון בעתיד, אבל היא יחסית ברורה לעכשיו. מדינת ישראל ככלל ריסנה בעזרת הסגר, שאנשים מצייתים להנחיות, את התפשטות המגפה. הבעיה היא, שיש מוקדים שאיחרו להפנים את המשמעויות וההחלטות האלה והמוקדים האלה משבשים את התמונה הכללית. בגדול, נניח שאנחנו היום סופרים 700 חולים ליום אני חושב שיותר מחצי מהם באים ממקומות כמו מודיעין עילית, בני ברק, ירושלים, ביתר עילית וכו'". 

"יש פה מסר רע וגם חיובי מאוד - המסר הרע הוא שיש מוקדים שהוא לא בשליטה ואני שמח שהצבא נכנס למוקדים האלה ונוקט פעולה, אפילו במוקדים שהם עדיין במספרים קטנים מאוד, כי זו הדרך היחידה לבודד את המודבקים. ייקח שבוע שבועיים לעצור את זה", הוסיף מנהל ביה"ח איכילוב לשעבר, "המסר החיובי הוא שאתה רואה בעין את האפקט של הסגר איך משתלטים על הוירוס עם התנהגות נכונה".

בהמשך דבריו העריך כי העולם לא יצליח להשתלט בשנה הקרובה על הנגיף: "שלא יהיו אי הבנות, נצטרך לחיות עם זה, והחיים שלנו יהיו שונים מאוד ממה שהם היו לפני כן, עם הטלת סגר לסירוגין". לדבריו, יש לקחת בחשבון שהווירוס צפוי להישאר איתנו עד לפחות עד החורף הבא. 

איחרנו את הרכבת בבני ברק?
"כן, אבל השאלה היא לא אם ישנם 38 אחוז ההידבקות שם, אלא מהי השכיחות של המחלה. צריך לגלות את כל החולים בבני ברק והדרך לעשות זאת היא על ידי ביצוע של אלפי בדיקות בעיר, ולהוציא ממנה את החולים לפני שנגיע למספרים עליהם דיברה אנגלה מרקל.