שיא שלילי חדש: הערב (שישי) עלתה ספרד למקום הראשון במספר מקרי ההידבקות בנגיף הקורונה באירופה, זאת לאחר שעקפה את איטליה, שעד כה היוותה את מוקד ההדבקה העיקרי וסבלה ממספר החולים הגבוה ביותר ביבשת. 

היום דיווחו הרשויות בספרד כי מספר החולים המאומתים בגבולותיה עלה ל-117,710 בני אדם, ומספר מקרי המוות טיפס ל-10,935 קורבנות. פרסום הנתונים החדשים מעמיד את ספרד במקום השני מבחינת נתוני המחלה העולמיים, כאשר ארצות הברית נמצאת במקום הראשון. 

לצד הנתונים המדאיגים, הביעו בכירים במערכת הבריאות אופטימיות בשל הירידה בנתוני מקרי המוות מהמחלה. "אחוז מקרי המוות הקשורים במחלה נכון להיום עומד על 7%, מה שמאשש מגמת התמתנות בעקומה", אמרה מריה חוזה סיירה, ראש מחלקת רפואת החירום במדינה. יש לציין כי אחוז מקרי המוות במדינה בשבוע שעבר עמד על 20%. 

ראש הממשלה הספרדי, פרדו סנצ'ז, נחשב למי הוביל מדיניות בלתי מתפשרת בהתנהלותו במאבק במגיפת הקורונה. סנצ'ז הוביל קו שנחשב לבין המחמירים במדינות היבשת. בין היתר, הותיר למגזרים חיוניים בלבד להמשיך להגיע לעבודה, לצד איסור חמור על התקהלויות חברתיות. הסגרב במדינה נמשך מאמצע חודש מרץ וצפוי להמשך עד לאמצע חודש אפריל, עם אפשרות להארכה נוספת. 

קורונה באיטליה (צילום: רויטרס)
קורונה באיטליה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, באיטליה מוכת האסון מפגינים בימים האחרונים אופטימיות זהירה בעקבות ירידה קלה במספר החולים החדשים. בשבוע האחרון נרשמה האטה מסוימת בקצב הנדבקים, אך כמות מקרי המוות החדשים נותר כמעט ללא שינוי. הרשויות המקומיות תולות את השינוי בקצב ההדבקה בסגר האזרחי החמור שהחל לפני כשלושה שבועות. 

גם בבריטניה, בה הוטל באופן דומה סגר על הציבור, מקווים לראות מגמת האטה הדומה לזו שנרשמה באיטליה. בתוך כך, הודיע היום ארמון בקינגהאם כי המלכה צפויה לשאת הצהרה לאומה בתחילת השבוע. זו תהיה הפעם החמישית שהמלכה פונה ישירות לציבור בתאריך שאינו חג המולד, בכל 68 שנותיה בכס. 

בארצות הברית מורגשת פאניקה גוברת נוכח התפשטות המגיפה. מהבית הלבן נמסר מוקדם יותר היום כי כל מי שצפוי לבוא במגע ישיר עם הנשיא טראמפ ועם סגנו פנס, יעבור בדיקת קורונה טרם הפגישה. דובר הבית הלבן אמר במהלך הצהרה לתקשורת כי "החל מהיום, כל מי שישהה בקרבת הנשיא או סגנו, יעבור את הבדיקות הנדרשות למציאת תסמיני נגיף קוביד- 19, זאת על מנת לצמצם את סיכויי ההדבקה". כזכור, הנשיא טראמפ נבדק כבר פעמיים לנוכחות הנגיף, ובדיקתו הראתה תוצאות שליליות בשני המקרים.

בתוך כך, המצב בניו יורק מוסיף להחמיר שעה שמספר החולים בה מוסיף לזנק. מספר המתים מתחילת ההתפרצות בעיר מתקרב ל-3,000 בני אדם, נתון המתקרב למספר ההרוגים במתקפת הטרור במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001, בין האירועים הטראומטיים בתולדות העיר וארה"ב כולה.