אל"מ אבי כהן, סגנו של רוני נומה שמונה לראש צוות החירום בבני ברק, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס למצב בעיר, שלושה ימים לאחר הטלת הסגר.

ענת  - סגנו של רוני נומה שמונה לאחראי על בני ברק, איך אתה רואה את המצב בבני ברק?
"בוא נתחיל באמירה הראשונה, אני קמתי בבוקר בצפון תל אביב לפני חמישה ימים ואמרו לי 'בוא תעזור בבני ברק', בראש שלי ראיתי עיר של לא ממושמעים, עושים נזק, רוצים להדביק את כולנו במחלות וכל מה שרץ בעיתונות. גיליתי מנגנון מקצועי, עיר ממושמעת, אנשים מאוד ממושמעים, מאוד מדויקים, שפשוט לא קיבלו את כל המידע שאנחנו חיים איתו בכול החודשים האחרונים".

גולן – איך מסבירים את זה? קהילה מעורבת, הנהגה חזקה, מה הם לא ידעו?
"אני חושב שקודם כל הבעיה המרכזית היא הקהילה, היא לא קהילה גלובלית כמונו, הם לא שומעים שיש בווהאן התפרצות ומתים אנשים ואחרי זה באיטליה, וכדי לפתח תודעה בציבור זה תהליך שלוקח זמן. אם אצלנו זה לקח תהליך של חודשיים עד שראינו באמת את הכול באמת לאט נסגר ומשתנה, עליהם זה נחת בפעם אחת. האוכלוסייה הזאת לא ניזונה מכל מה שאנחנו ניזונים, לא חיה בסביבה הזאת. סביבה מאוד, מצומצמת מאוד קטנה, אבל כשאתה מגיע אליהם עם ההסברים הנכונים, ומאמץ ההסברה הוא המאמץ כמעט הכי חשוב בתהליך שלנו, בהתחלה אתה מתחבר למנגנוני ההסברה שלהם, לרבנים, לדרכי ההפצה שלהם, אתה מגלה מהר מאוד שהעיר ממושמעת בטירוף".

גולן – למה לא עשו את זה קודם?
"לי אין מושג מה היה לפני שהגענו ולמה זה קרה. אני יודע להגיד שממתי שנכנסו והתחלנו להפעיל את כל המנגנונים האלה, זה קרה נורא מהר, הרבה יותר מהר ממה שקרה אצלנו".

ענת – מה אתם עושים בדיוק?
"בפועל אנחנו בעצם נכנסנו קודם כל הבנו את תמונת המצב שהיא טיפה שונה ממקומות אחרים וייצרנו מספר מאמצים שאנחנו מנהלים אותם בצורה מאוד חזקה וקודם כל יש את מאמץ ההסברה בנינו מנגנון הסברה שהוא לא אינטרנט, סמסים וכתבות בטלוויזיה, כי אף אחד שם לא משתמש בכלים האלה. התחברנו להרבה מנגנונים קטנים, בעיר הזאת יש מנגנון בבחירות מאוד טוב שמדרבן אנשים לצאת לבחור, זה עבד 3 פעמים, לקחנו את המנגנון ואמרנו במקום להודיע את הדברים האלה מסרים שאנחנו מבקשים.

"הפעילות המשותפת ביחד עם ראש העיר שמייצר לנו דברים מדהימים בהקשר של היכולות שלו להתקשר לרבנים וליצור פסיקות מתאימות ותרבות מסיומת. כל הדברים האלה כולל להדפיס דברים לכרוז עם כריזה ברחובות לקח לנו יום וחצי להתרשת על איך הם עושים את ההסברה ועכשיו בשיתוף פעולה איתם יחד איתם עושים את זה. מאמץ אחר שאנחנו מנהלים הוא המאמץ רפואי, בסוף יש פה ערב רב של קופ"ח ודברים שהם מנגנון שעובד בסדר".

גולן – כמה חולים כרגע יש לפי הערכה בבני ברק ואי אפשר להוציאם?
"אנחנו לא ידועים בדיוק להעריך מספר כי כל המספרים שאתה מכיר מבחוץ, בפנים הם לא אותו דבר. למשל, אם מקדם ההדבקה במקום אחר כבר שבועיים אמרו לך תישאר בבית, בבני ברק ברגע שהמערכת עובדת יותר לאט, כי לוקח לקופ"ח 4 ימים להגיע לחולה מאומת להודיע לו, אתה יוצא מנקודת הנחה שכל הגרעין המשפחתי נדבק. כל הכללים שקבעו וכל הטכניקה של הסטטיסטיקה שלפיה קבעו את המנגנונים בגלל הצפיפות של המשפחות ובגלל השיטה של התהליך, המנגנון הזה לא מהיר מספיק. אם אני לוקח משפחה ואומרים לי שהאמא והאבא מאומתים ומתוך 12 ילדים רק 2 מאומתים, אני יוצא מנקודת הנחה שאם הגעתי לדבר איתם אחרי 4-3 ימים כנראה שכולם נדבקו".

גולן – ואז מה?
"קודם כל לא משתמשים במנגנון הרגיל לפיו צריך להוציא את הנדבקים ולשים במקום אחר, פה אני לא יכול לקחת 3 ילדים לא מאומתים, לא יכולים להיכנס לפי כללי משרד הבריאות למתקן בידוד, כי הם לא מאומתים. אנחנו פה מקלים ודואגים שהמשפחה תישאר, ואז בעצם עברנו למנגנון שמה שהוא עושה כל הזמן ובגלל זה פיקוד העורף נתרם לסיפור הזה עוזר לנו מהבוקר בצורה מטורפת. אנחנו בונים מנגנון הזנה והפרדה ענק שיוכל להכיל עיר".

ענת –איך זה יעבוד?
"קיבלנו לצורך העניין את פיקוד העורף שמסייע פה עם מנגנון מאוד גדול של חיילים, רכבים, לוגיסטיקה שזה מאוד חזק".

ענת- מחלק אוכל?
"בעיר בני ברק יש מפעלי מזון של מתנדבים וחלוקת מזון של מתנדבים מטורפים, אבל ככל שהתקדמנו בימים, קודם כל המתנדבים מפסיקים, להגיע כי זה בני ברק כולם שומעים והם לא רוצים להידבק. אתה מרגיש שהמנגנונים התדלדלו מאוד. דבר שני, הם התדלדלו בגלל  וגם בגלל הנדבקים והמבודדים מתוך העיר. פה נכנס מנגנון מאוד משומן של פיקוד העורף, אוגדה שהקצו לסיפור הזה, זה התפקיד שלה, זה הייעוד לה. לקחו את כל מפעלי המזון וזה מה שחיברנו בסוף שבוע האחרון כל הנתונים כל רשימות הסל, רשימות הרווחה, הנזקקים, אנחנו לוקחים עכשיו ומתחילים מהבוקר פשוט להאכיל את האנשים. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאם יהיה אוכל ותהיה הסברה הכול יהיה מצוין אלה 2 הזרועות החזקים פה".

ענת – אם יש חולה במשפחה ומסרב להתפנות, מה עושים?
"אנחנו לא מפנים בכוח, אנחנו לא עוסקים בשום דבר שהוא פינוי כפוי. יש הרבה שכנוע ודווקא בעיר הזאת יש מנגנוני שכנוע מאוד חזקים".

גולן –גם בציבור החילוני לא מאשפזים בכפיה?
"אין לי מושג, אני עוסק רק בעולם הזה. בעולם השני אני רק לקוח, לא מפעיל. יש לנו פה מנגנוני השפעה מאוד חזקים על האוכלוסייה, פשוט הם אחרים. יש פה רופא קהילתי, בסך הכול הם מאמינים פה לשני אנשים בגדול, לרבנים ולרופאים".

ענת – ולכם? אתם גם חוצנים.
"אנחנו ממש לא חוצנים כי לומדים את כל נושא הכשרות לא מלאכול כשר אלא מלהבין איך זה בנוי בבני ברק כי. מסתבר שגם בנושא הכשרות למשל בני ברק לא דומה לאף עיר חרדית אחרת. יש לה את הכשרות שלה, את השכונות והרבעים וכל רב עם הכשרות שלו. צריך להתאים את זה אז יש לנו מנגנון מאוד חזק שנבנה עם העירייה שת"פ מטורף עם העירייה, לא נתקלתי בגוף שלא משנה מה אתה מבקש הוא הולך ומביא לך ומשיג לך".

גולן –אתה נשמע מאוד אופטימי ואני קורא את הדברים שאמר רוני נומה שזה נראה לא טוב.
"זה נראה לא טוב כי המצב עדיין תמיד ב'דיליי' של ה-14 יום שכולנו מדברים עליו, זאת אומרת שגם אם נכנסו ביום שלישי בבוקר ואנחנו היום ביום ראשון והתחלנו לסדר את התהליך והמנגנון ולהסביר למשרד הבריאות ולכולם איך התנאים פה שונים ובמה לעזור. אני עדין לא יודע מה יקרה בעוד 4 ימים כי המלחמה הזו היא ב'דיליי'".

ענת – נכון, לזה צריך להיערך.