השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב להמשך התפשטות נגיף הקורונה. הוא השיב לשאלה איזה עוד איזורים ייסגרו - ואמר: "אתה שואל את זה כאילו יש לנו עניין לסגור". הוא הסביר כי "חשוב להבין שהשיקולים בהם שיקולים בריאותיים נטו ומשרד הבריאות הוא שקובע. לא אני ולא אף שר אחר". ארדן ציין כי "משרד הבריאות עוקב אחר כמה פרמטרים בכול יישוב ושכונה בישראל, גם רמת התחלואה שכבר יש בה וגם הצפיפות באותה שכונה, המגמה וקצב ההדבקה בימים האחרונים".

יש מספיק נתונים כדי לקבל החלטות נכונות?
"כן, אפשר לראות מקומות במדינת ישראל בהם רמת התחלואה וקצב הגידול בימים האחרונים הוא פי 5 או 10".

ההחלטה רק של משרד הבריאות?
"על פי המנגנון שקבענו, הגשתי והממשלה אישרה בשבוע שעבר, תקנות שקובעות שיש סמכות לסגור אזורים או שכונות. המנגנון הוא שיש ועדת שרים, בראשות ראש הממשלה ואני חבר בה שאם משרד הבריאות חושב שיש לסגור שכונה מסוימת או עיר כדי שלא תהיה תנועה פנימה או החוצה ומעגל ההדבקה יתרחב, הוא צריך לפנות לוועדת השרים ולהמליץ. אז יש דיון, אנחנו מקימים את כל הדיונים או בשיחות וידאו או טלפוניות מתועדות, ומקבלים החלטה . רגע יש דיונים על מספר מקומות במדינת ישראל".

ארדן ציין כי אינו יכול לפרט איזה אזורים הם שוקלים לסגור "אני לא אומר כיוון שאני לא יודע מה יוחלט ומה לא, ולפי איזו רמת תחלואה תתקבל ההחלטה. יכול להיות שנראה שיש כל כך הרבה מקומות במדינת ישראל ואולי עדיף ללכת לצעדים אחרים בכלל המדינה שיבלמו את זה". הוא ציין כי "כרגע אנשים יכולים לצאת ולרכוש מזון בכול מקום ברחבי המדינה, זה לא מוגבל לטווח מסוים מהבית שלהם, גם ניתן לצאת לכל מקום עבודה. יכול להיות, שוקלים, גם שינויים אולי בתחומים הללו".



סגר כולל לא ירד מסדר היום?
"אני לא יודע מה זה סגר כולל".

אי אפשר ללכת לסופר מול הבית
"לא צפויה שום החלטה שאדם לא יכול לצאת בכלל מביתו לצרכים חיוניים, רק השאלה עד איזה מרחק זה מהבית שלו. כדי שתהיה יכולת למשטרה בכלל לאכוף את זה באופן אפקטיבי. אני חשבתי שיש כמה מקומות ביניהם למשל אזור מאה שערים שכנראה לא תהיה ברירה, למרות שזה מאוד מורכב למנוע כניסה ויציאה".

היה לחץ פוליטי לא להטיל עוצר על השכונות החרדיות? או שמדובר בעניין מקצועי גרידא.
"לא בכלל לא, ההמלצות באות ממשרד הבריאות שיש שם שר חרדי, ורוב ההמלצות של משרד הבריאות נוגעות ליישובים, לא כל היישובים אבל רובם המכריע הם שכונות ויישובים, של הציבור החרדי".

אז למה זה לא קרה עד עכשיו אם הכול מקצועי?
"אתה מדבר כאילו אנחנו שנים באירוע".

"אני חושב שבכל המדינות יש תהליכים של למידה והפנמה, של איזה החלטות צריך לקבל", ציין עוד ארדן, "לכל החלטה יש מחיר עצום, כשאתה סוגר שכונה או יישוב אתה צריך להיערך עם כוחות צה"ל, להזרים מצרכים חיוניים, יכולות של שינוע, לתת שירות של תחבורה ציבורית כי לא לכולם יש רכב, לאנשים אין איך להגיע לרופא". השר השיב לשאלה האם ניתן היה לעשות זאת בימים הראשונים ואמר: "לא, כי לא היו לנו נתונים כפי שיש לנו בימים האחרונים. הרי היום אנחנו משלמים מחיר על סעודות פורים. אורח החיים של הציבור החרדי הוא הרבה יותר קהילתי ומשפחתי וגם הדירות בהם מתגוררים בד"כ קטנות יותר".

ארדן הוסיף: "אני פועל לפי ההמלצות שבאות ממשרד הבריאות, אני חושב שעד היום ההחלטות של ישראל היו מהירות יותר מרוב העולם ותמיד אפשר להגיד מה לא טוב וכמה זמן זה לקח. השיקולים לא היו פוליטיים, הייתי מעורב והייתי חלק מקבלת ההחלטות ולא זיהיתי אף פעם שיקולים פוליטיים כאלה, להפך. אני חושב ששמים את האצבע על הנקודה, אני חושב שבזמנו שההחלטה הייתה שאפשר עד 100 איש גם מכבי תל אביב הביאה קהל".

גם שפת הים. מה עם מזרח ירושלים, גם שם אזורים מאוד צפופים. כמה ישראל צריכה לעזור? לשתף פעולה? זה עלול להיות עוד מוקד. האם המשטרה צריכה להיכנס ולהתערב?
"יש הבדל בין השכונות שהן נמצאות בתוך הגדר ושתי השכונות מעבר לגדר ההפרדה שפתוחות גם למזרח, לרשות הפלסטינית. שם בעצם ניסינו, צה"ל בשיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית, שהיא תסגור את המעבר מזרחה כדי שלא תהיה תנועה חופשית מהשכונות אל הרשות וחזרה, כדי שלא תהיה הדבקה בין הטריטוריות. בכל הקשור לשכונות מזרח ירושלים בתוך הגדר, וודאי שזו אותה טריטוריה אפידמיולוגית, ומה שיקרה שם יקרה גם אצלנו".

זה מטופל לדעתך באותה רמה של תשומת הלב?
"באותה רמה של תשומת הלב כן, השאלה אם הציבור שם מבצע את אותו היקף בדיקות כפי שיש כאן. אני תהיתי על רמת התחלואה המאוד נמוכה שאנחנו רואים אצל ערביי ישראל והוסבר לי שזה יכול להיות כן אמיתי ולא נובע מחוסר בבדיקות, כי אחרת היינו יכולים לראות אחוז גבוה יותר שמגיעים לבתי חולים. כנראה ששם נסגרו המסגדים והלימודים באופן מהיר ומחייב יותר, אינני יודע להסביר זאת. זה המצב וכרגע במזרח ירושלים אנחנו מנסים לשים עליה פוקוס יותר גדול ולעודד שם יותר בדיקות".

הקורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
הקורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

לא תמשיך להיות שר לביטחון פנים?
"בחיים הכול יכול להיות, לא נולדתי שר לביטחון פנים".

ראש הממשלה דיבר איתך על זה?
"אני בימים אלה לא עוסק בפוליטיקה, כל כולי מושקע רק במלחמה בקורונה. אני רואה את הפרסומים כל העת אני חושב ומקווה שההיגיון הפשוט שאומר שבזמן שאנחנו מתמודדים עם מצב חירום כל כך קריטי והמשרד לביטחון פנים נמצא בחזית המלחמה, אז לא מוותרים כל כך מהר על הידע והניסיון שאני צברתי בניהול מצבי חירום. אבל שוב, אני לא מנהל עכשיו שום מאבקים פוליטיים".

תהיה ממשלה?
"כן זה נראה כך, לא נראה לי שיש ברירה אחרת במצב שקיים. כיוון שזה מצריך חקיקה לפני כן או שינויי חקיקה, אני לא רואה אופציה ריאלית שלפני ערב החג יספיקו להשביע ממשלה, ובחול המועד לא יכנסו את הכנסת, אז אני מעריך שזה יקרה לאחר החג".

מה דעתך על מה שימינה אמרו? שיפעלו נגד השחיתות?
"אני בימים אלה מנסה לפעול בצורה מאחדת ומלכדת ולא מתכוון לעסוק בפוליטיקה".

אין דבר יותר מאחד ממלחמה בשחיתות
"אני לא אכנס לפוליטיקה, אני עוסק רק בקורונה".

מה בנוגע להגבלות, אם יש כאלה, של אכיפה בקרב אזרחים זרים בדרום תל אביב?
"אני חושב שהפרסומים לא נכונים. מדיניות האכיפה היא שוויונית, אחידה, וחייבת להיות כך. אפילו הכנסנו יותר כוחות, כולל חיילים, לאזור דרום תל אביב".

ראיתי סרטון ששוטר אומר שמפורש שיש הוראות לא לחלק דוחות.
"יש עשרות אלפי שוטרות ושוטרים ולפעמים שוטר אומר אמירה לא נכונה, זו הייתה אמירה לא נכונה. אין הנחיה כזו, בידוק ההפך - יש הנחיה למקד שם את האכיפה. היה לנו קושי טכני, למשטרה, עם מתן קנסות כיוון שלזרים אין תעודות זהות וכל נושא הקנסות זה משהו מחשובי חדש שהוכנס ברגע האחרון ויש קושי למערכת לקלוט את זה, לכן פותרים את זה בימים האלה ותראה שאין הבדל גם בעניינים של הקנסות.  אני מציע שמי שמסתובב בדרום תל אביב ולא מחפש אג'נדה יראה שאין שם יותר אזרחים ברחובות ממקום אחר, הכלל של ה-100 מטר הוחל שם כמו שהוחל בכל מקום אחר".