"כל החברות שלי צחקו עליי שאני יותר מדי בהיסטריה. כולם שאננים, חושבים שקורונה פוגעת רק במבוגרים. אבל באיטליה לא רק מבוגרים מתים. אני גרה עם שותפה, לא זוכרת מי היה אצלנו בבית לפני הסגר, אז אמרתי שעדיף להיות שקטה. אם יש ספק, אין ספק”, אומרת דיאנה לרמן מרמת גן, שהזמינה לביתה שירות חיטוי נגד קורונה.

תשכחו מניקיונות פסח המסורתיים. השנה לקראת החג, ובשל הקורונה, צץ טרנד חדש: חיטוי נגד קורונה. חיפוש קצר ברשת מעלה אינספור הצעות של נותני שירותים, רובם מדבירים, שפתאום החלו לספק שירות זה למשרדים ולבתים פרטיים. טווח המחירים לשירות כזה יכול לנוע בין 300 עד כ־1,100 שקלים, תלוי בגודל הבית או הדירה.“עכשיו אני מרוצה. מאז החיטוי גם לא הכנסתי אנשים הביתה”, ממשיכה לרמן (25), עובדת קונדיטוריה.

איך בכלל הגעת לזה?
“בהתחלה הייתי סקפטית לגבי חיטוי, אבל הקורונה ממש מלחיצה אותי. אבא שלי נמצא בקבוצת סיכון, אז יש גם היסטריה לגבי ההורים, שמוסיפה לתחושת הלחץ. אני מאוד אוהבת שהבית נקי. כשהתחיל כל הקטע עם הקורונה, הזמנתי חיטוי לדירה שלי ושל השותפה. זה עלה 600 שקלים, והתחלקנו חצי־חצי. הכנסנו לתוך הארונות רק מזון ויצאנו מהבית. זה היה ממש מהר. המחטא הגיע, עשה את העבודה, והייתי צריכה לחזור הביתה אחרי שעתיים. מזל שיש לי כלבה, אחרת לא הייתי יכולה לשוטט ברחוב”.

גם אבי כהן (43), נשוי ואב לשניים מקריית אונו, החליט לחטא את ביתו נגד קורונה. כהן הוא הבעלים של חנות הרהיטים אייטמס, ולדבריו, המחשבה להזמין חיטוי החלה לאחר שהבין כי בעבודתו הוא פוגש הרבה אנשים. “כשהייתי חוזר הביתה מהעבודה, הייתי יושב על הספה, ומן הסתם נוגע בהרבה משטחים”, מסביר כהן. “אז כדי לעשות מעין איפוס, החלטתי לעשות חיטוי בבית”.

מה הסבירו לך נותני השירות על הפעולה?
“אמרו שזה קוטל את החיידקים והווירוסים. לפני כעשרה ימים עשינו את החיטוי. היינו צריכים רק להכניס את האוכל וכלי המטבח לתוך הארונות. הגיעו שני אנשים עם מסיכות וציוד מגן, עברו על כל חלקי הבית. חיטאו את כל המשטחים החיצוניים, כגון ידיות, מקרר, ארונות, שיש, דלתות וגם ספה. כל מה שנוגעים בו יום יום. הם ריססו את הכל. זה ארך כחצי שעה. אחר כך היינו צריכים לצאת מהבית למשך כשעה”.

איך הייתה התחושה בבית לאחר החיטוי?
“הרגשתי הרבה יותר בטוח. גם בעסק עשיתי חיטוי. אני מאמין שזה משמיד את הווירוסים. חוץ מזה, זה עדיף מלא לעשות כלום”.

גם עמית פינטו (30) מתל אביב החליט יחד עם זוגתו להזמין חיטוי נגד קורונה לפי שנכנסו לדירתם. “נכנסנו עכשיו לדירה חדשה וזה יצא בדיוק בתקופה של כל המגיפה”, הוא מספר. “ראיתי פרסום על חיטוי נגד קורונה והחלטתי להזמין. זו דירה שגרו בה אנשים אחרים לפי כן. לא יכולתי לדעת מי היה שם קודם. פחדתי שאולי מישהו שהיה נשא או חולה נגע במשהו. לא רצינו לדחות את המעבר, אז אמרנו שזה המינימום שאפשר לעשות. המדביר הגיע, ריסס את כל הבית – מטבח, משקופים, דלתות, קירות. עשינו את זה לפני שהכנסנו את הריהוט. זה גם לא משאיר שום סימן. עכשיו אנחנו מרגישים יותר בטוחים”.

משמיד, לא מונע
“יש לנו 400 שירותים שונים”, מספר יוסי נבו, מנכ”ל אפליקציית Spetz לאיתור אנשי מקצוע מומלצים תוך 30 שניות. “באחרונה נתקלנו בביקוש לחיטוי נגד קורונה. ראינו שאנשים פונים דרך האפליקציה למדבירים וכותבים שהם מחפשים מדביר שיודע לעשות חיטוי נגד קורונה. מיד עשינו סקירה מהירה בין כל המדבירים שלנו, ו־50 מדבירים מרחבי הארץ, בעלי הציוד המתאים, הפכו להיות סוג של רשת חיטוי נגד קורונה. הביקוש הזה הולך וגובר. קיבלנו כבר מאות פניות בבקשה לשירות הזה. עכשיו זה הרבה יותר מבוקש משירותי ניקיון. אם תכתבי במנוע החיפוש באפליקציה קורונה או חיטוי לקורונה, זה יקשר אותך מיד לאיש המקצוע המומלץ ביותר”.

יוסי נבו מנכ״ל אפליקציית ספץ (צילום: באדיבות הארגון)
יוסי נבו מנכ״ל אפליקציית ספץ (צילום: באדיבות הארגון)


“עכשיו אנשים הרבה יותר זהירים. גם רמת המודעות שלהם מאוד גבוהה. יש גם אנשים שמזמינים אותנו בשביל ההורים שלהם”, מספר חזי מוכתר, המנכ”ל והבעלים של חברת הניקיון והאחזקה קליניקס פרימיום. “נוצר עכשיו מצב שיש דרישה מלקוחות רבים שלנו לעשות חיטוי. אנשים הבינו את הסכנה שבנגיפים, בחיידקים. הבינו שכולם נוגעים בדלתות, במקלדות, בשולחנות. קיים החשש של הקורונה ואנשים החלו להבין את סכנת ההידבקויות”.

אפשר לומר שהקורונה עשתה לכם טוב?
“לא קפצנו על ההזדמנות. פשוט התחילה דרישה לכך. אחרי מה שהתחיל בסין, המודעות לכך עלתה ולקוחות התחילו להתקשר ולהתעניין. התחלנו לפרסם שירות כזה בעקבות דרישה של לקוחות קיימים שלנו”.

איך זה עובד?
“אנחנו עובדים עם סימקסין, חומר חיטוי שמשמיד מגוון רב של נגיפים וחיידקים. יש חומרים אחרים המיועדים לכך ויעילים גם לחיטוי קורונה. התייעצנו עם רופא, מומחה לבטיחות ביולוגית, עברנו אצלו הכשרה, הוא מייעץ לנו באופן שוטף בטלפונים. יש לנו ציוד מיגון: נעליים, כפפות, חליפה, מסיכה. אנחנו עובדים עם מתזים מסוגים שונים ויש גם מפזר אדים. בני הבית צריכים להכניס רק אוכל לתוך מקום סגור. כל השאר אפשר להשאיר. בית ממוצע של ארבעה חדרים לוקח לחטא כחצי שעה עד 40 דקות. אחרי שהחומר פוגע במשטח, הוא בעצם מחסל את מה שצריך לחסל ואז מתאדה ונעלם. מתיזים כמעט על כל משטח, כולל ספות ושטיחים. במוצרי חשמל מטפלים כמובן ברגישות יתרה. יש לנו מטליות שעוברים איתן על מסכים. בתום הפעולה ממתינים שעה, נכנסים שוב הביתה ומוודאים שכל החומר התאדה, שאין מקומות רטובים. במידה שנשארה קצת רטיבות, מנגבים והדיירים יכולים להיכנס. את לא צריכה לנקות אחר כך, לא נשארים סימנים או שומן”.

אור ברמן בפעולות חיטוי ביתיות (צילום: פרטי)
אור ברמן בפעולות חיטוי ביתיות (צילום: פרטי)
אור ברמן, הבעלים של "הדברה מהירה ובטוחה", מספר אף הוא שעם התפשטות הקורונה יותר ויותר אנשים התחילו להתקשר. “לפני זה לא עשיתי חיטויים”, הוא אומר. “יש לנו ידע בריסוסים, אז הלכתי לראות מישהו שכבר עוסק בחיטויים. בדרך כלל מתקשרים אנשים ששוכרים דירה ולא יודעים מי גר שם קודם. יש גם מקרים שבהם אנשים מתקשרים ואני אומר להם שהם לא צריכים חיטוי. אנשים אומרים לי: ‘לא יצאתי מהבית, אבל אני רוצה חיטוי כדי למנוע’. אני מסביר שחיטוי לא יכול למנוע וירוסים בעתיד. זה רק למקרה שהיה בבית את הווירוס, או שאנשים לא יודעים מי היה בבית, או שנכנסו לבית חדש ולא מכירים את הדיירים הקודמים, או שזה בית ששהה בו מישהו בבידוד״.

עוד מוסיף ברמן: ״אני מסביר לכולם שזה לא מונע, אבל משמיד את הווירוס. כמובן שזה גם לא מונע הדבקה חוזרת של המקום אם ייכנס אליו בעתיד בן אדם חולה קורונה. אם זו דירה ריקה יחסית מריהוט, אז המחיר זול יותר. לפעמים גם צריך לעבור עם מטלית על שולחנות, על ציוד. עדיף להרחיק לפני החיטוי דברי מזון, פריטי לבוש וצעצועים של ילדים”.

אז הקורונה טובה לעסקים מבחינתכם.
“דווקא הייתי מעדיף לעשות הדברות, כי יש לי ערך מוסף כמדביר מקצועי. כדי לעשות חיטוי לא צריך להיות חכם גדול. ואילו הדברה זה לא רק לרסס חומר, אלא להפעיל את הראש, למנוע בעיות מורכבות”.

לדברי מומחים, שירותי החיטוי האלה עשויים להיות יעילים, אבל מומלץ לעשות בדיקה מעמיקה לפני שמזמינים אותם לבית. “אכן ישנם חומרי חיטוי שיכולים להשמיד נגיפים וחיידקים", מסבירה ד”ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי העמק מקבוצת הכללית. "אבל בעל המקצוע צריך לדעת לבחור את החומרים המתאימים וגם לדעת איך לעבוד איתם, לוודא שאינם רעילים לבני אדם. איך תדעי איזה חומר המדביר שם בסופו של דבר? אני באופן אישי לא הייתי מזמינה שירות כזה. גם אם בעל המקצוע בא עם כוונות טובות ועם חומר יעיל. אני באופן אישי הייתי נזהרת מזה”.

אם כך, מה כן היית ממליצה?
“את יכולה לשטוף תחילה את הרצפה עם מים וסבון ואחר כך להעביר אקונומיקה על הרצפה, על המדפים וכל מקום שלא נהרס עם אקונומיקה. הדברים הכי פשוטים הם הכי נכונים”.